SUZUKI EVO 3

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: SUZUKI EVO 3

Inlägg av macke » tis jun 02, 2015 16:44

Ja det gick rätt bra utan spärrar :) Men i slutet av dagen var det så uppkört att spärrarna verkligen behövdes!

Måste få på huv och skärmar så det liknar en bil lite mer och få bort all skit från motorn...

Lite bilder från Bet :D

Bild
Bild
Bild
Bild

Tvätta :| :x :? :zzz:
Bild
Bild
Bild
Bild
TGB 13

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: SUZUKI EVO 3

Inlägg av Engman2 » tis jun 02, 2015 17:26

Jäkla fränt bygge :tumbup: ser ut som att ett par skärmar inte hade setat helt fel :mrgreen:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: SUZUKI EVO 3

Inlägg av macke » tis jun 02, 2015 17:55

Tack!

Kollar efter originalskärmar nu. Sen blir det plåt eller gummi innanför.
TGB 13

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: SUZUKI EVO 3

Inlägg av svana » tis jun 02, 2015 21:05

Nice.. men för mig helt otänkbart att bygga utan hytt :cry:

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: SUZUKI EVO 3

Inlägg av macke » tis jun 02, 2015 21:18

Denna träff hade det inte skadat med hytt kan jag säga. Satan så uppkört det blev och rapp v8 så stänker det rätt bra :mrgreen:
TGB 13

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: SUZUKI EVO 3

Inlägg av macke » tis jul 07, 2015 22:55

Skruvat dit skärmar och huv så det ser mer ut som en bil. Imorgon blir det lite färg på :)
Bild

Sen efter Kättilstorpsträffen blir det 4-länk fram då panhardstaget (mest nedre fästet) tar för stor plats. Det går nog också snabbare att bygga 4-länk än att börja möblera om allt på axeln för ett enda fäste.
TGB 13

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: SUZUKI EVO 3

Inlägg av klirre » tis jul 07, 2015 23:10

Ser bra ut :tumbup: Fick skärmarna plats kring motorn? Och vilken tur att du fick med dig grillen... :poke: :lol:

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: SUZUKI EVO 3

Inlägg av macke » tis jul 07, 2015 23:21

Nä dom gjorde inte det på vissa ställen, så skar bort dom. får bli att spänna upp en gummiduk på varsin sida.

Det var faktiskt nära att den skulle få plats. Ett par cm till och den hade suttit fastskruvad :) Kom för nära repet men vill ej riskera att dom går ihop.
TGB 13

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: SUZUKI EVO 3

Inlägg av macke » ons jul 29, 2015 0:19

Byggde 3 länken lite fel så panhardstaget gick i ramen vid infjädring samt att ena bumpstopfästet tog i panhardstaget. Vi bestämde oss för att bygga 4-länk/k-länk istället :D

Övre och undre länkarmsmaterial 40x5 & 50x6 tror jag det var.
Bild

Bild

Bild

Använder Summit Machine flex joints som är byggda ihop med M30 gängstång från Biltema :roll: :rodnar:
Bild

Bild
TGB 13

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: SUZUKI EVO 3

Inlägg av Engman2 » ons jul 29, 2015 1:25

Gillar detta bygge skarpt, riktigt fränt :tumbup: MEN gängstång är bland det sämsta materialet att använda, jag avråder stark till att använde det i länkarmar/bärarmar...

Då är det mycket bättre att köpa rundjärn och hänga det själv med ett gängsnitt, lite mer jobb men mycket hållbarare 8) Hoppas ja inre låter allt för bitter nu, hoppas det håller och kämpa på med bygget :mrgreen:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: SUZUKI EVO 3

Inlägg av macke » ons jul 29, 2015 1:46

Tack :tumbup:

Det är lugnt! Ja egentligen vet jag att det inte är så bra, men tänkte ge det ett försök ändå...vissa grejer ska inte gå om man läser runt men funkar ändå i praktiken, så det är bara köra o se :P
TGB 13

killen72
Rutinerad
Inlägg: 464
Blev medlem: tis nov 11, 2008 17:55
Ort: stockholm

Re: SUZUKI EVO 3

Inlägg av killen72 » ons jul 29, 2015 9:05

ingen film så man får höra puffran... ser ut å kunna låta rätt mysigt

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: SUZUKI EVO 3

Inlägg av Gustavsson » ons jul 29, 2015 15:46

Engman2 skrev:...MEN gängstång är bland det sämsta materialet att använda, jag avråder stark till att använde det i länkarmar/bärarmar...

Då är det mycket bättre att köpa rundjärn och hänga det själv med ett gängsnitt, lite mer jobb men mycket hållbarare 8) Hoppas ja inre låter allt för bitter nu, hoppas det håller och kämpa på med bygget :mrgreen:
Håller med! Gängstång är sällan mer än 4.8 i styrka. Bättre att lägga några kronor på att köpa exempelvis vanlig insexbult (10.9) och svarva ner skallen något och svetsa fast.
Men får hoppas det håller ändå! :tumbup:
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: SUZUKI EVO 3

Inlägg av macke » sön aug 02, 2015 3:31

Jo får bli så om det går sönder, tack för tipset!


Klar :)

Bild
Bild
Bild
Bild
TGB 13

SpeedKing
Forumräv
Inlägg: 671
Blev medlem: lör jan 23, 2010 11:18
Ort: Umeå

Re: SUZUKI EVO 3

Inlägg av SpeedKing » sön aug 02, 2015 6:24

Gustavsson skrev:
Engman2 skrev:...MEN gängstång är bland det sämsta materialet att använda, jag avråder stark till att använde det i länkarmar/bärarmar...

Då är det mycket bättre att köpa rundjärn och hänga det själv med ett gängsnitt, lite mer jobb men mycket hållbarare 8) Hoppas ja inre låter allt för bitter nu, hoppas det håller och kämpa på med bygget :mrgreen:
Håller med! Gängstång är sällan mer än 4.8 i styrka. Bättre att lägga några kronor på att köpa exempelvis vanlig insexbult (10.9) och svarva ner skallen något och svetsa fast.
Men får hoppas det håller ändå! :tumbup:
Ju högre hållfastighet en skruv har, desto sämre blir det att svetsa i den. Dom blir spröda i godset av värmen. Ska ni svetsa gängstång så rekomenderar jag detta: http://www.pretec.se/produktgrupp/din-976-s355j2-obeh
Det håller samma kvalitet som svetstråden ni tillför.

Skriv svar