Sida 2 av 2

Postat: fre apr 22, 2011 10:25
av Lasse Suzican
ekcoj skrev:däck i modiferat
ORT-TM 2.1 Däck
Däck av traktor-, paddel- eller knopptyp är inte tillåtna. Slirskydd får ej användas. Annars fritt.
1/3 av däckets mönster ska vara täckt av skärm/skärmbreddare. Skärm/skärmbreddare ska täcka
däcket från tröskellådan och 120 grader av däckets radie.



är det fritt med hur stora hjul som man vill i denna klass
varför får man inte åka med knoppdäck i sverge typ Fedima F/Cross
Japp!
I princip. Men å andra sidan så begränsas däckstorleken dels av att du bara får öppna upp hjulhusen 100mm, dels av att däcket ska vara täckt till 33% av skärmbreddare...

Re: Trialregler

Postat: sön nov 06, 2011 19:30
av Rössvik
lite dum fråga kanske men vad är det för dimention på rören som ska användar till buren?? och finns det nått övre storleks mått?? mvh

Re: Trialregler

Postat: sön nov 06, 2011 19:34
av niva_mats
alla måttangivelser du hittar är minimimått...

Kolla längre upp i tråden för länken till tekniskaregler.

Re: Trialregler

Postat: sön nov 06, 2011 19:42
av Rössvik
min dator kopplar inte upp länken :( därför är det ja frågar :wink: :?:

Re: Trialregler

Postat: sön nov 06, 2011 19:59
av niva_mats
ORT-TP 6.5.1 Materialspecifikationer
Min. kval. Min sträckg Min dim. Burdel
Kalldragna sömlösa Stålrör 50x2, 0 mm 350N/mm² 45x2,5 mm eller huvudbågen(A)
Kalldragna sömlösa Stålrör 40x2, 0 mm 350N/mm² 38x2,5 mm eller För övriga delar
på buren
Ovanstående är minimikrav.
Vid val av stål, ska hänsyn tas till Förlängningsegenskaperna och svetsbarhet.
Rören ska böjas i kallt tillstånd och med radien på böjen minst 3ggr rördiametern.
FIA Appendix J Skisser och Nationella bestämmelser ska följas.


http://web.sbf.se/regler/up/12/ORT-Tekn ... l-2011.pdf

Re: Trialregler

Postat: sön nov 06, 2011 20:02
av Lasse Suzican
Rössvik skrev:min dator kopplar inte upp länken :( därför är det ja frågar :wink: :?:
Mitt inlägg är från 2006 och SBF har ändrat lite på länken...
Här är den aktuella: Tekniska regler - Trial

Re: Trialregler

Postat: sön nov 06, 2011 20:12
av Rössvik
är det bara de dimentioner som är godkända? lr får man öka diametern och isåfall även grovleken på rören?? och ska de fästas i ramen lr karossen?? grovlek/storlek på monterings plattor?? mvh

Re: Trialregler

Postat: sön nov 06, 2011 21:18
av OBELIX
Men Rössvik, nu är det minst två som skrivit MINIMIMÅTT på din fråga.

SKREV OBELIX

Re: Trialregler

Postat: sön nov 06, 2011 21:42
av Morf the champ
niva_mats skrev:ORT-TP 6.5.1 Materialspecifikationer
Min. kval. Min sträckg Min dim. Burdel
Kalldragna sömlösa 350N/mm² 45x2,5 mm eller huvudbågen(A)
Stålrör 50x2, 0 mm
Kalldragna sömlösa 350N/mm² 38x2,5 mm eller För övriga delar
Stålrör 40x2, 0 mm på buren
Ovanstående är minimikrav.
Vid val av stål, ska hänsyn tas till Förlängningsegenskaperna och svetsbarhet.
Rören ska böjas i kallt tillstånd och med radien på böjen minst 3ggr rördiametern.
FIA Appendix J Skisser och Nationella bestämmelser ska följas.


http://web.sbf.se/regler/up/12/ORT-Tekn ... l-2011.pdf
En lite rättelse. Det ska vara kalldragna sömlösa stålrör i en mening, så vanliga stålrör är ej tillåtet.
Micke

Re: Trialregler

Postat: sön nov 06, 2011 22:51
av Rössvik
men ja e helt grön på o bygga saker efter regler ni får ursäkta mina något röriga frågor :)

Re: Trialregler

Postat: sön jan 08, 2012 11:52
av suzuki nr.1
får man ha stenkrypare i standard på en suzuki 413?
/marvin

Re: Trialregler

Postat: sön jan 08, 2012 14:59
av Lasse Suzican
suzuki nr.1 skrev:får man ha stenkrypare i standard på en suzuki 413?
/marvin
ORT-TS 3.6 Kraftöverföring
Transmission fritt. Automatväxellåda ska ha startspärr. Fordonets drivsystem, med permanent eller öppningsbar mellandifferential, ska vara av ursprunglig utförande. Golv eller kardantunnel får ej modifieras, se dock ORT-TS 6.3. Axel hus/banjo får modifieras, under förutsättning att bredd, infästningar m.m. bibehålles oförändrade. Montering av differentialspärrar fritt i båda axlarna, bearbetning för montering av spärrar är tillåten.
Utväxling, drivaxlar och knutar fritt, det är inte tillåtet att bearbeta för montering.
Så svar JA!

Re: Trialregler

Postat: sön jan 08, 2012 15:34
av suzuki nr.1
Lasse Suzican skrev:
suzuki nr.1 skrev:får man ha stenkrypare i standard på en suzuki 413?
/marvin
ORT-TS 3.6 Kraftöverföring
Transmission fritt. Automatväxellåda ska ha startspärr. Fordonets drivsystem, med permanent eller öppningsbar mellandifferential, ska vara av ursprunglig utförande. Golv eller kardantunnel får ej modifieras, se dock ORT-TS 6.3. Axel hus/banjo får modifieras, under förutsättning att bredd, infästningar m.m. bibehålles oförändrade. Montering av differentialspärrar fritt i båda axlarna, bearbetning för montering av spärrar är tillåten.
Utväxling, drivaxlar och knutar fritt, det är inte tillåtet att bearbeta för montering.
Så svar JA!
tack för svaret! jag tolkade det som det var utväxlingarna i axlarna som var fritt innan när jag läste reglerna.

Re: Trialregler

Postat: mån feb 29, 2016 22:37
av Thinkpad
Nu har jag köpt en LJ70, som jag har för avsikt att tävla med i Trial Standard.

Har läst både de svenska och europeiska reglerna och när det gäller karosseriändringar, så uppfattar jag det som att man inte göra andra förändringar än de som uttryckligen sägs är tillåtet. Därmed torde väl svaret på nedanstående fråga vara "nej", men jag frågar ändå - för säkerhets skull:

Får man byta ut trösklar och/eller karosseriplåt bakom hjulhuset mot fyrkantrör, givet att fyrkantröret är minst lika stort som den plåt röret ersätter?

Ovanstående karosseridelar har på min bil nämligen omvandlats till nästan ingenting...:).