Sida 1 av 1

Prova på challenge eskilstuna

Postat: fre aug 03, 2012 17:58
av Anders4x4
Hej ny här men ganska gammal inom hobbyn tänkte också prova på eskilstuna som en liten comeback
inom challenge, var med dom tre första åren när grenen introducerades i sverige karlshamn och konga,
under namnet team norrskenet för dom som kommer ihåg. Håller även på att göra en intressekoll i
klubben jag misstänker att många är nyfikna men vågar inte riktigt. Vore kul om tävlingsformen kunde
spridas ännu högre upp i landet. Tänkte prova på i år och ev köra hårt nästa år.

Frågor. Hur långt före bör man beställa prova på licens?
Har nys köpt en bil med vagnsbok hur länge gäller den?
Vilken klass rekommenderas för 2 erfarna nybörare?

MVH Anders Gestrike Offroad

Re: Prova på challenge eskilstuna

Postat: lör aug 04, 2012 20:12
av calle-fas
Vagnsboken din, är den vit eller orange. Det kom en ny förra året som är orange. Den ska väl kontrolleras varje år om jag förstått rätt. Har inte reglerna framför mig.

Det finns bara en klass nuförtiden så den frågan är lätt. :)

Angående framförhållning med PR-licenser så måste det väl räcka att du kontaktar arrangören när inbjudan kommer ut.

Kul att du vill köra igen. :D

Re: Prova på challenge eskilstuna

Postat: sön aug 05, 2012 20:43
av Anders4x4
Hej igen.

Vagnsboken är orange och utfärdad i år såg jag nys . saknar foton men går ju lätt att ordna

Tack för info kommer säkert med fler frågor längre fram.

Mvh Anders Gestrike offroad

Re: Prova på challenge eskilstuna

Postat: sön aug 05, 2012 23:11
av calle-fas
Anders4x4 skrev:Hej igen.

Vagnsboken är orange och utfärdad i år såg jag nys . saknar foton men går ju lätt att ordna

Tack för info kommer säkert med fler frågor längre fram.

Mvh Anders Gestrike offroad
:tumbup:

Re: Prova på challenge eskilstuna

Postat: mån aug 06, 2012 9:47
av BorkJonas
Vad är det för vagnsbok? ORE, ORT eller ORC? Vad är det för bil? Nyfiken ju! Välkommen tillbaka!

Re: Prova på challenge eskilstuna

Postat: mån aug 06, 2012 12:14
av 7en
BorkJonas skrev:Vad är det för vagnsbok? ORE, ORT eller ORC? Vad är det för bil? Nyfiken ju! Välkommen tillbaka!
tror att det är målarns gammmla bil så det är ju isf en ORC

Re: Prova på challenge eskilstuna

Postat: mån aug 06, 2012 21:10
av Anders4x4
Stämmer bra det , målarns gamla med vagnsbok för orc Som jag kommer att komplettera och
utveckla lite grann.

Re: Prova på challenge eskilstuna

Postat: mån aug 06, 2012 21:41
av kenny_69
Hmm kanske skulle göra slag i saken och pröva lite Challenge i Eskilstuna..Borde kunna få i hop bilen hjälpligt tills dess..

Vem löser vagnbok i Östergötland??? eller går det lösa på plats??

Re: Prova på challenge eskilstuna

Postat: mån sep 17, 2012 11:51
av calle-fas
kenny_69 skrev:Hmm kanske skulle göra slag i saken och pröva lite Challenge i Eskilstuna..Borde kunna få i hop bilen hjälpligt tills dess..

Vem löser vagnbok i Östergötland??? eller går det lösa på plats??

Hur går det Kenny? Klart du ska åka till E-tuna och köra. Det kommer bli skitkul!

Re: Prova på challenge eskilstuna

Postat: mån sep 17, 2012 12:48
av noomadic
Jag lånar lite här!
Som jag fattar saken så ska man läsa en licens innan man får vad med och köra. Vart och hur?
Vagnsbok?!?
Är det något mer man ska ha koll på innan man ska köra? Bilen är besiktad och försäkrad.

Har ej vart med på någon tillställning och kört förut. Har winsh och 33.or på en höjd s10

Re: Prova på challenge eskilstuna

Postat: mån sep 17, 2012 13:36
av calle-fas
noomadic skrev:Jag lånar lite här!
Som jag fattar saken så ska man läsa en licens innan man får vad med och köra. Vart och hur?
Vagnsbok?!?
Är det något mer man ska ha koll på innan man ska köra? Bilen är besiktad och försäkrad.

Har ej vart med på någon tillställning och kört förut. Har winsh och 33.or på en höjd s10
Du behöver en licens ja. Den är din försäkring från Svenska Bilsportförbundet. Enklast om du bara vill köra en täving är att lösa en så kallad PR-licens, en engångsdito, för ungefär 150kr.

Varje gång du ska tävla måste din bil besiktigas av en person med rätt funktionärslicens från SBF. Denna besiktning går ganska snabbt och kan inte täcka in precis allt. Därför gör man en s.k. vagnsbok, för vilken besiktningen är lite mer utförlig. Den har du sedan med dig på tävling och visar upp.
Det kan låta lite jobbigt att bilen ska besiktigas men det är verkligen inga konstigheter. Skriv ut det tekniska reglementet som du hittar här. Läs sedan igenom det och bocka av punkt för punkt för din bil.

De vanligaste sakerna man behöver kolla på är bärgningspunkter, polskydd på båda polerna på batteriet, brandsläckare, saneringsutrustning (skyffel och sopsäckar), och om du behöver ha en bur.
Kort sagt kan man säga att om din bil har heltäckande original plåtkaross så krävs ingen bur. I annat fall beskriv din bil här, gärna med foto, så kan du få hjälp om vad du behöver.

Har du några frågor är det inget att tveka på. Skriv här eller skicka ett PM så finns det massor av hjälpsamma förare och funktionärer som gärna svarar. Inga frågor för dumma.

Re: Prova på challenge eskilstuna

Postat: lör sep 22, 2012 18:32
av noomadic
calle-fas skrev:
noomadic skrev:Jag lånar lite här!
Som jag fattar saken så ska man läsa en licens innan man får vad med och köra. Vart och hur?
Vagnsbok?!?
Är det något mer man ska ha koll på innan man ska köra? Bilen är besiktad och försäkrad.

Har ej vart med på någon tillställning och kört förut. Har winsh och 33.or på en höjd s10
Du behöver en licens ja. Den är din försäkring från Svenska Bilsportförbundet. Enklast om du bara vill köra en täving är att lösa en så kallad PR-licens, en engångsdito, för ungefär 150kr.

Varje gång du ska tävla måste din bil besiktigas av en person med rätt funktionärslicens från SBF. Denna besiktning går ganska snabbt och kan inte täcka in precis allt. Därför gör man en s.k. vagnsbok, för vilken besiktningen är lite mer utförlig. Den har du sedan med dig på tävling och visar upp.
Det kan låta lite jobbigt att bilen ska besiktigas men det är verkligen inga konstigheter. Skriv ut det tekniska reglementet som du hittar här. Läs sedan igenom det och bocka av punkt för punkt för din bil.

De vanligaste sakerna man behöver kolla på är bärgningspunkter, polskydd på båda polerna på batteriet, brandsläckare, saneringsutrustning (skyffel och sopsäckar), och om du behöver ha en bur.
Kort sagt kan man säga att om din bil har heltäckande original plåtkaross så krävs ingen bur. I annat fall beskriv din bil här, gärna med foto, så kan du få hjälp om vad du behöver.

Har du några frågor är det inget att tveka på. Skriv här eller skicka ett PM så finns det massor av hjälpsamma förare och funktionärer som gärna svarar. Inga frågor för dumma.

Besiktad och skattad cheva s10 . Höjd med förlängda shackel bak och spänd torsion fram, och karosshöjd 2 ". 33x12.5" däck, winsch fram. Inget förutom kofångaren fram är ändrat på karossen.
Bild
Bild