Vart hittar jag vidvinkelknutar till kardan?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Vart hittar jag vidvinkelknutar till kardan?
Har inte hittat någon bra leverntör av vidvinkelknutar till kardan till mitt bygga. Någon som har något tips om vart jag kan leta?
Tack //Marcus
Tack //Marcus
Re: Vart hittar jag vidvinkelknutar till kardan?
Ring Jon på Dione 018-140130 hälsa från migMarcus A skrev:Har inte hittat någon bra leverntör av vidvinkelknutar till kardan till mitt bygga. Någon som har något tips om vart jag kan leta?
Tack //Marcus
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vart hittar jag vidvinkelknutar till kardan?
Jon hade inte någon som helst koll på knutarna
Därimot så har jag satt Rasmus på jobbet att leta fram något vettigt, tror nog att dom kan leverera...
Tack för tipset, hade inte en tanke på att Dione kunde fixa fram sådana saker
Flera tips tages tacksamt emot!
Därimot så har jag satt Rasmus på jobbet att leta fram något vettigt, tror nog att dom kan leverera...
Tack för tipset, hade inte en tanke på att Dione kunde fixa fram sådana saker
Flera tips tages tacksamt emot!
Re: Vart hittar jag vidvinkelknutar till kardan?
EIE i Högdalen håller på med bl a knutar. Du kan ju kolla där. Men vad är en vidvinkelknut? Låter lite motsägelsefullt......
Beyond bolt-on. Beyond recond.
Re: Vart hittar jag vidvinkelknutar till kardan?
Finns säkert något annat namn för det på svenska men vet inte vad !?
Är ute efter en "Wide Angle PropShaft" och jag är ganska övertygad om att du vet vad jag menar och är ute efter Olof?
Är ute efter en "Wide Angle PropShaft" och jag är ganska övertygad om att du vet vad jag menar och är ute efter Olof?
Re: Vart hittar jag vidvinkelknutar till kardan?
Är det bara Sverige du vill leta?
Det finns ju mycket over there
Annars från blazer eller jeep
Det finns ju mycket over there
Annars från blazer eller jeep
Re: Vart hittar jag vidvinkelknutar till kardan?
Här finns det kanske vad du letar efter http://www.baileymorris.co.uk/4x4.asp
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm
Re: Vart hittar jag vidvinkelknutar till kardan?
Nej, faktiskt ingen ironi denna gång Jag har bara inte stött på behovet. När du skriver "Wide Angle PropShaft", så ringer nån klocka, men ska man nån gång köra fortare än 50km/tim, så funkar det ju inte balansmässigt i a f. (Jag antar att det handlar om en vanlig kardanknut med större frigångsvinklar?)Marcus A skrev:Finns säkert något annat namn för det på svenska men vet inte vad !?
Är ute efter en "Wide Angle PropShaft" och jag är ganska övertygad om att du vet vad jag menar och är ute efter Olof?
Beyond bolt-on. Beyond recond.
Re: Vart hittar jag vidvinkelknutar till kardan?
tror nog att det är en sk "dubbelknut" som menas
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Vart hittar jag vidvinkelknutar till kardan?
Ställer om frågan:
Jag har problem med att kardanaxeln till framaxeln på min bil bottnar i knutarna vid flex, känns inte som om att det är det bästa sättet att begränsa flexet på en axel...
Hur ska jag göra?
Sätta på "vidvinkelknutar" eller kanske en dubbelknut? Vad är det för för/nackdelar?
En dubbelknut tilllåter om jag förståt det rätt, värre vinklar än en enkelknut? Rätta mej gärna om jag har fel!
En nackdel med dubbel är att medbringaren på axel måste peka direkt mot medbringaren på lådan vilket innebär jobb att bygga om portalerna? Fördelen med det är iof att jag kan få till några grader caster.?
Varför funkar det inte med balanseringen? Kommer jag att kunna köra min bil i 80km/h så är jag mer än nöjd
Jag har problem med att kardanaxeln till framaxeln på min bil bottnar i knutarna vid flex, känns inte som om att det är det bästa sättet att begränsa flexet på en axel...
Hur ska jag göra?
Sätta på "vidvinkelknutar" eller kanske en dubbelknut? Vad är det för för/nackdelar?
En dubbelknut tilllåter om jag förståt det rätt, värre vinklar än en enkelknut? Rätta mej gärna om jag har fel!
En nackdel med dubbel är att medbringaren på axel måste peka direkt mot medbringaren på lådan vilket innebär jobb att bygga om portalerna? Fördelen med det är iof att jag kan få till några grader caster.?
Har kollat där.. Men problemet är nog egentligen att jag inte riktigt vet vad jag ska hayota skrev:Här finns det kanske vad du letar efter http://www.baileymorris.co.uk/4x4.asp
Yes en kardan som tilllåter större vinklar är vad jag är ute efterOlof skrev:Nej, faktiskt ingen ironi denna gång Jag har bara inte stött på behovet. När du skriver "Wide Angle PropShaft", så ringer nån klocka, men ska man nån gång köra fortare än 50km/tim, så funkar det ju inte balansmässigt i a f. (Jag antar att det handlar om en vanlig kardanknut med större frigångsvinklar?)
Varför funkar det inte med balanseringen? Kommer jag att kunna köra min bil i 80km/h så är jag mer än nöjd
Det är kanske en sån jag ska haMathias T skrev:tror nog att det är en sk "dubbelknut" som menas
Re: Vart hittar jag vidvinkelknutar till kardan?
Fast de flesta dubbelknutar till 4x4bilar ger inte så mycket mer vinkel utan är mer för att slippar vibbar
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Vart hittar jag vidvinkelknutar till kardan?
Jodå finns många dubbelknutar som klarar brantare vinklar
Om du bara har tillräcklig längd att få plats med det så kan du ha dubbelknutar i bägge ändar så slipper du fundera på att vinkla om pinjongen på axeln
Det är ju CV-knutar vi pratar om här
Tror Olof tänkte på en vanlig knut som klarar större vinkel
Kolla här: http://www.driveshaftsuperstore.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Och här: http://www.highangledriveline.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Om du bara har tillräcklig längd att få plats med det så kan du ha dubbelknutar i bägge ändar så slipper du fundera på att vinkla om pinjongen på axeln
Det är ju CV-knutar vi pratar om här
Tror Olof tänkte på en vanlig knut som klarar större vinkel
Kolla här: http://www.driveshaftsuperstore.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Och här: http://www.highangledriveline.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vart hittar jag vidvinkelknutar till kardan?
Kanske inte är rätt grejer, men Olsson i Ellös http://www.oeparts.se/" onclick="window.open(this.href);return false; har ju mycket knutar till kraftöverföringsaxlar. Brukar finns bra med fakta vad gäller max vinkling och kraft, att hitta.
M.v.h
Kungsis
M.v.h
Kungsis
Re: Vart hittar jag vidvinkelknutar till kardan?
Mina 25 cent...
CV-knutar funkar inte bra vid stora vinklar tillsammans med höga varvtal, gillar inte höga moment vid stora vinklar. Dessutom känsliga mot smuts och svåra att kapsla.
Dubbelknutar är ju trevliga, men tar en del plats, kostar en del åxå om man inte tar dem från en Jeep, men de börjar bli svårare att hitta. Mittleden (kulan) är svår att hålla fri från skit. Rent mekaniskt tål de inte så stor vinkel, men framkallar inte vibrationer vid stor vinkel i samma utsträckning som enkelknuten.
Är det bara vid stora fjädringsrörelser som knuten behöver stor vinkel, så funkar nog en enkelknut. Kolla lite olika yokes, de har olika frigång. Finns två olika på TGB. LR passar åxå. Mer frigång kan fås med roterande fil.
Följande formel är bra att kunna:
Vinkel i grader X Varvtal / min = < 20.000
annars blir det vibrationer. Inte bara jobbigt, de kortar livslängden på pinjong- och fördelningslådelager.
CV-knutar funkar inte bra vid stora vinklar tillsammans med höga varvtal, gillar inte höga moment vid stora vinklar. Dessutom känsliga mot smuts och svåra att kapsla.
Dubbelknutar är ju trevliga, men tar en del plats, kostar en del åxå om man inte tar dem från en Jeep, men de börjar bli svårare att hitta. Mittleden (kulan) är svår att hålla fri från skit. Rent mekaniskt tål de inte så stor vinkel, men framkallar inte vibrationer vid stor vinkel i samma utsträckning som enkelknuten.
Är det bara vid stora fjädringsrörelser som knuten behöver stor vinkel, så funkar nog en enkelknut. Kolla lite olika yokes, de har olika frigång. Finns två olika på TGB. LR passar åxå. Mer frigång kan fås med roterande fil.
Följande formel är bra att kunna:
Vinkel i grader X Varvtal / min = < 20.000
annars blir det vibrationer. Inte bara jobbigt, de kortar livslängden på pinjong- och fördelningslådelager.
Beyond bolt-on. Beyond recond.
Re: Vart hittar jag vidvinkelknutar till kardan?
Är det sånt här knutors du menar kanske
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden