Manuell eller automat?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Manuell eller automat?
Nu när jag går i lite mer seriösa köpa/bygga-tankar poppar det upp en hel del frågor i skallen, och här kommer den första:
Ska jag sikta på en bil med manuell eller automatlåda?
Jag tänker först och främst ha bilen att leka med, mecka med och åka på träffar med... inget tävlande förrän jag har lite bättre pejl på min offroadkörning, tror jag.
Vad tycker ni? M eller A?
Ska jag sikta på en bil med manuell eller automatlåda?
Jag tänker först och främst ha bilen att leka med, mecka med och åka på träffar med... inget tävlande förrän jag har lite bättre pejl på min offroadkörning, tror jag.
Vad tycker ni? M eller A?
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
Det beror väldigt mkt på tycker jag.
Ibland är det ju fördelar med automat och ibland med manuell.
Fördel med manuell är att man har motorbroms, snabbare respons (om man inte har ombyggd automat förstås)
Sen anser jag att det beror väldigt mkt på vad det är för motor som sitter framför.
Har man bara kraft att driva runt automaten så är det nog fler fördelar än nackdelar med automat.
Man få oftast ett kortare paket om man har manuell då lådan är kortare.
Ibland är det ju fördelar med automat och ibland med manuell.
Fördel med manuell är att man har motorbroms, snabbare respons (om man inte har ombyggd automat förstås)
Sen anser jag att det beror väldigt mkt på vad det är för motor som sitter framför.
Har man bara kraft att driva runt automaten så är det nog fler fördelar än nackdelar med automat.
Man få oftast ett kortare paket om man har manuell då lådan är kortare.
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
Jag har alltid kört manuell men jag tror ändå att jag helst hade velat ha automat, då slipper man slira på kopplingen jämt och ständigt. Visserligen slipper man stora delar av det om man har rätt utväxkling i växellådan men jag tycker ändå att automat är en fördel.
Jag tycker att du ska prova att tävla, alltid lär man sig något.
Man behöver inte ha pejl på sin körning för att tävla, att tävla är inte så speciellt, det är bara en liten del av de som tävlar som försöker få det att verka speciellt och svårt och något som bara vissa klarar av.inget tävlande förrän jag har lite bättre pejl på min offroadkörning, tror jag.
Jag tycker att du ska prova att tävla, alltid lär man sig något.
åsa nisse har ju redan svarat men jag kan tillägga att som nybörjare är det mkt lättare att köra med aut i backar och stenar i början,
men å andra sidan så måste man ju lära sig att köra med manuell också någon gång så valet är fritt personligen så har man kräm i spisen så är väl aut att föredra ibland vill man ju ha sliret.
men å andra sidan så måste man ju lära sig att köra med manuell också någon gång så valet är fritt personligen så har man kräm i spisen så är väl aut att föredra ibland vill man ju ha sliret.
Jag har kört många år med manuella lådor både i 303 och nu i Jeepen och tycker att manuellt är kanon i de flesta lägen om den är så pass lågt växlad att du inte behöver ligga o slira på kopplingen.
Allt hänger på totalutväxlingen tycker jag och på CJ5 an hade jag 47,8-1 och då räckte det att släppa upp kopplingen i nästan alla lägen
By the way jag kör ju med V8 så jag var bara tvungen att stoppa i en automat för att kolla och de behövs nog lite tillvänjning......
Allt hänger på totalutväxlingen tycker jag och på CJ5 an hade jag 47,8-1 och då räckte det att släppa upp kopplingen i nästan alla lägen
By the way jag kör ju med V8 så jag var bara tvungen att stoppa i en automat för att kolla och de behövs nog lite tillvänjning......
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"
Re: Manuell eller automat?
Såg ett youtube-klipp för några dagar sedan där de körde bland stenar.
Och med automat såg det ut som att när motorvarvet nådde stall speed och lådan drev på och tog sig över stenen så var varvet så högt så det blev för mycket fart mot nästa sten.
Kanske var det en orutinerad förare.
Om ni föstår hur jag menar?
EDIT: Jättegammal tråd såg jag nu i efterhand
Och med automat såg det ut som att när motorvarvet nådde stall speed och lådan drev på och tog sig över stenen så var varvet så högt så det blev för mycket fart mot nästa sten.
Kanske var det en orutinerad förare.
Om ni föstår hur jag menar?
EDIT: Jättegammal tråd såg jag nu i efterhand
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Re: Manuell eller automat?
Jo de var några år sen sista inlägget , men det har väl hänt en del i alla fall, finns fler fordon med hjälpmedel t ex nerför. För mig spelar de ingen roll om de e manuell eller automat, har just nu automat o de e skönt, men är inte mycket i spenaten o kör dock......
mvh
/Z
mvh
/Z
Chevrolet Silverado k2500 -91
Re: Manuell eller automat?
Har provat på valp med manuell, valp-willys med automat, båda med 38,5" och nu sist GC ZJ med sexan och automat. Och automatlådan vinner alla gånger, så mycket enklare att köra där det blir knixigt då det är mycket enklare att balansera gaspådraget mot fästet/underlaget man kör på.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6