Blazer, ny kaross/flak?

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av henke_99 » mån dec 17, 2012 9:01

Om det ska vara värt jobbet att byta kaross så måste ju den man byter till vara i så pass skick att inget behöver lagas på den, annars är det ju inte värt jobbet... Och nej jag har ingen i så bra skick över.
sverker skrev:Det finns en tråd på garaget om ett bygge med Volvo V70-kaross på ett blazer-chassie, kolla med honom om han har kvar den gamla karossen och i vilket skick den är.
Nä den har han inte kvar... O den var inte i det skick som hade varit lämpligt i detta fall ändå...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

mopar300
Hemmastadd
Inlägg: 155
Blev medlem: ons aug 24, 2011 18:53
Ort: norrköping

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av mopar300 » mån dec 17, 2012 11:59

sverker skrev:Det finns en tråd på garaget om ett bygge med Volvo V70-kaross på ett blazer-chassie, kolla med honom om han har kvar den gamla karossen och i vilket skick den är.
nej den har henke fått,va ganska rostig....det e jag som bygger en volvo-blazer på garaget.
blazer/v70n 4wd å me v8.
Plymouth 1937

mopar300
Hemmastadd
Inlägg: 155
Blev medlem: ons aug 24, 2011 18:53
Ort: norrköping

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av mopar300 » mån dec 17, 2012 12:01

K10 skrev:Kollat lite i min blazer nu. Golvet från förarstolen och bak upp under baksätet är rätt risigt. Även Tvärgående balk längst bak och vid skärmkanter. Har en duktig meck som kan rostlaga men det hade varit smidigast med karossbyte.

Är det svårt att få tag i en friskare beg blazer k5-kaross? Vad kan en sådan kosta på ett ungefär?
Har för mig att det ska finnas en Cheva pickup (k10?) som e lika kort som blazer, kan man ta flaket från en sådan och svetsa ihop med blazerns hytt? Ellr det är kanske helt olika? Baklucka kanske inte stämmer heller?
jag letar efter en blazer att ta allt utom karossen på,så då e frågan om jag hittar en om du e villig att köpa en helt kompl kaross....
blazer/v70n 4wd å me v8.
Plymouth 1937

K10
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: ons nov 16, 2011 18:40

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av K10 » mån dec 17, 2012 18:05

mopar300 skrev:
K10 skrev:Kollat lite i min blazer nu. Golvet från förarstolen och bak upp under baksätet är rätt risigt. Även Tvärgående balk längst bak och vid skärmkanter. Har en duktig meck som kan rostlaga men det hade varit smidigast med karossbyte.

Är det svårt att få tag i en friskare beg blazer k5-kaross? Vad kan en sådan kosta på ett ungefär?
Har för mig att det ska finnas en Cheva pickup (k10?) som e lika kort som blazer, kan man ta flaket från en sådan och svetsa ihop med blazerns hytt? Ellr det är kanske helt olika? Baklucka kanske inte stämmer heller?
jag letar efter en blazer att ta allt utom karossen på,så då e frågan om jag hittar en om du e villig att köpa en helt kompl kaross....
Ja alltså det måste va halvcab samt bra pris.
Det stora problemet är avståndet mellan Harlösa (Skåne) och Norrköping

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av Rössvik » mån dec 17, 2012 19:35

K10 skrev:
Rössvik skrev:det är bara 73-75 den karossen finns som helcab, okej låter skumt eftersom de e samma kaross från 73 till 88lr så frånsett taket själva fronten o en bit av golvet som skiljer lite... okej det med huven låter skumt de får du gärna försöka förklara mer om/hitta mer info om.... mvh
Det var någon användare i amerikanska 4x4 som skrev i tråden om blazer s10 att det var så med huven. Jag tycker också det låter konstigt.
Fick ett erbjudande om en helcab för ett bra pris, men vill som sagt ha halvcab.
va vart det för en helcab??? kan vara intresserad vid rätt pengar om inte du sa "ha" den????
lift your truck fat chicks can´t jump!

mopar300
Hemmastadd
Inlägg: 155
Blev medlem: ons aug 24, 2011 18:53
Ort: norrköping

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av mopar300 » mån dec 17, 2012 19:44

K10 skrev:
mopar300 skrev:
K10 skrev:Kollat lite i min blazer nu. Golvet från förarstolen och bak upp under baksätet är rätt risigt. Även Tvärgående balk längst bak och vid skärmkanter. Har en duktig meck som kan rostlaga men det hade varit smidigast med karossbyte.

Är det svårt att få tag i en friskare beg blazer k5-kaross? Vad kan en sådan kosta på ett ungefär?
Har för mig att det ska finnas en Cheva pickup (k10?) som e lika kort som blazer, kan man ta flaket från en sådan och svetsa ihop med blazerns hytt? Ellr det är kanske helt olika? Baklucka kanske inte stämmer heller?
jag letar efter en blazer att ta allt utom karossen på,så då e frågan om jag hittar en om du e villig att köpa en helt kompl kaross....
Ja alltså det måste va halvcab samt bra pris.
Det stora problemet är avståndet mellan Harlösa (Skåne) och Norrköping
alltid långt när en har hittat ngt....bara en undran om jag skulle köpa en med bra kaross....
pris, vete fasiken va en fin kaross e värd.........
blazer/v70n 4wd å me v8.
Plymouth 1937

K10
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: ons nov 16, 2011 18:40

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av K10 » lör dec 13, 2014 0:32

Vad ligger en hyffsat rostfri blazer halvcab-kaross på i pris? Verkar som att jag blir tvungen till att byta hela karossen. :(

Surt som fan så allt under karossen är i bra skick. Låda, motor, f-låda, axlar osv....

K10
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: ons nov 16, 2011 18:40

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av K10 » mån maj 09, 2016 16:27

Vilket är lättast och tar minst tid, rostlaga golvet i blazer (från pedaler och bak till lucka) eller bara byta hela karossen direkt?

Hur lång tid kan det ta att byta karossen på en -89´a med ac och tbi? Finns det några genvägar man kan ta för att snabba på det hela?

Finns det någon manual eller instruktioner, checklista nånstans som man kan gå efter?

K10
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: ons nov 16, 2011 18:40

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av K10 » mån maj 09, 2016 16:30

Finns det någon här som hade kunnat hjälpa mig (mot betalning) att lyfta av gammal kaross och lyfta på ny kaross på min blazer i Harlösa-området i Skåne, om jag mot all förmodan skulle hitta en hyffsat frisk kaross?

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av olle67 » lör maj 14, 2016 11:35

Maila en polare i Texas,han vet om 2 helt rostfria Blazer 78 o 83,men frakt på en kaross går på nära 15000 då den tar en massa plats i containern..annars begärde han 8000 kr per bil....
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

nordic32
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör mar 20, 2010 12:52
Ort: Bålsta

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av nordic32 » lör jun 04, 2016 21:18

K10 skrev:Finns det någon här som hade kunnat hjälpa mig (mot betalning) att lyfta av gammal kaross och lyfta på ny kaross på min blazer i Harlösa-området i Skåne, om jag mot all förmodan skulle hitta en hyffsat frisk kaross?
Finns nått som passar dig, skickat pm..
4x4 till 6x6 Ett antal cheva crewcab/blazer dieslar av första kategorin, ingen med mer än 4 hjul!!!!

K10
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: ons nov 16, 2011 18:40

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av K10 » tis jun 07, 2016 12:38

nordic32 skrev:
K10 skrev:Finns det någon här som hade kunnat hjälpa mig (mot betalning) att lyfta av gammal kaross och lyfta på ny kaross på min blazer i Harlösa-området i Skåne, om jag mot all förmodan skulle hitta en hyffsat frisk kaross?
Finns nått som passar dig, skickat pm..
Japp. Läst pm.

Funderat klart angående karossen? =)

K10
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: ons nov 16, 2011 18:40

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av K10 » lör okt 22, 2016 0:47

Ingen som har en frisk blazerkaross att sälja?

Kollade lite noggrannare på bilen idag. När det kommer till golv och insida, så är det i princip bara kardantunnel, bakre innerskärmar och flaksidor som är friska, iallafall när det handlar om "golvnivå". Väggat o tak är såklart friskt.

Är det mycket jobb att byta ut i princip hela golvet? Går det att göra med karossen monterad på bilen? Tänker att man får väl ta lite grann i taget så att den inte viker sig eller säckar ihop nånstans?

Hur stagar man enklast upp och vart bör man börja?

Dessa felen har den, i stora drag:

* Golv båda sidor fram, mjukt och hål i golv. Längs med trösklar är det hål igenom nästan vägen.
* "Hytthörn" (där upphöjningen till flaket sitter) är det murket i båda sidor men ej i mitten.
* Flaket är upprostat i kanterna mot flaksidorna, längst bak samt i mitten där karossfästena sitter.
* Golvet höger sida bak där tankpåfyllningen sitter (på insidan) är helt upprostat och man ser tankpåfyllningen inifrån.
* Flakhörn längst bak båda sidor nere vid golv har rostat stort hål
* Tvärgående balk i kaross precis fram bakhjulen, upprostad.
* Tvärgående balk längst bak där luckan sitter, upprostad.
* Rosthål i flaksidor utsida båda sidor

Vad av detta bör man börja med och hur? Vart och hur ska man staga upp?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Hur ska jag laga min kära bil? :cry: :cry: :cry:

K10
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: ons nov 16, 2011 18:40

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av K10 » lör okt 22, 2016 0:53

Är detta ena sidan av den tvärgående balken som går tvärsöver mitt framför bakaxeln?:
http://www.rockauto.com/en/moreinfo.php ... 36&jsn=518" onclick="window.open(this.href);return false;

K10
Rutinerad
Inlägg: 364
Blev medlem: ons nov 16, 2011 18:40

Re: Blazer, ny kaross/flak?

Inlägg av K10 » mån jan 16, 2017 13:22

Ingen som vet hur jag lättast och optimalast rostlagar min blazer, utan att den blir sned eller viker sig?

Skriv svar