Lada Niva
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Forumräv
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tis mar 21, 2006 10:40
- Ort: Göteborg / Ydreskogarna
- Kontakt:
Allt! Grundkvaltitéten är dock relativt hög(!), faktiskt. Det är inga smäck grejer precis. Plåten är modell pansar...
Den svaga punkten på de 5-växlade är just växellådan. Undviks genom att hälla i en halv liter extra olja, men är det för sent så är det... Rost på alla möjliga ställen, övre fjädersäte fram är en klassisk punkt.
Kolla in länken till msngruppen där massor nyttig (och mindre nyttig) fakta finns!
MVH/
Håkan
Den svaga punkten på de 5-växlade är just växellådan. Undviks genom att hälla i en halv liter extra olja, men är det för sent så är det... Rost på alla möjliga ställen, övre fjädersäte fram är en klassisk punkt.
Kolla in länken till msngruppen där massor nyttig (och mindre nyttig) fakta finns!
MVH/
Håkan
//Håkan, Malcom Young i Zebra Bug
Team QUAGMUDDERS
http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Team QUAGMUDDERS
http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;
En av Sveriges mest världsberömda Lada-gurus har sammanfattat styrkor och svagheter på sin hemsida:
http://kjellin.homestead.com/bil.html
Reservdelar finns i mängd - och är inte så dyra heller.
Det som inte nämns där är väl att det kan uppstå en eller annan rostfläck... de flesta ställen är väl synliga, undantaget kanske infästningen för övre fjädersätet bak. Tryck med skruvmejsel runt omkring. Även bakluckorna tenderar till att återgå till järnets naturliga tillstånd, järn-oxid... och några ställen till finns... men, rosten drabbar ju alla bilar!
Kommentar till föregående: Främre fjädersäte är en skruvad mojäng som bytes på en timme.. ingen svetsning alltså...
http://kjellin.homestead.com/bil.html
Reservdelar finns i mängd - och är inte så dyra heller.
Det som inte nämns där är väl att det kan uppstå en eller annan rostfläck... de flesta ställen är väl synliga, undantaget kanske infästningen för övre fjädersätet bak. Tryck med skruvmejsel runt omkring. Även bakluckorna tenderar till att återgå till järnets naturliga tillstånd, järn-oxid... och några ställen till finns... men, rosten drabbar ju alla bilar!
Kommentar till föregående: Främre fjädersäte är en skruvad mojäng som bytes på en timme.. ingen svetsning alltså...