Snökedjor vs terrängdäck

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Gustav_Brogren
Användare
Inlägg: 20
Blev medlem: tis dec 07, 2010 21:41

Snökedjor vs terrängdäck

Inlägg av Gustav_Brogren » ons aug 15, 2012 14:48

Tänkte kolla med experterna på forumet kring en fråga som jag inte har lyckats hitta så mycket information om.

Jag själv kör en Amarok med lågväxel, hasplåtar och diff på bakaxeln. Det sitter orginal 17 tum landsvägsdäck på. Jag själv kör en sträcka på 30 mil mellan min gård och hemmet. Väl på gården har jag 8 km skogsbilväg i varierande kvalitet. Detta innebär att jag mesta tiden bara har behov av landsvägsdäck men ibland behov av att verkligen kunna ta mig loss/fram. Jag har funderat på att sätta på lite mer grovmönstrade däck men fråga är inte om det skulle räcka att sätta på snökedjor om det verkligen skulle krisa till sig?

Någon som har erfarenhet av detta?

Jarskagarden
Hemmastadd
Inlägg: 193
Blev medlem: mån mar 19, 2012 15:14
Ort: Södra Härene, Vårgårda
Kontakt:

Re: Snökedjor vs terrängdäck

Inlägg av Jarskagarden » ons aug 15, 2012 15:03

Snökedjor är alltid bra att ha när det är riktigt illa oavsett vilka däck du har.
Jag skulle satsa på ett riktigt bra AT eller ett inte allt för grovt MT. Cooper Discoverer STT är ett väldigt omtyckt däck. Glöm inte kolla vilka som är godkända som vinterdäck.
Obotlig anglofil som aldrig blir vuxen.
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI

övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1

Gustav_Brogren
Användare
Inlägg: 20
Blev medlem: tis dec 07, 2010 21:41

Re: Snökedjor vs terrängdäck

Inlägg av Gustav_Brogren » ons aug 15, 2012 15:20

Tack. Vad är AT resp MT? Hur är Cooper Discoverer STT att ligga och köra 30 mil tur och retur över en helg på asfalt?

Jarskagarden
Hemmastadd
Inlägg: 193
Blev medlem: mån mar 19, 2012 15:14
Ort: Södra Härene, Vårgårda
Kontakt:

Re: Snökedjor vs terrängdäck

Inlägg av Jarskagarden » ons aug 15, 2012 16:41

AT = all terrain, MT = mud & terrain.

Har ingen egen erfarenhet av STT utan bara pratat med många som har på sina jobbpickuper. Dom är alla positiva till däcken. När det är dags för mig att byta blir det sådana.
Obotlig anglofil som aldrig blir vuxen.
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI

övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1

Gustav_Brogren
Användare
Inlägg: 20
Blev medlem: tis dec 07, 2010 21:41

Re: Snökedjor vs terrängdäck

Inlägg av Gustav_Brogren » ons aug 15, 2012 16:51

Tack. En dum fråga då. Vad är skillnaden på AT och MT? Används för vad?

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: Snökedjor vs terrängdäck

Inlägg av AlterEgo » ons aug 15, 2012 17:58

Jag har mest erfarenhet från snökedjor till traktorer iofd, men det kan väl appliceras på bilar också.

Kedjor ökar framkomligheten enormt, men sliter hårt på framförallt underlaget (spelar ju ingen roll på is) men också på däcken.

Piggkedjor biter väl bäst, tyvärr biter dom rejält på skärmkanter och sånt om får tillfälle... Tvärlänkär "sämsta" varianten även om dom är väldigt mycket bättre än inga kedjor alls.

Jag har funderat lite på en uppsättning piggkedjor till min TGB13, sen skalll det till f-n så svår vinter innan man blir fast.

Men för att gå tillbaka till ursprungsfrågan skulle jag satsa på bra offroaddäck som funkar på väg också och sen en omgång lättmonterade kedjor från t.ex. Biltema (kan förstås vara svårt med storleken). Du kommer ändå att behöva kedjorna väldigt sällan.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

joones
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: sön dec 14, 2008 17:45
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Snökedjor vs terrängdäck

Inlägg av joones » ons aug 15, 2012 18:31

AT och MT talar om hur däckets mönster är uppbyggt och hur det är avsett att fungera.
Däck är "religion" ju flera du frågar om vilket däck du ska välja destå fler svar kommer du att få. Vissa kommer att stämma över ens på vissa områden och andra kommer vara rena motsägelserna. Även bredden på däcken och lufttrycket avgör. Det finns inte en sanning och inte ett rätt däck för alla.

Så här tolkar jag det på ett ungefär.

AT. 80% landsväg 20% terräng. (Asfalt grusväg, torra traktorvägar)
MT 20% landsväg 80% terräng Asfalt, grusväg, torra traktorvägar, leriga traktorvägar)
STT, MTT mer ett renodlat terrängdäck. Vissa fungerar nog ganska bra på väg om man kör med omtanke. Ha då i åtanke att många här inne är entusiaster som gladeligen skulle åka på bilsemster i europa med bil och däck som någon anna knappt skulle vilja sätta sig i med risk att bli smutsiga.

Ett AT däck går lite tystare och har bättre grepp på asfalt.
Mera sipningar som ger bättre grepp på is ganska "stängda" mönster som sätter igen sig vid körning i lera. De är ganska dåliga på att tränga undan vatten och snöslask. En kompromiss

Ett MT däck antar jag är lite bullrigare och har sämre grepp på asfalt och riktigt dåligt på IS. Kan fungera i snö.
Ganska öppna mönster som rensar sig bättre vid körning i lera. Sämre sipat. Hårdare än vinterdäck
ger sämre fäste på is och dåliga på att tränga undan vatten.

HT Higvay Terrain. Riktigt landsvägsdäck med vissa terrängegenskaper.
Bättre på att tränga undan vatten.

MS däck vinterdäck. Bäst på snö och isiga vägar.
Sämre grepp på asfalt inte så bra i lera. Inte jättebra på att tränga undan vatten men relativt bra på att flytta på slask. Inte direkt något terrängdäck men fungerar nog ungefär lika bra i terrängen som ett HT däck. Men sämre asfaltsegenskaper.

Någon skrev i någon tråd att ett däck för lera ska ha öppna mönster som rensar sig.
Ett vinterdäck ska ha ett stängdare mönster som håller kvar snö mellan klackarna och en massa sipningar som ger många små "vassa" klackar/kanter som griper i underlaget


En skala från "snällaste" till "tuffaste" däcksmönstret.
HT,AT,ST,MT,STT,MTT (riktigt hur det förhåller sig mellan ST och AT och STT och MTT har jag inte "greppat". Kanske är det bara hur olika tillverkare väljer att kalla sina däck.

Gissningsvis klarar du dig med ett HT eller AT däck och kedjor.
Samt ett MS däck och kedjor på vintern.

Ett AT däck kan mycket väl vara vintergodkännt och vissa fungerar nog ganska bra. Det finns garanterat MS däck som är sämre vinterdäck än vissa AT däck.
Men kör man mycket landsväg i relativt höga hastigheter på vintern så är nog ett bra MS däck att föredra. Kedjor ersätter inte vinterdäck. Visserligen ger de bra fäste på dåligt plogade vägar. Men hur kul är det att köra i 10km/h till jobbet?

Det är väl så att oavsett vilka bokstäver som står på däcket så är det ingen garanti för att det fungerar så som bokstäverna anger. Vilken körstil man har påverkar dessutom.

En lugn och sansad förare som kör med omdöme och goda marginaler samt undviker risker och som främst kör där det är lite trafik kan gott och väl klara sig med ett vintergodkännt AT-däck. Medan en omdömeslös stressad förare som tar risker kommer att köra av vägen trots nya dubbade hakkapelita däck, antisladd med mera.
VW TARO -95

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Snökedjor vs terrängdäck

Inlägg av niva_mats » ons aug 15, 2012 19:03

jag skulle säga att det mest ekonomiska för dig är en omgång kedjor och ett grovt landsvägsdäck.
då kan du mata mil och om det tjorvar lägga på kedjor.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Voltaren
Hemmastadd
Inlägg: 245
Blev medlem: tor jul 14, 2011 22:53

Re: Snökedjor vs terrängdäck

Inlägg av Voltaren » ons aug 15, 2012 21:10

stt är inte godkända på vintern

majstro83
Rutinerad
Inlägg: 299
Blev medlem: sön okt 03, 2010 21:05
Ort: Skillingaryd

Re: Snökedjor vs terrängdäck

Inlägg av majstro83 » ons aug 15, 2012 21:18

Jag hade cooper discovery m+s2 som vinterdäck på min S10:a, förvånade både mig och andra med grepp och fram komlighet.

Tuffade runt på Värnanäs (Värnamo jeepklubbs område) utan några bekymmer.
Jag körde vintertid så lera fanns inte någon, men halt va det och det bara drog uppför backarna.
Ska kanske tilläggas att jag åkte med gatutryck i däcken med 2.2ton bil.
http://www.bildelsreturen.se" onclick="window.open(this.href);return false;

JEEP Grand Cherokee -97, 5,2L, höjd 2", NP242
JEEP Grand Cherokee -98, höjd 2", WinchMax 13000lb *SÅLD*
Cheva S10 -96, 4x4, 12000 vinsch, 18" eller dåliga 31:or *SÅLD*

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Snökedjor vs terrängdäck

Inlägg av Danne » ons aug 15, 2012 21:25

Grabber AT2 som du dubbar då har du ganska bra vinterdäck enligt mitt tycke.

STT är inga problem att köra på väg, åker själv ca 50 - 60 mil i veckan på dom.
Men som sagt inte vinter godkända.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

joones
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: sön dec 14, 2008 17:45
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Snökedjor vs terrängdäck

Inlägg av joones » ons aug 15, 2012 21:26

Ett litet exempel på vad en pickup kan klara. Det ser ju inte ut att vara några supergrova däck på den. Men det är ju lite svårt att se på filmen. Ägaren kanske finns här inne och berätta vilka däck
http://www.youtube.com/watch?v=lX7ei8OX ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Ett annat exempel här på en pickup på en "rysk skogsbilväg". Om de sista 8km ser ut så bör du nog satsa på i alla fall ett lite grövre däck än landsvägsdäck.
Bilen i filmen har Simex Det är väll ett MTT däck samt diffspärr(gissar att det sitter någon form av spärr både fram och bak).

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=Xpn ... =endscreen" onclick="window.open(this.href);return false;

Lite off topic är det kanske men för att du ska kunna välja vilket däck du behöver måste du ju veta vad du vill att bilen skall klara av. Förmodligen klarar ett landsvägsdäck mera än vad man tror. I filmerna ovan ser du lite exempel på när det kan vara läge på att gå på lite grövre prylar än landsvägsdäck.
VW TARO -95

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Snökedjor vs terrängdäck

Inlägg av henke_99 » ons aug 15, 2012 21:40

joones skrev:Ett litet exempel på vad en pickup kan klara. Det ser ju inte ut att vara några supergrova däck på den. Men det är ju lite svårt att se på filmen. Ägaren kanske finns här inne och berätta vilka däck
http://www.youtube.com/watch?v=lX7ei8OX ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Ett annat exempel här på en pickup på en "rysk skogsbilväg". Om de sista 8km ser ut så bör du nog satsa på i alla fall ett lite grövre däck än landsvägsdäck.
Bilen i filmen har Simex Det är väll ett MTT däck samt diffspärr(gissar att det sitter någon form av spärr både fram och bak).


http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=Xpn ... =endscreen" onclick="window.open(this.href);return false;
I första filmen ser det ut som vanligt landsvägsmönster ja, men det jag även observerar av terrängen är att det är bara vattenfyllda spår med fast stenig botten. då behövs inget grovt mönster utan det bettar ändå. Syns en bit in i filmen när han försöker forcera en uppförsbacke med geggigare underlag, då blir resultatet sämre. För att få fäste på lerigt underlag så måste man ha grovt mönster som får tag i det mjuka, alternativt gräver undan ner till fastare.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

joones
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: sön dec 14, 2008 17:45
Ort: Degerfors
Kontakt:

Re: Snökedjor vs terrängdäck

Inlägg av joones » ons aug 15, 2012 22:30

henke_99 skrev: I första filmen ser det ut som vanligt landsvägsmönster ja, men det jag även observerar av terrängen är att det är bara vattenfyllda spår med fast stenig botten. då behövs inget grovt mönster utan det bettar ändå. Syns en bit in i filmen när han försöker forcera en uppförsbacke med geggigare underlag, då blir resultatet sämre. För att få fäste på lerigt underlag så måste man ha grovt mönster som får tag i det mjuka, alternativt gräver undan ner till fastare.
Bra påpekande.

Då ger det en någorlunda bra bild av vad just dessa däck klarar av och var de har sina brister. Jag gissar att det är lite värre däck än "landsvägsdäck" Jag tror nog att det kanske hade gått att köra vidare med kedjor om det inte vore för överhänget bak. Lite tråkigt blir det förståss om Gustav ska behöva lägga på kedjorna varje gång han ska till gården. Men å andra sidan så är nog de sista 8km något snällare än i filmen. Det styrker ju teorin om att han troligen klarar sig ganska bra med de däcken han redan har.

I exempel nr två går vi på ett ganska mycket tuffare underlag. Här är det väl ingen tvekan om att däcken gör sitt jobb och att bristerna inte är däcken utan i så fall bilvalet. I det exemplet finns ju "iecih" att ett vägdäck skulle klara terrängen där krävs ett ett extremare däck.

Sedan finns det alltid en utseendefaktor (ballhetsfaktor) i ett "tuffare" däck. Det ska väl inte förringas. Vore inte utseendet viktigt skulle det väll inte säljas så mycket stora lättmetallfälgar och lågprofilsdäck till personbilar. Det lär väll knappast vara så att våra svenska vägar kräver den typen av hjul utan snarare så att hjulen många gånger blir ett sämre val med tanke på vägarnas beskaffenhet.

Vi "pimpar" våra bilar så att de ser ut som vi vill ha dem och andra "pimpar" sina bilar så att de ser ut som om det vore halickar som ägde bilarna :twisted: . (mycket ironi jag hoppas att ingen tar illa upp).
VW TARO -95

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Snökedjor vs terrängdäck

Inlägg av Roger Patrol » ons aug 15, 2012 23:24

bara genom att släppa luften får du betydligt bättre grepp även på väg å standard däck
ett par enklare kedjor bak tycker jag låter som en bra början att prova med för dig
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar