Automatare i skogen
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Automatare i skogen
Hej, jag ska om ett tag köpa en Jeep Cherokee och dessa finns bara med automat som jag fattat, kanske har fattat fel.. Men i alla fall, hur är det att köra en automat bil i skogen?? Har aldrig varit med om det så tänkte fråga här.
Är det för-/nackdel? Fungerar det bra? osv..
MVH
Är det för-/nackdel? Fungerar det bra? osv..
MVH
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
Re: Automatare i skogen
Jag kör automat och ser inga nackdelar med det, man slipper slira koppling.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Automatare i skogen
En nackdel är att man bör hålla koll på temperaturen på lådan vid lite aktivare körning, så att den inte överhettas....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Re: Automatare i skogen
Ja att slippa slira koppling kan ju vara bra sen var det ett väldigt bra tipps på oljetempen i lådan, det kan ju vara värt att ha koll på
Kom gärna med mer tips och så
Kom gärna med mer tips och så
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
Re: Automatare i skogen
Automaten är ju väldigt känslig för vatten i oljan, men det löser man med lång slang till avluftningen
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 193
- Blev medlem: mån mar 19, 2012 15:14
- Ort: Södra Härene, Vårgårda
- Kontakt:
Re: Automatare i skogen
Jag har en bil av varje och tycker det är värdelöst med manuell. Ser faktiskt inget positivt med manuell över huvud taget i nån bil. Möjligen i en riktig sportbil med STOR motor.
Obotlig anglofil som aldrig blir vuxen.
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI
övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI
övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1
Re: Automatare i skogen
Det finns fördelar med båda men jag tycker automat överväger ganska klart
Re: Automatare i skogen
Riktigt bra motorbroms saknar jag på min automatare. Sen så saknas det lilla extra som en manuell låda har när man behöver "vålda" sig fram
Detta beror givetvis på vilken bil och automatlåda man har också.
Oljetemp givare till lådan känns givet i alla skogsbilar med autolåda.
Svårt val, manuell låda med rätt utväxling går gött det med.
Detta beror givetvis på vilken bil och automatlåda man har också.
Oljetemp givare till lådan känns givet i alla skogsbilar med autolåda.
Svårt val, manuell låda med rätt utväxling går gött det med.
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Automatare i skogen
Mina erfarenheter av automatare i bruksbilar är allt annat än bra, men i skogen är de kanon, mycket lättare å smyga osv.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
-
- Veteran
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
- Ort: Lidköping
- Kontakt:
Re: Automatare i skogen
känns som om det är don efter person, har själv kört båda och tycker den manuella är betydligt roligare, om man har "rätt grejjer" har man tillräckligt låg utväxling ska man inte behöva slira på lamellerna, men då krävs det lite andra pengar.
Testa, är du missnöjd sälj å skaffa nåt annat
Testa, är du missnöjd sälj å skaffa nåt annat
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)
Re: Automatare i skogen
Det var mycket bra svar och tips jag fick, så en får tacka så mycket för det
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---OlllllllO
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
-
- Veteran
- Inlägg: 1533
- Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
- Ort: Ulricehamn
Re: Automatare i skogen
Jag har haft några bilar med manuell låda och kört med både i skogen och på vägen. Numera har jag bruksbil med automat, skogsbil med automat och en liten asfaltsracer med manuell och de e väl lite roligare med manuell när man ska leka runt på asfalt men så fort jag bara "åker omkring" så vill jag inte åka i den längre pga att man måste växla
Så jag håller helt på automat.
Så jag håller helt på automat.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Re: Automatare i skogen
Just vid terrengkörning har väl automatin sina riktigt stora fördelar iom att det går så mjukt. Och av den anledningen har ju många (alla?) nyare skogsmaskiner converter, den stora nackdelen med auto. är ju om man ska dra tungt länge, därför är oftast jordbrukstraktorer manuella.
Kör: Pontiac och Saab, ingen 4WD just nu
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Automatare i skogen
X 2. Jag tycker bättre med manuell. Men det beror nog mycket på hur man kör.koppartaket skrev:känns som om det är don efter person, har själv kört båda och tycker den manuella är betydligt roligare, om man har "rätt grejjer" har man tillräckligt låg utväxling ska man inte behöva slira på lamellerna, men då krävs det lite andra pengar.
Testa, är du missnöjd sälj å skaffa nåt annat
Har mycket svårt att komma över ens med Jeeparnas automat. Har haft en TJ -05 och har nu en TJ -06.
För mig sprack ett oljerör mellan automatlådan och oljekylaren. Vet inte vad det berodde på. Inträffade en mycket het dag under terrängkörning. Kan ha varit överhettning. I alla fall ingen mekanisk skada.
Tänkte komplettera med en extra oljekylare i serie(samt även en oljekylare för servostyrningen). Men det blev inte av. Bilen hade gått över 2.000 mil och strulade hela tiden med allt så jag gav upp.
Mätte temperaturerna på automatlådeoljan och styrservooljan samt även luften under huven och blev, om inte chockad, så i alla fall förvånad.
Min rekommendation är manuell växellåda med stenkrypare samt utan styrservo om du vill ha tillförlitlighet. Jag tycker det känns tryggare med manuell vid sten-/stubb-/bergsklättning såväl uppför som nedför.
Min subjektiva åsikt/erfarenhet. Men dom som tävlar vet säkert mer. Kanske inte en slump att Sukkerna med manuell låda och utan styrservo dominerar prislistornas övre del.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Automatare i skogen
Jag har varit med om vad jag vet att för två bilar, bägge i Gröndal tror jag, har överhettat kopplingen så den inte funkat. Börjar dock funka igen när den svalnar men jag har aldrig haft några problem med min automatare.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı