Automatare i skogen

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

740Hobbe
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: tis mar 08, 2011 20:05

Automatare i skogen

Inlägg av 740Hobbe » fre aug 24, 2012 22:12

Hej, jag ska om ett tag köpa en Jeep Cherokee och dessa finns bara med automat som jag fattat, kanske har fattat fel.. Men i alla fall, hur är det att köra en automat bil i skogen?? Har aldrig varit med om det så tänkte fråga här.

Är det för-/nackdel? Fungerar det bra? osv..

MVH :)
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Automatare i skogen

Inlägg av Danne » fre aug 24, 2012 22:20

Jag kör automat och ser inga nackdelar med det, man slipper slira koppling.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Automatare i skogen

Inlägg av Lasse Suzican » fre aug 24, 2012 22:37

En nackdel är att man bör hålla koll på temperaturen på lådan vid lite aktivare körning, så att den inte överhettas....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

740Hobbe
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: tis mar 08, 2011 20:05

Re: Automatare i skogen

Inlägg av 740Hobbe » fre aug 24, 2012 22:44

Ja att slippa slira koppling kan ju vara bra :D sen var det ett väldigt bra tipps på oljetempen i lådan, det kan ju vara värt att ha koll på :)

Kom gärna med mer tips och så :tumbup:
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___

Marcus-84
OffroadGeek
Inlägg: 4402
Blev medlem: sön okt 22, 2006 18:42
Ort: Vittangi

Re: Automatare i skogen

Inlägg av Marcus-84 » fre aug 24, 2012 22:48

Automaten är ju väldigt känslig för vatten i oljan, men det löser man med lång slang till avluftningen ;)
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Jarskagarden
Hemmastadd
Inlägg: 193
Blev medlem: mån mar 19, 2012 15:14
Ort: Södra Härene, Vårgårda
Kontakt:

Re: Automatare i skogen

Inlägg av Jarskagarden » fre aug 24, 2012 22:58

Jag har en bil av varje och tycker det är värdelöst med manuell. Ser faktiskt inget positivt med manuell över huvud taget i nån bil. Möjligen i en riktig sportbil med STOR motor.
Obotlig anglofil som aldrig blir vuxen.
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI

övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: Automatare i skogen

Inlägg av optodsl » fre aug 24, 2012 23:14

Det finns fördelar med båda men jag tycker automat överväger ganska klart
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

ernie
Beroende
Inlägg: 1239
Blev medlem: fre mar 17, 2006 2:35
Ort: Ulricehamn

Re: Automatare i skogen

Inlägg av ernie » fre aug 24, 2012 23:25

Riktigt bra motorbroms saknar jag på min automatare. Sen så saknas det lilla extra som en manuell låda har när man behöver "vålda" sig fram :)
Detta beror givetvis på vilken bil och automatlåda man har också.
Oljetemp givare till lådan känns givet i alla skogsbilar med autolåda.

Svårt val, manuell låda med rätt utväxling går gött det med.

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Automatare i skogen

Inlägg av sleeper_86 » lör aug 25, 2012 0:10

Mina erfarenheter av automatare i bruksbilar är allt annat än bra, men i skogen är de kanon, mycket lättare å smyga osv.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Automatare i skogen

Inlägg av koppartaket » lör aug 25, 2012 10:45

känns som om det är don efter person, har själv kört båda och tycker den manuella är betydligt roligare, om man har "rätt grejjer" har man tillräckligt låg utväxling ska man inte behöva slira på lamellerna, men då krävs det lite andra pengar.
Testa, är du missnöjd sälj å skaffa nåt annat :wink:
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

740Hobbe
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: tis mar 08, 2011 20:05

Re: Automatare i skogen

Inlägg av 740Hobbe » sön aug 26, 2012 11:46

Det var mycket bra svar och tips jag fick, så en får tacka så mycket för det :tumbup:
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Re: Automatare i skogen

Inlägg av Chrille_91 » sön aug 26, 2012 18:46

Jag har haft några bilar med manuell låda och kört med både i skogen och på vägen. Numera har jag bruksbil med automat, skogsbil med automat och en liten asfaltsracer med manuell och de e väl lite roligare med manuell när man ska leka runt på asfalt men så fort jag bara "åker omkring" så vill jag inte åka i den längre pga att man måste växla :lol:
Så jag håller helt på automat.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

Fyriskung
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: lör mar 03, 2007 15:19
Ort: Uppsala

Re: Automatare i skogen

Inlägg av Fyriskung » sön aug 26, 2012 19:22

Just vid terrengkörning har väl automatin sina riktigt stora fördelar iom att det går så mjukt. Och av den anledningen har ju många (alla?) nyare skogsmaskiner converter, den stora nackdelen med auto. är ju om man ska dra tungt länge, därför är oftast jordbrukstraktorer manuella.
Kör: Pontiac och Saab, ingen 4WD just nu

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Automatare i skogen

Inlägg av Wältmeister » sön aug 26, 2012 19:36

koppartaket skrev:känns som om det är don efter person, har själv kört båda och tycker den manuella är betydligt roligare, om man har "rätt grejjer" har man tillräckligt låg utväxling ska man inte behöva slira på lamellerna, men då krävs det lite andra pengar.
Testa, är du missnöjd sälj å skaffa nåt annat :wink:
X 2. Jag tycker bättre med manuell. Men det beror nog mycket på hur man kör.
Har mycket svårt att komma över ens med Jeeparnas automat. Har haft en TJ -05 och har nu en TJ -06.
För mig sprack ett oljerör mellan automatlådan och oljekylaren. Vet inte vad det berodde på. Inträffade en mycket het dag under terrängkörning. Kan ha varit överhettning. I alla fall ingen mekanisk skada.
Tänkte komplettera med en extra oljekylare i serie(samt även en oljekylare för servostyrningen). Men det blev inte av. Bilen hade gått över 2.000 mil och strulade hela tiden med allt så jag gav upp.
Mätte temperaturerna på automatlådeoljan och styrservooljan samt även luften under huven och blev, om inte chockad, så i alla fall förvånad.

Min rekommendation är manuell växellåda med stenkrypare samt utan styrservo om du vill ha tillförlitlighet. Jag tycker det känns tryggare med manuell vid sten-/stubb-/bergsklättning såväl uppför som nedför.

Min subjektiva åsikt/erfarenhet. Men dom som tävlar vet säkert mer. Kanske inte en slump att Sukkerna med manuell låda och utan styrservo dominerar prislistornas övre del.

:wink:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Automatare i skogen

Inlägg av Danne » sön aug 26, 2012 20:18

Jag har varit med om vad jag vet att för två bilar, bägge i Gröndal tror jag, har överhettat kopplingen så den inte funkat. Börjar dock funka igen när den svalnar men jag har aldrig haft några problem med min automatare.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Skriv svar