Suzuki Samurai - Light offroad

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Arken
Rutinerad
Inlägg: 293
Blev medlem: lör jun 30, 2012 23:38
Ort: Åre

Suzuki Samurai - Light offroad

Inlägg av Arken » tis jul 17, 2012 23:45

Efter att ha startat tråden "Köpråd: Hjälp mig hitta äventyrsbilen!" så är det väl dags för en tråd för att följa projektet också. jag är helt grön på allt vad bilar heter! Har aldrig ägt en bil och heller inte mekat bil tidigare alls så vi får se hur jag klarar mig men det kliar i fingrarna hela tiden och det är gött att ha något projekt igång som man kan nörda ner sig i! :beer:

Detta är vad jag lyckades få tag i
Bild

Men ni kan vara lugna, ska ta tag i utseendet så fort som möjligt! Är inne på mattsvart eller matt-mörkgrön men kan inte riktigt bestämma mig men det lutar åt grönt just nu :mrgreen:

Fick med ett gäng 31" däck som jag ska hämta i helgen, halvdörrar och kardanspacers. Men tror inte jag kommer höja den utan kommer satsa på 30" däck tänkte jag.

Har hunnit byta styrstaget som satt kvar från när den vart spoad och satt dit ett orginal så det inte tar i ramen då jag kör. Fick hjälp av MrHawk idag och det behövdes!

Satt dit lite asfaltsgummi på hjulhusen samt lite ljudisolering i bagaget.
Bild
BildBild

Testat en sprayfärg på hardtopen och bakluckan mest för att se om det fäste och hur det täckte...
Bild
Man kan säga att den svarta färgen som vart där har tappat sin lyster lite

kommer lägga upp bilder på mitt flickr.com konto så där finns fler bilder från arbetets gång: http://www.flickr.com/photos/rapila/set ... 712825710/

Alla ideér och tankar är välkomna!

Edit: bytte rubrik
Senast redigerad av Arken den fre okt 19, 2012 16:45, redigerad totalt 2 gång.
Suzuki Samurai - mitt nybörjarprojekt

gorQi
Rutinerad
Inlägg: 463
Blev medlem: mån okt 03, 2011 20:41
Ort: Borlänge

Re: Tänkte testa det här med bilar... Suzuki Samurai

Inlägg av gorQi » tis jul 17, 2012 23:56

Låter som att du fastnade lite för färgsättningen på min bil. Jag velade också mellan svart och grönt men jag ångrar inte färgsättningen jag valde. Bilarna är riktigt lättmekade och billiga så man inte behöver oroa sig så mycket. Med experthjälp i form av MrHawk kan det inte gå fel. Skall bli kul att se en annan tolkning på militärgrön suka, lycka till!
Land Rover serie 3 109 -74 2,25d
Tidigare: L200 -98 och suzuki sj410 -85

Arken
Rutinerad
Inlägg: 293
Blev medlem: lör jun 30, 2012 23:38
Ort: Åre

Re: Tänkte testa det här med bilar... Suzuki Samurai

Inlägg av Arken » ons jul 18, 2012 0:50

gorQi skrev:Låter som att du fastnade lite för färgsättningen på min bil. Jag velade också mellan svart och grönt men jag ångrar inte färgsättningen jag valde. Bilarna är riktigt lättmekade och billiga så man inte behöver oroa sig så mycket. Med experthjälp i form av MrHawk kan det inte gå fel. Skall bli kul att se en annan tolkning på militärgrön suka, lycka till!
Är helt såld på färgen på din bil och takräcket :tumbup: . Har funderat på Temadur 20 med mattpulver i och spraya på med en biltema spray om det är möjligt. Jobbar dessutom lite på en skrot nu så har tillgång till rörbock och material där så om jag bara kan övertala någon att hjälpa mig med bockningen och svetsningen (eller så får jag lära mig svetsa själv :mrgreen: ) så går det nog att lösa ganska enkelt.
Suzuki Samurai - mitt nybörjarprojekt

Arken
Rutinerad
Inlägg: 293
Blev medlem: lör jun 30, 2012 23:38
Ort: Åre

Re: Tänkte testa det här med bilar... Suzuki Samurai

Inlägg av Arken » ons jul 18, 2012 10:52

Nu har jag vart med om samma grej två gånger: När jag kör typ 50 km/h och kört på ett gupp så börjar bilens styrning "wobbla" fram och tillbaka och jag måste sakta ner kraftigt för att det ska sluta. Någon som vet vad det kan bero på? Det känns rätt obehagligt om det skulle hända vid högre hastigheter :|
Suzuki Samurai - mitt nybörjarprojekt

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Tänkte testa det här med bilar... Suzuki Samurai

Inlägg av MrHawk » ons jul 18, 2012 11:50

Arken skrev:Nu har jag vart med om samma grej två gånger: När jag kör typ 50 km/h och kört på ett gupp så börjar bilens styrning "wobbla" fram och tillbaka och jag måste sakta ner kraftigt för att det ska sluta. Någon som vet vad det kan bero på? Det känns rätt obehagligt om det skulle hända vid högre hastigheter :|
Det brukar hända om vinkeln på axeln har blivit fel när dom höjt/sänkt den, men tyckte det såg bra ut.

Så styrdämparen är kanske slut, eller så är det dags att serva kingpinlagren/ "krombollarna"

Ryck o slit lite i däcken, gärna med bilen uppallad så du kan kolla så att det inte är nåt hjullager eller liknande som glappar, o dubbelkolla att hjulbultarna är dragna.
I aim to misbehave

Arken
Rutinerad
Inlägg: 293
Blev medlem: lör jun 30, 2012 23:38
Ort: Åre

Re: Tänkte testa det här med bilar... Suzuki Samurai

Inlägg av Arken » ons jul 18, 2012 13:01

MrHawk skrev:
Arken skrev:Nu har jag vart med om samma grej två gånger: När jag kör typ 50 km/h och kört på ett gupp så börjar bilens styrning "wobbla" fram och tillbaka och jag måste sakta ner kraftigt för att det ska sluta. Någon som vet vad det kan bero på? Det känns rätt obehagligt om det skulle hända vid högre hastigheter :|
Det brukar hända om vinkeln på axeln har blivit fel när dom höjt/sänkt den, men tyckte det såg bra ut.

Så styrdämparen är kanske slut, eller så är det dags att serva kingpinlagren/ "krombollarna"

Ryck o slit lite i däcken, gärna med bilen uppallad så du kan kolla så att det inte är nåt hjullager eller liknande som glappar, o dubbelkolla att hjulbultarna är dragna.
Ska kolla på detta när jag kommer hem, hur ser man om det är styrdämparen eller kingoinlagren? Får svänga förbi andra jobbet någon dag så kan jag lyfta upp den med trucken och rycka lite i hjulen också!
Suzuki Samurai - mitt nybörjarprojekt

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Tänkte testa det här med bilar... Suzuki Samurai

Inlägg av olle67 » ons jul 18, 2012 13:03

Tyckte de stod nåt om bilar i rubriken ,sen får ja se en Samyzykirajjakaguzzi........ :mrgreen: hehe.....nädå,alla har vi olika smak,tur e väl de,skruva på,ska bli kul o se det framöver.... :beer:
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Re: Tänkte testa det här med bilar... Suzuki Samurai

Inlägg av MrHawk » ons jul 18, 2012 13:54

Arken skrev: Ska kolla på detta när jag kommer hem, hur ser man om det är styrdämparen eller kingoinlagren? Får svänga förbi andra jobbet någon dag så kan jag lyfta upp den med trucken och rycka lite i hjulen också!
Styrdämparen sitter fram i styrarmen där vi va o mecka igår, lossa den i ena änden och dra lite i den o se om det är motstånd i den åt båda håll eller om det känns mer som en cyckelpump.
I aim to misbehave

Arken
Rutinerad
Inlägg: 293
Blev medlem: lör jun 30, 2012 23:38
Ort: Åre

Re: Tänkte testa det här med bilar... Suzuki Samurai

Inlägg av Arken » ons jul 18, 2012 22:43

MrHawk skrev:
Arken skrev: Ska kolla på detta när jag kommer hem, hur ser man om det är styrdämparen eller kingoinlagren? Får svänga förbi andra jobbet någon dag så kan jag lyfta upp den med trucken och rycka lite i hjulen också!
Styrdämparen sitter fram i styrarmen där vi va o mecka igår, lossa den i ena änden och dra lite i den o se om det är motstånd i den åt båda håll eller om det känns mer som en cyckelpump.
Det var som en slapp cykelpump! Nu är frågan hur man lättast får tag på en ny, finns det kanske till och med en biltema del som passar och funkar bra?
Suzuki Samurai - mitt nybörjarprojekt

Arken
Rutinerad
Inlägg: 293
Blev medlem: lör jun 30, 2012 23:38
Ort: Åre

Re: Tänkte testa det här med bilar... Suzuki Samurai

Inlägg av Arken » mån jul 23, 2012 16:56

Styrdämpare beställd och har fått grundmålat nästan halva bilen med Temadur 20 färg. Oturligt nog får jag slipa ner den otäcka blåa färgen som sitter där nu så det är ett jävla slit med slippapper och stålborstar :aargh: men det ser väldigt bra ut med färgen tycker jag så det är det värt!
Bild
Bild
ska eventuellt spackla bucklorna vid ett senare tillfälle.
Bild

Behöver ett nytt bränslefilter och tänkte beställa detta: http://www.skruvat.se/Branslefilter-P31053.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det rätt filter och är det lönt istället för universal från biltema (passar dem ens?)
Suzuki Samurai - mitt nybörjarprojekt

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: Tänkte testa det här med bilar... Suzuki Samurai

Inlägg av skogis » mån jul 23, 2012 17:24

det är detta filter och det sitter på ramen höger bak innaför hjulet
och biltema passar inte pumpen sitter i tanken så det måste vara filter till en insprut.
på min fars gamla samurai var anslutningarna väldigt rostiga och då bytte jag hela röret från tanken och fram till ett kopparrör från biltema och i samma veva monterade jag ett filter från någon gammal mazda fram i motor rummet istället. lite lättare och byta samt så är det slang anslutning med slangklämma på dom och detta filter köpte jag på biltema
ps: när kommer du med boxen
mvh
johan

Arken
Rutinerad
Inlägg: 293
Blev medlem: lör jun 30, 2012 23:38
Ort: Åre

Re: Tänkte testa det här med bilar... Suzuki Samurai

Inlägg av Arken » mån jul 23, 2012 23:35

skogis skrev:det är detta filter och det sitter på ramen höger bak innaför hjulet
och biltema passar inte pumpen sitter i tanken så det måste vara filter till en insprut.
på min fars gamla samurai var anslutningarna väldigt rostiga och då bytte jag hela röret från tanken och fram till ett kopparrör från biltema och i samma veva monterade jag ett filter från någon gammal mazda fram i motor rummet istället. lite lättare och byta samt så är det slang anslutning med slangklämma på dom och detta filter köpte jag på biltema
ps: när kommer du med boxen
mvh
johan
Det låter som att jag borde göra detsamma, har vart och kollat på filtret och det ser väldigt rostigt ut. Frågan är väl bara om jag löser det själv. Ang styrboxen så skriver jag ett PM till dig.
Suzuki Samurai - mitt nybörjarprojekt

Arken
Rutinerad
Inlägg: 293
Blev medlem: lör jun 30, 2012 23:38
Ort: Åre

Re: Tänkte testa det här med bilar... Suzuki Samurai

Inlägg av Arken » tis jul 24, 2012 6:25

Nu har jag fått målat även fronten, hann inte ta någon bild igår innan det blev mörkt ute men såhär såg den ut innan jag gick igång på den igår. Nu är även front och sidopartiet där blinkersen sitter målat. Bara dörren och en bit där bar kvar nu och det borde jag hinna lösa i morgon.
Bild

Plastinlägget tyckte jag hade en liten ful detalj så jag tog minikapen och fixade den något mer symmetrisk.
Före:
Bild
Efter:
Bild


Tänkte jag skulle sätta lite ljudisolering i dörrarna och undrar om det är svårt att montera isär dörrarna? (det underlättar även för slipningen av dem) Samt kan man plocka ur framrutan ur ramen eller är detta omständigt?

Den som målade denna stackars sukka har lyckats kladda på lister och allt möjligt så då kunde man sprayat dem svarta om man fick monterat isär det. :tumbup:
Suzuki Samurai - mitt nybörjarprojekt

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: Tänkte testa det här med bilar... Suzuki Samurai

Inlägg av skogis » tis jul 24, 2012 8:44

dörrarna går inte ta isär bara ta av klädsen på insidan
det finns bra färgborttagnings medel på burk som penslas på och tvättas av
mvh
johan

Arken
Rutinerad
Inlägg: 293
Blev medlem: lör jun 30, 2012 23:38
Ort: Åre

Re: Tänkte testa det här med bilar... Suzuki Samurai

Inlägg av Arken » tis jul 24, 2012 9:15

skogis skrev:dörrarna går inte ta isär bara ta av klädsen på insidan
det finns bra färgborttagnings medel på burk som penslas på och tvättas av
mvh
johan
Tänkte först ta thinner men antar att det kan fräta bort gummit. Vet du något medel du kan rekommendera?
Suzuki Samurai - mitt nybörjarprojekt

Skriv svar