Manuell eller automat?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Manuell eller automat?

Inlägg av pjocke » ons feb 15, 2006 10:00

Nu när jag går i lite mer seriösa köpa/bygga-tankar poppar det upp en hel del frågor i skallen, och här kommer den första:

Ska jag sikta på en bil med manuell eller automatlåda?

Jag tänker först och främst ha bilen att leka med, mecka med och åka på träffar med... inget tävlande förrän jag har lite bättre pejl på min offroadkörning, tror jag.

Vad tycker ni? M eller A?

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » ons feb 15, 2006 10:14

Det beror väldigt mkt på tycker jag.

Ibland är det ju fördelar med automat och ibland med manuell.

Fördel med manuell är att man har motorbroms, snabbare respons (om man inte har ombyggd automat förstås)

Sen anser jag att det beror väldigt mkt på vad det är för motor som sitter framför.

Har man bara kraft att driva runt automaten så är det nog fler fördelar än nackdelar med automat.

Man få oftast ett kortare paket om man har manuell då lådan är kortare.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

AndersW
Guru
Inlägg: 2860
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:28
Ort: Bollebygd

Inlägg av AndersW » ons feb 15, 2006 10:54

Jag har alltid kört manuell men jag tror ändå att jag helst hade velat ha automat, då slipper man slira på kopplingen jämt och ständigt. Visserligen slipper man stora delar av det om man har rätt utväxkling i växellådan men jag tycker ändå att automat är en fördel.
inget tävlande förrän jag har lite bättre pejl på min offroadkörning, tror jag.
Man behöver inte ha pejl på sin körning för att tävla, att tävla är inte så speciellt, det är bara en liten del av de som tävlar som försöker få det att verka speciellt och svårt och något som bara vissa klarar av.

Jag tycker att du ska prova att tävla, alltid lär man sig något.

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » tor feb 16, 2006 21:46

åsa nisse har ju redan svarat men jag kan tillägga att som nybörjare är det mkt lättare att köra med aut i backar och stenar i början,
men å andra sidan så måste man ju lära sig att köra med manuell också någon gång så valet är fritt personligen så har man kräm i spisen så är väl aut att föredra ibland vill man ju ha sliret.

Ola Jimny
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tis jan 31, 2006 22:40

Inlägg av Ola Jimny » lör mar 04, 2006 19:30

Kör med automat, köpte en bil med automat enbart för offroadkörningens skull. Det går lekande lätt (Hoppas lådan håller!)

Ola Jimny

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » lör mar 18, 2006 18:59

Jag har kört många år med manuella lådor både i 303 och nu i Jeepen och tycker att manuellt är kanon i de flesta lägen om den är så pass lågt växlad att du inte behöver ligga o slira på kopplingen.
Allt hänger på totalutväxlingen tycker jag och på CJ5 an hade jag 47,8-1 och då räckte det att släppa upp kopplingen i nästan alla lägen 8)

By the way jag kör ju med V8 så jag var bara tvungen att stoppa i en automat för att kolla och de behövs nog lite tillvänjning...... :lol:
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » lör mar 18, 2006 19:11

Jag har en av varje :D
Terrano v6 automat
Mazda B2600 manuell

Får allt säga att automaten är skönast både på väg och off road

patrol
Hemmastadd
Inlägg: 100
Blev medlem: sön feb 12, 2006 7:36
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Inlägg av patrol » lör mar 18, 2006 21:02

Finns det bra med vrid i botten så föredrar jag manuell.
Har haft några automater, jag tycker att det är lättare att spinna bort sig med automat när det blir stenigt.
Men dom flesta föredrar automat.

//micke
_______________________________________
Ingen kommer ihåg en fegis!

www.teamvira.com

ifconfig
Rutinerad
Inlägg: 487
Blev medlem: lör feb 05, 2011 16:02
Ort: Hörby, Skåne

Re: Manuell eller automat?

Inlägg av ifconfig » mån aug 15, 2016 13:37

Såg ett youtube-klipp för några dagar sedan där de körde bland stenar.
Och med automat såg det ut som att när motorvarvet nådde stall speed och lådan drev på och tog sig över stenen så var varvet så högt så det blev för mycket fart mot nästa sten.
Kanske var det en orutinerad förare.

Om ni föstår hur jag menar?

EDIT: Jättegammal tråd såg jag nu i efterhand :-P
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare

zvarovski
Användare
Inlägg: 80
Blev medlem: sön nov 18, 2012 14:38
Ort: Skellefteå

Re: Manuell eller automat?

Inlägg av zvarovski » mån aug 15, 2016 14:54

Jo de var några år sen sista inlägget :jump: , men det har väl hänt en del i alla fall, finns fler fordon med hjälpmedel t ex nerför. För mig spelar de ingen roll om de e manuell eller automat, har just nu automat o de e skönt, men är inte mycket i spenaten o kör dock......

mvh

/Z
Chevrolet Silverado k2500 -91

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 667
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Manuell eller automat?

Inlägg av Iznogoud » mån aug 15, 2016 15:16

Har provat på valp med manuell, valp-willys med automat, båda med 38,5" och nu sist GC ZJ med sexan och automat. Och automatlådan vinner alla gånger, så mycket enklare att köra där det blir knixigt då det är mycket enklare att balansera gaspådraget mot fästet/underlaget man kör på.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Skriv svar