Två klasser
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Två klasser
Pokal som visar att man vunnit en deltävling får man alltid även om man endast ställer upp på en tävling.
Re: Två klasser
dansken skrev:Pokal som visar att man vunnit en deltävling får man alltid även om man endast ställer upp på en tävling.
Precis vad jag menar! Det behövs inte en klass till, man kan deltaga i en tävling, göra bra där och sen inte åka mer det året.
Varför måste det till en prispall till för att folk skall göra en separat tävling?
Däremot tror jag emr på fler deltagare om man gör två klasser i hela cuppen, men jag tror att det kommer att utarma startfälten i långa loppet.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Re: Två klasser
Jo du har en poäng men för att få den pokalen måste man spöa Dansken och hur lätt är det
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Två klasser
Oavsett hur många klasser kommer det alltid att finnas minst en "dansk" i varje klass. Om det nu är så viktigt att vinna - varför vill man då inte göra det mot den som är bäst?
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip
Re: Två klasser
Vi gjorde det i Borås med en Suzuki och 33or... (och lite hjälp av ett surhål iofs, men det struntar vi i...)Danne skrev:Jo du har en poäng men för att få den pokalen måste man spöa Dansken och hur lätt är det
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 190
- Blev medlem: tis jul 12, 2011 0:22
- Ort: Ludvika
Re: Två klasser
Jag tror inte att det blir fler som provar att tävla bara för att det blir fler klasser.
Om man ska dela upp i olika klasser tror jag man måste ha olika svåra slingor.
Jag har tävlat i många år med radiostyrd bil och vi började dela upp i flera klasser med resultatet att vi blev för få i alla klasser. Så vi har börjat ta bort klasser igen.
Personligen tror jag på mindre lokala klubb tävlingar för att locka nybörjare.
Challenge cupen tror jag ska vara som den är.
Sen är det upp till oss offroad klubbar ute i landet att ordna mindre/enklare tävlingar.
/Stefan
Team Dalaoffroad
http://www.dalaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Om man ska dela upp i olika klasser tror jag man måste ha olika svåra slingor.
Jag har tävlat i många år med radiostyrd bil och vi började dela upp i flera klasser med resultatet att vi blev för få i alla klasser. Så vi har börjat ta bort klasser igen.
Personligen tror jag på mindre lokala klubb tävlingar för att locka nybörjare.
Challenge cupen tror jag ska vara som den är.
Sen är det upp till oss offroad klubbar ute i landet att ordna mindre/enklare tävlingar.
/Stefan
Team Dalaoffroad
http://www.dalaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Två klasser
Jo alltså det jag menar är att det är nog lättare att få in nybörjare om de slipper tävla mot eliten det första dom gör utan kan tävla nått år mot folk och bilar på liknande nivå.PFalk skrev:Oavsett hur många klasser kommer det alltid att finnas minst en "dansk" i varje klass. Om det nu är så viktigt att vinna - varför vill man då inte göra det mot den som är bäst?
Det är faktiskt ungefär så jag menar fast man kör den tävlingen samtidigt som cup tävlingen för att klubbarna ska slippa göra dubbelt jobb med slingor och prov.Glas stefan skrev:Jag tror inte att det blir fler som provar att tävla bara för att det blir fler klasser.
Om man ska dela upp i olika klasser tror jag man måste ha olika svåra slingor.
Jag har tävlat i många år med radiostyrd bil och vi började dela upp i flera klasser med resultatet att vi blev för få i alla klasser. Så vi har börjat ta bort klasser igen.
Personligen tror jag på mindre lokala klubb tävlingar för att locka nybörjare.
Challenge cupen tror jag ska vara som den är.
Sen är det upp till oss offroad klubbar ute i landet att ordna mindre/enklare tävlingar.
/Stefan
Team Dalaoffroad
http://www.dalaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: lör dec 17, 2011 12:26
- Ort: Norrbotten
Re: Två klasser
I den finska cupen körde jag alla deltävlingar förra året och skulle kunna skriva någon rad om hur dom har det med klasserna osv.
Där har dom 4 st klasser, Orginal, Standard, Modified och Prototyp. Orginal är upp till 31" däck om jag inte minns fel, och är osäker på hur mycket annat man får bygga om men det är iallafall orginalbilarna. I standard tror jag det är upp till 33" eller 34" och här får man bygga om bilen en aning mer än i orginalklassen. I modified är det upp till 36" tror jag och här är även portalaxlar tillåtna. Sist i Prototyp är det upp till 46" från och med i år, har varit 42" förra året. Med portalaxlar och "extremt" byggda. Det finns inga krav på vilken vinsch som är tillåten eller att du bara får ha fram och inte bak. Utan man kan säga att i stora drag är det bara klassindelat efter däckens storlek.
Alla kör samma "bana" även fast det inte riktigt är en bana då kontrollerna är utspridda i skogen. Självklart finns det kontrollen som inte orginalbilarna kan ta men som vi i prototypklassen kan ta men det finns ju också kontroller som vi inte kan ta men de små bilarna i orginal kan. För arrangörerna är det inget extra arbete förutom fler priser eftersom att alla bilar tar samma kontroller oavsett vilken klass man tillhör.
Att ha 4 klasser kanske är lite mycket för challenge i sverige (men vad vet jag, har aldrig varit på någon i sverige). Det blir ju tråkigt om det bara blir några få i varje klass om man gör så.
Hur som helst så kör vi ju alla (de allra flersta iallafall?) för att vi tycker det är fruktansvärt roligt och inte alltid för att vara bäst?
Hoppas, hur ni än gör, att det blir ett bra challenge år i sverige, ska försöka ta mig ner (100 mil bara till stockholm ) iallafall på några!
Där har dom 4 st klasser, Orginal, Standard, Modified och Prototyp. Orginal är upp till 31" däck om jag inte minns fel, och är osäker på hur mycket annat man får bygga om men det är iallafall orginalbilarna. I standard tror jag det är upp till 33" eller 34" och här får man bygga om bilen en aning mer än i orginalklassen. I modified är det upp till 36" tror jag och här är även portalaxlar tillåtna. Sist i Prototyp är det upp till 46" från och med i år, har varit 42" förra året. Med portalaxlar och "extremt" byggda. Det finns inga krav på vilken vinsch som är tillåten eller att du bara får ha fram och inte bak. Utan man kan säga att i stora drag är det bara klassindelat efter däckens storlek.
Alla kör samma "bana" även fast det inte riktigt är en bana då kontrollerna är utspridda i skogen. Självklart finns det kontrollen som inte orginalbilarna kan ta men som vi i prototypklassen kan ta men det finns ju också kontroller som vi inte kan ta men de små bilarna i orginal kan. För arrangörerna är det inget extra arbete förutom fler priser eftersom att alla bilar tar samma kontroller oavsett vilken klass man tillhör.
Att ha 4 klasser kanske är lite mycket för challenge i sverige (men vad vet jag, har aldrig varit på någon i sverige). Det blir ju tråkigt om det bara blir några få i varje klass om man gör så.
Hur som helst så kör vi ju alla (de allra flersta iallafall?) för att vi tycker det är fruktansvärt roligt och inte alltid för att vara bäst?
Hoppas, hur ni än gör, att det blir ett bra challenge år i sverige, ska försöka ta mig ner (100 mil bara till stockholm ) iallafall på några!
Daihatsu Rocky -89 med portaler och 39,5" bogger A-traktor
http://www.4-FUN.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Sveriges nya offroad-shop
http://www.4-FUN.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Sveriges nya offroad-shop
Re: Två klasser
Ungefär hur många startande var det i varje klass under 2012 då?
Challenge your self - go beyond the road
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip
2014 och 2015 - Loose Nuts aka Team Front Flip
-
- Användare
- Inlägg: 50
- Blev medlem: lör dec 17, 2011 12:26
- Ort: Norrbotten
Re: Två klasser
Allt från 5-6 st till 20 st. Beror ju på när under säsongen.PFalk skrev:Ungefär hur många startande var det i varje klass under 2012 då?
Daihatsu Rocky -89 med portaler och 39,5" bogger A-traktor
http://www.4-FUN.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Sveriges nya offroad-shop
http://www.4-FUN.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Sveriges nya offroad-shop
Re: Två klasser
Vill inte riktigt släppa detta med en debutantklass! varför inte ha en tex 3 timmars tävling som debutantklass? Ska man köra 12 timmar så behöver man ju ett helt team som tex håller med mat etc. Gillar annars det finska reglementet skarpt: har man en värstingbil så skall man tävla mot likasinnade. Nu är jag ännu mer sugen att tävla!
Re: Två klasser
Fel, vi har aldrig, på någon tävling, varit mer än två pers, förare och co-driver. MAt osv får man helt enkelt planera in i sin tid och offra lite poäng på.LUS skrev:Vill inte riktigt släppa detta med en debutantklass! varför inte ha en tex 3 timmars tävling som debutantklass? Ska man köra 12 timmar så behöver man ju ett helt team som tex håller med mat etc. Gillar annars det finska reglementet skarpt: har man en värstingbil så skall man tävla mot likasinnade. Nu är jag ännu mer sugen att tävla!
I Växjö hade man ett smart upplägg just för detta.
Jag måste vidhålla min första åsikt, en klass, en pall och alla tävlar på samma slinga, kontroller.
Jag är övertygad om att vi inte har nått att vinna på att dela upp det i flera klasser.
Sen kan vem som helst komma till en tävling, köra tre timmar och vara nöjda sen, måste dessa ha ett pris för att komma och åka? Vad jag däremot kan tänka mig är tex en sänkt startavgift för nya ekipage, med då ett undantag att de ej samlar poäng i cuppen dessa tävlingar och ej heller kan "ta" poäng från "riktiga" tävlande. Men de kan ju forfarande få en plats på pallen i den deltävling.
En lägre debutant startavgift kan nog ge fler som vill pröva, framförallt om startavgiften då blir lägre än vad tex en träff kostar...??
Kanske?
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Re: Två klasser
Min åsikt är att det inte finns något att förlora, bara att vinna.
Det öppnar upp för fler att känna sig motiverade att starta och tävla mot andra utan att på förhand veta att man kommer bland de sista. För det är ju det som skiljer tävling mot träff, dvs tävlingsmomentet.
På Magam Trophy och flera andra utländska tävlingar finns redan två klasser. Challenge med mekanisk winch och Adventure med elektrisk. Jag skulle kunna tycka att det är en tillräcklig gränsdragning och anpassat till svenska förhållanden blir det då snabbgående winch resp winch med motor i linje. Det blir väldigt enkelt!
Jag tror faktisk att vi aldrig hade tävlat i Magam om det bara funnits en klass. Det hade skiljt för mycket från början och varit väldigt de-motiverande att veta att man var chanslös på förhand. Även om vårt mål nu var att komma i mål så fann ju ändå möjligheten till placering i mitten.
http://www.jeepsweden.net/index.php?sho ... 8751&st=40" onclick="window.open(this.href);return false;
Det öppnar upp för fler att känna sig motiverade att starta och tävla mot andra utan att på förhand veta att man kommer bland de sista. För det är ju det som skiljer tävling mot träff, dvs tävlingsmomentet.
På Magam Trophy och flera andra utländska tävlingar finns redan två klasser. Challenge med mekanisk winch och Adventure med elektrisk. Jag skulle kunna tycka att det är en tillräcklig gränsdragning och anpassat till svenska förhållanden blir det då snabbgående winch resp winch med motor i linje. Det blir väldigt enkelt!
Jag tror faktisk att vi aldrig hade tävlat i Magam om det bara funnits en klass. Det hade skiljt för mycket från början och varit väldigt de-motiverande att veta att man var chanslös på förhand. Även om vårt mål nu var att komma i mål så fann ju ändå möjligheten till placering i mitten.
http://www.jeepsweden.net/index.php?sho ... 8751&st=40" onclick="window.open(this.href);return false;
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion
VW California 4Motion
Re: Två klasser
Är bara att testa två klasser.... Skulle det inte funka så är det bra att räkna ihop poängen och göra som vi gjorde förra året. Vi ska ju ändå köra samma bana tycker jag. Jag skulle iaf bli mer motiverad då jag brukar hamna på den nedre halvan av resultatlistan.....
Fan, jävla oflyt hela ti'n!
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Två klasser
Jag kan inte förstå problemet med att ha två klasser. Arbetsbördan för arangören är ju minimal i och med att alla kör i samma spår och samma specialprov. för dom som är emot iden så är det ju bara att köra i den tyngre klassen direkt. Dom som kör i den lättare klassen får ju som sagt flytta på sig när man blir ivägen.
Anledningen till att man tävlar är ju att man vill hävda sig, och det kan ju betydligt fler om man har två klasser. Om jag inte ville vinna så finns det ju ingen anledning för mig att tävla över huvud taget. Då kan jag ju lika gärna köra träff i fortsättningen oxå. Jag tror att det skulle bli ett bra tillsktt för sporten ch åtminstonde jag kommer göra allt för att kör minst en tävling i år.
Och ett stort tack till er eldsjälar som engagerar er så mycke för att utveckla denna otroligt roliga tävlingsgren.
MVH//Klirre
Anledningen till att man tävlar är ju att man vill hävda sig, och det kan ju betydligt fler om man har två klasser. Om jag inte ville vinna så finns det ju ingen anledning för mig att tävla över huvud taget. Då kan jag ju lika gärna köra träff i fortsättningen oxå. Jag tror att det skulle bli ett bra tillsktt för sporten ch åtminstonde jag kommer göra allt för att kör minst en tävling i år.
Och ett stort tack till er eldsjälar som engagerar er så mycke för att utveckla denna otroligt roliga tävlingsgren.
MVH//Klirre
If in doubt, Flat out!