Sida 1 av 1

Cherokee -98 Diesel

Postat: tis okt 16, 2012 21:35
av nossrep
Hej!

Här kommer det att skrivas om min Cherokee Diesel som ska byggas
om till en mild offroadbil.

Bild
Bild
Bild

Bilen köptes strax innan semestern med lite GDS som en/några spruckna toppar, går
åt ca 1liter på 30mil, ska fixas till vintern.

Fjädrar bak var tokslut.

tveksam funktion på a/c, fixas efter topparna.

I helgen som var gjorde vi ett ryck och slaktade min gamla Cherokee på
höjning och lite annat bra och ha som axlar och kardaner.
Sedan fortsatte vi med att montera höjningen och lite andra roliga saker
som longarms och shackle relocation kit.

Bild
Gamla bilen efter High Chaparall.
Bild
Donatorn och Kompisens Wrangler.

Bild
Höjningen består av OME(Old Man Emu) bladfjädrar 2.5tum, OME framfjädrar till ZJ(Grand cherokee)
Höjer 3tum, OME stötdämpare 3+tum, Hemmasvarvade "bumpstop" 2.3tum och dom svarta
blanka sakerna är shackle relocation kitet.

Bild
Bumpstoppen testmonterade, gängat M12 i fjädertallriken.

Bild
Longarmskitet från IRO(Iron Rock Offroad) rejäla saker.
växellådsbalken som dom sitter i är monterad tidigare, den fick modifieras
innan för att passa dieseln där motorn och lådan sitter längre fram och
har en annan typ av växellådsfäste.

Bild
Shackle relocation kitet från H.D offroad enginering ihopmonterat.

Bild
Monterat på bilen, höjer ca 1tum och tillåter att man kan ändra shackelvinkeln.

Re: Cherokee -98 Diesel

Postat: tis okt 16, 2012 21:50
av nossrep
Bild
Längre bromsslangar från IRO som ska monteras till helgen med nya bromsrör
runt om.

Skärmkanter fram kommer att kapas upp och bak blir det
en "cut and fold" för att få plats att med mina 33x10.5x15.

/Martin

Re: Cherokee -98 Diesel

Postat: ons okt 17, 2012 18:17
av nossrep
Så här blev det med höjningen, 3tum fram och 3.5tum bak.
Bild
Bild


fälgarna kommer från den gamle och ska bytas till orginalfälgar när vinterhjulen åker på.

/Martin

Re: Cherokee -98 Diesel

Postat: fre jan 11, 2013 15:54
av nossrep
Bytt till längre bromslangar och alla bromsrör i helgen efter höjningen och
gjort en cut & fold på skärmkanterna bak för att det ska gå fritt med 33" hjul.

Testkört på Värnamos område i höstas med full belåtenhet, det
tar i lite vid full rattutslag och max infjädring, fixas med justering av styrstoppen.

Nu i julledigheten har jag fått på quick disconnect på krängningshämmaren fram
och även bytt till 4st fabriksnya topplock.

/Martin

Re: Cherokee -98 Diesel

Postat: fre jan 11, 2013 16:31
av OBELIX
Blir riktigt snygg! Skulle helt klar kunna tänka mej en sån till vardagskörning! Ha koll på kylet bara då dom ska vara riktigt känsliga.

SKREV OBELIX

Re: Cherokee -98 Diesel

Postat: fre jan 11, 2013 16:38
av olle67
x2 :tumbup:

Re: Cherokee -98 Diesel

Postat: fre jan 11, 2013 17:20
av nossrep
OBELIX skrev:Blir riktigt snygg! Skulle helt klar kunna tänka mej en sån till vardagskörning! Ha koll på kylet bara då dom ska vara riktigt känsliga.

SKREV OBELIX
Japp, topparna är känsliga men inget problem om man sköter dom korrekt.
Man får inte belasta motorn hårt innan full arbetstemp då går toppackningen.
Topparna kan spricka om man inte efterkyler innan
man stänger av den om man kört hårt, typ tungt släp(eller träffkörning :D ).
Alltid köra med ett öga på tempmätaren. :shock:

Annars är det en kanonbil till vardags, skön att köra och går billigt,
ca 1L/mil med 33" och ca 0,8L/mil med orginalhjulen.
Enda nackdelen för mig är att dom har manuell växellåda.

/Martin

Re: Cherokee -98 Diesel

Postat: lör jan 12, 2013 12:26
av mateks
Ser ju kanon ut. Med lite uppfrächning av plastdetaljerna så skulle den ju se ut som ny.

Finns det nerväxling att få tag på till lågväxeln till diesel-varianten?

Re: Cherokee -98 Diesel

Postat: lör jan 12, 2013 12:38
av Victor
trevligt projekt, var själv sugen på n cherokee diesel innan jag köpte toyotan, men när jag fick höra om motorn och priset på toppar så backade jag...

Hur mycket fick du ge för dina toppar om man får fråga? :)

Re: Cherokee -98 Diesel

Postat: lör jan 12, 2013 18:06
av nossrep
mateks skrev:Ser ju kanon ut. Med lite uppfrächning av plastdetaljerna så skulle den ju se ut som ny.
Tack!

mateks skrev:Finns det nerväxling att få tag på till lågväxeln till diesel-varianten?
Förd.lådan växlar ner ca:2.7, ska man ha mer är det byte av förd.låda som gäller.

Re: Cherokee -98 Diesel

Postat: lör jan 12, 2013 18:15
av nossrep
Victor skrev:trevligt projekt, var själv sugen på n cherokee diesel innan jag köpte toyotan, men när jag fick höra om motorn och priset på toppar så backade jag...

Hur mycket fick du ge för dina toppar om man får fråga? :)
Toppar styck 1409:-
Packningssats 833:-
Allt inkl frakt

Totalt ca:7000:- med olje & glykolbyte, tycker det är rätt okej när
skroten vill ha 1250:- styck för beg toppar som gått 25000mil.

Re: Cherokee -98 Diesel

Postat: lör jan 12, 2013 18:20
av OBELIX
Fan, det var ju gratis jämfört med dom skräckpriser jag läst om tidigare :tumbup: Skoj att läsa om den!

SKREV OBELIX

Re: Cherokee -98 Diesel

Postat: lör jan 12, 2013 18:56
av nossrep
Tyvärr är dom flesta skräckhistorierna berättade av folk som inte har en diesel själva.
Har hört från andra att bara topparna ska kosta 14000:-
Nu kanske jag har haft tur :roll: med mina priser men under 10000:- ska inte vara några
problem att komma under om man gör jobbet själv.

Går att komma ännu billigare undan om man först kollar vilket topp som är kass
genom att ta bort vattenkanalen och se vilken cyl, det bubblar ifrån och bara
byta den toppen (oftast 4:ans topp).

Kolla efter 0.35
http://www.youtube.com/watch?v=_Ia8PnHTy8s

Tänkte byta bara en på min men ville ha det ordentligt gjort så
det blev 4 nya ist.