Sida 5 av 7

Re: Stenströms garage

Postat: tis feb 05, 2013 21:40
av Stenström
Idag har jag börjat peta lite på ett av mina långtidsprojekt. En IH Scout II pickup från -76.
Plåtmasken har varit jäkligt elak på karossinfästningarna fram.
En gammal dålig lagning snabbar iof på nedbrytningen. :|
Bild
Bild

Re: Stenströms garage

Postat: tor feb 07, 2013 21:16
av Stenström
Kapat rent ikväll. Inte så illa som jag trodde.

Bild
Bild

Får nog kapa lite till om det ska bli nått att svetsa i. :roll:

Re: Stenströms garage

Postat: tor feb 14, 2013 20:43
av Stenström
Då var det svetsat. Ska spruta på lite rostskydd med.
Bild
Bild

Re: Stenströms garage

Postat: tor feb 14, 2013 20:51
av Stenström
Har även påbörjat lite parallellt Suzuki fix. :mrgreen:

Bild

Hardtop och snöblad ska på den som är höjd.

Re: Stenströms garage

Postat: sön feb 17, 2013 15:27
av Stenström
Monterat och klart. Jäklar vad tungt ett sånt där Meyer blad är. :|

Bild
Bild

Joystick och kamera enligt köparens önskemål.
Bild

Ganska snygg modell på hardtop.
Bild

Vinschen blev ganska värdelös nu. :evil:
Bild

Köparen tyckte att krypväxellådan var helt värdelös så den fick jag behålla. Blev endel skruvande i helgen. :woot:

Re: Stenströms garage

Postat: sön feb 17, 2013 16:10
av mudmike
Snyggt. :tumbup:
Den Hardtopen var riktigt schysst. Söker Hardtop med men verkar vara svårt att få tag i.

Re: Stenströms garage

Postat: lör apr 27, 2013 20:57
av Stenström
Det går lite trögt i mitt garage. Mycket på G som inte har med bilar att göra.
Har iallafall fått IHn körbar så den fick komma ut på en tvätt.
Minihjul dagen till ära. :urk:
Bild

Re: Stenströms garage

Postat: tis apr 30, 2013 22:21
av Extraljusnoob
Ser riktigt fin ut måste jag säga :) hinka på lite större däck å lägg upp en till granne bild :tumbup:

Re: Stenströms garage

Postat: sön jun 30, 2013 19:46
av ost
Tjennare.. Gillar din höjning..

vad andvänder du dig av för fjädrar? och vad har du ändrat mer? håller på att leta höjning till min..

Re: Stenströms garage

Postat: ons jul 03, 2013 19:05
av Stenström
ost skrev:Tjennare.. Gillar din höjning..

vad andvänder du dig av för fjädrar? och vad har du ändrat mer? håller på att leta höjning till min..
Om du menar Scouten så är den bara axelvänd. Tänker du på Vitaran så har den +50mm fjädrar
från jimnybits och 25mm distanser fram för att kompensera tyngden av vinschen.
Allt står i tråden. :wink:

Re: Stenströms garage

Postat: fre jul 19, 2013 20:23
av Stenström
Multivalpen funkar även bra som bygg/målarplattform. :mrgreen:
Bild
Bild

Re: Stenströms garage

Postat: sön jul 21, 2013 23:55
av Hagberg
Riktigt snygg IH!! Smart byggställning också. Jag har använt vår traktorkärra när huset målas.

Re: Stenströms garage

Postat: mån jul 22, 2013 0:05
av StarvinMarvin
Vilken underbar tråd :D Impad av att du slet upp skotaren :) Klockren målarställning också :D

MVH // Mathias

Re: Stenströms garage

Postat: fre okt 18, 2013 23:48
av Stenström
Är väl dax att fylla på lite här.
Jag har tänkt bygga en Suzuki och har börjat samla på mig lite prylar. Tanken är lätt och hållbart. Ska gå att besiktiga utan för mycket ståhej.
Mina axelfunderingar snurrar runt ett par "biffiga" samurai stickor med monsterhjul. :mrgreen: Framaxeln kan man ju köpa 33 splines Rock Assault drivaxlar så är den ju hyfsat okej om man förstärker axelhuset och monterar Vitarautväxling. Bak hittade jag inget jättekul för rimliga pengar. Visst kan man köpa starkare drivaxlar eller bygga om till helavlastat men kör man sönder nått av det så blir det förmodligen svindyrt och väntetid på delar ett bra tag. Sökte runt på div forum och läste nån stans om hur Tim Hardy gjort för att få sin bakaxel att hålla. Han använde en Vitarabakaxel drivaxlar från nån -70tals mustang. Tydligen så har den samma diameter på hjullagren som suzuki. För att få det att funka i diffen så svarvade han om en Ford minispool och knöka in den i vitarans diff. Det gav 28 splines istället för 26 som är orginal. Smart enkelt och genialt. Nu bor ju vi i Sverige och det dräller ju inte av gamla ford bakaxlar bakom ladorna. Efter att ha mätt funderat sökt efter info och mätt en stund till så kom jag på ett knep. Om man tar den korta drivaxeln från en LJ70 och en av drivaxlarna från en -90tals Hilux så borde man komma i närheten av Samuraiens spårvidd. :idea: Det fanns en Hiluxaxel i gömmorna och jag fick tag på en LJ70 drivaxel sen skulle jag ju bara ha en minispool till Toyota. Det finns tydligen inte. :| Vart fan jag än leta i världen så hittade jag ingen som säljer minispools till Toyota. Sååå jag fick göra en egen. Fick tag på en framdiff av Dansken och jämförde storleken på dreven mot Vitarans sidodrev.
Såg ut så här.
Bild
Bild

Efter lite bearbetning så blev det så här.

Bild

Fick svarva en del i Vitarans hus sen gick det i.

Bild

Eftersom det inte finns något annat allternativ än helstum diff just nu så slipade jag dom mindre dreven tills huset gick ihop sen svetsade jag allt jag kom åt. :flame:

Bild

Det blev lite trångt men hålet för drivaxeln har jag faktiskt inte bearbetat och eftersom delarana aldrig kommer att rotera med olika hastighet så spelar det ju ingen roll bara det går å få i utan slägga.

Bild

Jäkla tur att Toyotadrivaxlarna är lite smalare närmast splinesen. :mrgreen:

Bild

Testade att sätta ihop axeln utan hus och jämförde med en Samuraibakaxel.

Bild

Ingen större skillnad. :tumbup:

Bild

Spårviddskillnaden då? Mätte inte så värst noga men jag har för mig att Samuraiens framaxel är 1330mm mellan fälganläggningsytorna och bakaxeln kommer bli nån stans runt 1310. :D Jag kommer att använda axelhusändarna och hjullager från Hilux och axelhuset från Vitara så i helgen ska det knåpas ihop en banjo.

Re: Stenströms garage

Postat: lör okt 19, 2013 22:22
av Stenström
Fixat lite med axeln. Kapat bort fästen och axeländarna på vitarahuset.
Bild

Såhär brukar jag göra när jag riggar ett axelhus.

Bild

Bild

Bild

Å så en liten shave på det.

Bild

Bild

Nästa steg är att ändra från sex till fem hjulbultar och tillverka bromsoksfäste.
Har en del andra tidskrävanda projekt på gång så axeln får vila ett tag. :zzz: