Stenströms garage
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Stenströms garage
Snyggt jobbat!
Re: Stenströms garage
Riktigt snyggt blev det
Gillar även den rostfria looken du har där under
Gillar även den rostfria looken du har där under
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Stenströms garage
Går ganska trögt här men jag har börjat med hasplåtarna.
Främre under framvagnen är klar.
Mittdelen är löstagbar. Kan ju vara bra i framtiden.
Främre under framvagnen är klar.
Mittdelen är löstagbar. Kan ju vara bra i framtiden.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stenströms garage
snyggt gjort
Re: Stenströms garage
Jag har skruvat tillbaks vitarafördelningslådan med en 4.24 drevsats från Low Range.
Jäkligt gött med 1:1 på högväxeln så man slipper varva till rödmarkeringen så fort det blir motorväg.
Jäkligt gött med 1:1 på högväxeln så man slipper varva till rödmarkeringen så fort det blir motorväg.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stenströms garage
Snyggt rakt igenom (hela tråden)!
Valp-ombyggnaden vart riktigt bra! Perfekt i skogen !
Valp-ombyggnaden vart riktigt bra! Perfekt i skogen !
Re: Stenströms garage
Tack för alla positiva kommentarer. Alltid trevligt.
Händer inte så mycket här. Vitaran har fått mer hasplåt och ska snart in på besiktning.
Ska bli kul att höra vad dom säger när man inte ser växellådorna längre.
Valpen har fått backlampa av led variant.
Händer inte så mycket här. Vitaran har fått mer hasplåt och ska snart in på besiktning.
Ska bli kul att höra vad dom säger när man inte ser växellådorna längre.
Valpen har fått backlampa av led variant.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stenströms garage
Funderar lite på olika typer av gummibussningar.
En typ som verkar poppis är en som används av ford.
Den vänstra har art nr:25358 hos Skruvat.se
Jag använde den typen av bussning 2005 när jag byggde denna.
Bussningarna inhandlades på Mekonomen och håller än.
Ernie använde samma fast från Skruvat.se och dom var helt kass och höll inte alls länge.
Bussningen till höger på den övre bilden har art:29130 hos Skruvat och är till Ford mondeo.
Den verkar vara flexiblare åt ena hållet och ganska stum åt andra.
Är det någon här som använt den? Eller kanske har fler erfarenheter av bussningar eller gummidetaljer från skruvat?
En typ som verkar poppis är en som används av ford.
Den vänstra har art nr:25358 hos Skruvat.se
Jag använde den typen av bussning 2005 när jag byggde denna.
Bussningarna inhandlades på Mekonomen och håller än.
Ernie använde samma fast från Skruvat.se och dom var helt kass och höll inte alls länge.
Bussningen till höger på den övre bilden har art:29130 hos Skruvat och är till Ford mondeo.
Den verkar vara flexiblare åt ena hållet och ganska stum åt andra.
Är det någon här som använt den? Eller kanske har fler erfarenheter av bussningar eller gummidetaljer från skruvat?
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Veteran
- Inlägg: 1533
- Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
- Ort: Ulricehamn
Re: Stenströms garage
Jag har använt dessa http://biltema.se/sv/Sok/?query=72755" onclick="window.open(this.href);return false; på lite olika ställen på min vitara och dom funkar bra efter flera års användning iaf.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Re: Stenströms garage
Mina bussningar kändes dåliga redan efter 100mil ungefär, i skogen kändes det inte så farligt men det märktes tydligt på vägen. Har 4 av dessa bussningarna i framaxeln nu http://www.skruvat.se/Bussning-lankarm-P57201.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; och 12 flexjoints till de andra fästena. Känns riktigt bra men har bara kört 70-80mil med dessa.Stenström skrev: Ernie använde samma fast från Skruvat.se och dom var helt kass och höll inte alls länge.
Re: Stenströms garage
Tack för infon angående bussningarna. Man skulle haft en bussningsbrytarmaskin ungefär som en sån som Ikea har för att testa stolar i varuhusen.
Då kunde man riggat ett gäng länkarmar med olika bussninga och testat vilken som håller längst.
Jag har börjat testa lite med en framaxelsänkningsats till Vitaran.
Köpesatserna brukar sänka 1" vad jag har sett. Jag gjorde såhär.
Detaljerna.
Om man använder orginalarmarna och flyttar dom ett skruvhål så gör det 28mm
Såhär.
Plåten som förflyttar hålen är 5mm tjock. Bussningen i det högra fästet går att flytta samma sträcka i hylsan så det borde funka även på bilen.
Å så lite förstärkning och brytkraftsupptagning.
Bakre fästet vid pinjongen har jag inte kapat i än men jag gissar på att det går sänka det ca 20mm.
Visst kan det bli vibbrationer efter som framklumpen flyttas ur sin orginalvinkel men hellre det om man kan spara nån drivknut.
Lite kass kvalité på bilderna idag men kanske bättre än inget.
Då kunde man riggat ett gäng länkarmar med olika bussninga och testat vilken som håller längst.
Jag har börjat testa lite med en framaxelsänkningsats till Vitaran.
Köpesatserna brukar sänka 1" vad jag har sett. Jag gjorde såhär.
Detaljerna.
Om man använder orginalarmarna och flyttar dom ett skruvhål så gör det 28mm
Såhär.
Plåten som förflyttar hålen är 5mm tjock. Bussningen i det högra fästet går att flytta samma sträcka i hylsan så det borde funka även på bilen.
Å så lite förstärkning och brytkraftsupptagning.
Bakre fästet vid pinjongen har jag inte kapat i än men jag gissar på att det går sänka det ca 20mm.
Visst kan det bli vibbrationer efter som framklumpen flyttas ur sin orginalvinkel men hellre det om man kan spara nån drivknut.
Lite kass kvalité på bilderna idag men kanske bättre än inget.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stenströms garage
Då var Ifs drop kitet monterat och mittdelen av hasplåten är ombyggd.
Blev jäkligt stygga drivknutsvinklar vid full utfjädring trots nerflyttningen av ifsen.
Är väl bara vänta och se vart den knakar först.
Blev jäkligt stygga drivknutsvinklar vid full utfjädring trots nerflyttningen av ifsen.
Är väl bara vänta och se vart den knakar först.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stenströms garage
Monterade nya fjädrar runt om som höjde ca 50mm.
Spacers till stötdämparbenen fram och A-armen bak.
Resultatet blev såhär.
Spacers till stötdämparbenen fram och A-armen bak.
Resultatet blev såhär.
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stenströms garage
Vänster 26 splines. Höger 22 splines
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stenströms garage
Å idag fick valpen en ny styrrulle och 50m ny vire.
Den gamla viren hade gått av så många gånger så det var nog bara 20m kvar.
Gott Nytt År!!
Den gamla viren hade gått av så många gånger så det var nog bara 20m kvar.
Gott Nytt År!!
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;