Köpråd om högtryckstvätt önskas.

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

GmcSierra
Rutinerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån dec 20, 2010 12:37
Ort: Silverdalen

Köpråd om högtryckstvätt önskas.

Inlägg av GmcSierra » ons feb 06, 2013 12:55

Som rubriken lyder.

Har tänkt använda den till att spola av crossen å kanske bilen, nån gång.. :rodnar:
Räcker det med med en liten modell?

Nu råkar jag ha ett presentkort på Verktygsboden i Borås å där har de Nilfisk, borde väl va bra grejer...? Erfarenhet någon?
Den minsta där var på 125 bar å kostade ca 1500 med ett par munstycken som lämpar sig för biltvätt.

Misstänker att jag kanske upptäcker nya användningsområden efter ett tag å då vill jag ju inte stå där med en för klen tvätt....

Någon som har erfarenhet av andra märken?
GMC Sierra 1500 SLT Z71 -98

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Köpråd om högtryckstvätt önskas.

Inlägg av mudmike » ons feb 06, 2013 13:29

Hej hopp.

Jobbar i yrket med högtryckstvättar av de vanligare märkena bla hela Nilfisk-Altos och Alcons sortiment.
Kvalitetsmässigt så är Nilfisk-Alto bra grejjer, föredetta KEW. Finns en mkt fin och utbredd servicesida med många verkstäder lite överallt i Swedala och många återförsäljare.
Men som vanligt så får man vad man betalar för dvs billiga maskiner är inte superkvalitet eller prestanda. Det ska man alltid ha med i beräkningen oavsett märke och en märkesmaskin ligger i ett högre pris än en noname typ biltema.

Vad för maskin hade du kikat på?
Be Smart Drive Safe Stay Legal

GmcSierra
Rutinerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån dec 20, 2010 12:37
Ort: Silverdalen

Re: Köpråd om högtryckstvätt önskas.

Inlägg av GmcSierra » ons feb 06, 2013 13:36

Har inte kollat nån speciell än, sprang mer eller mindre igenom butiken å kollade på prislapparna.

Men vad är poängen med att ha en stor eller större modell egentligen, tycker det är ett jädra tryck i dom små oxå... :jump:

Eller måste man köpa en stor (dyr) för att få bra kvalitet?
GMC Sierra 1500 SLT Z71 -98

yota
Forumräv
Inlägg: 905
Blev medlem: tor sep 27, 2007 0:57

Re: Köpråd om högtryckstvätt önskas.

Inlägg av yota » ons feb 06, 2013 14:05

En stor tvätt tvättar bättre för att den ger betydligt mer vatten
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Köpråd om högtryckstvätt önskas.

Inlägg av sos » ons feb 06, 2013 14:07

Vilka fungerar med riktigt varmt/hett vatten? de billigare innehåller väl en hel del plast och de håller inte att köra från varmvatten kranen.

Jag kanske inbillar mig men jag tycker varmt/hett vatten tvättar mycket bättre.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Köpråd om högtryckstvätt önskas.

Inlägg av mudmike » ons feb 06, 2013 14:11

Allt handlar om vad man ska ha tvätten till.
Stirra sig inte blind på trycket utan vad ger maskinen för vattenmängd, det är minst lika intressant. De flesta små tvättarna i 220V segmentet ger runt 130 bar men vattenmängden skiljer avsevärt. Att leverera 150 bar och 5 liter i minuten ger klart sämre tvättegenskap än tex 120 bar och 8 liter i minuten.

Ska man tvätta crossen så är det kanske inte superbra med för högt tryck då allt skit pressas in i lager, packboxar osv osv. När jag tvättar crollen hemmavid så är de tyvärr hink o svamp samt HT tvätten nere på 50 bar max.

Man behöver absolut inte ha stor dyr tvätt för o få bra resultat, vad jag menar är (som så mkt annat) att man får vad man betalar för. En kinawinch är billig men inte samma kvalitet som en märkeswinch, skit samma om man winchar en gång om året men passar nog inte på bilbärgarn som winchar tio bil om dagen tex, ja du förstår hur jag menar.
Be Smart Drive Safe Stay Legal

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Köpråd om högtryckstvätt önskas.

Inlägg av mudmike » ons feb 06, 2013 14:22

yota skrev:En stor tvätt tvättar bättre för att den ger betydligt mer vatten
Stämmer mkt bra, vattenmängden är direkt avgörande.
sos skrev:Vilka fungerar med riktigt varmt/hett vatten? de billigare innehåller väl en hel del plast och de håller inte att köra från varmvatten kranen.

Jag kanske inbillar mig men jag tycker varmt/hett vatten tvättar mycket bättre.
De flesta tvättarna, även de med plastpumphus brukar klara ljummet vatten typ men för att köra varmare ca 60 gradigt måste man ha åtminstone lädermanchetter eller dyl i pumphuset annars havererar tätningarna snart nog.

Vill man ha varmare så är hetvattentvätten perfekt med egen värmare. 90-140 gradigt så behöver man varken kem eller avfettning till oljiga ytor tex men ach vad dekalerna på bilen tar stryk...hehe..
Be Smart Drive Safe Stay Legal

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Köpråd om högtryckstvätt önskas.

Inlägg av Roger Patrol » ons feb 06, 2013 15:41

jag har en gammal KEW stor som ett hus med uppborrat munstycke så den ger i tryck bara 100bar men tvättar lera bra pga den ger mycket vatten.
så frågan är vad som händer med en liten om man ökar mynstyckets storlek
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

svahnström
Forumräv
Inlägg: 757
Blev medlem: tis aug 26, 2008 17:51
Ort: Vetlanda

Re: Köpråd om högtryckstvätt önskas.

Inlägg av svahnström » ons feb 06, 2013 16:15

Har haft 3 nilfisk (125) på mindre än 3 år. Första stog ute isolerat föråd vid första frosten så kan ju varit mitt fel. På våren efter gick jag till samma ställe igen och säljaren rekommenderade en lika dan igen då de ändrat till pumphus i metall ist för plast så tänkte att det låter ju bra men icke den höll precis garanti tiden ut. Köpte en till å den gick inte länge innan den gav upp. Ganska less på högtryckstvättar nu. Kan ju vara otur men blir inte en Alto/nilfisk igen. Har den mest till att tvätta atv och bil med. Ska man ha en bättre tvätt är Kränsle ett bra alternativ. Förra chefen hade en stor hetvattentvätt och en liten portabel av det märket. Betydligt bättre grejer men säkert dyrare också. Jag kommer antingen köpa en sån eller en riktigt billig typ 500kr. Visst nilfisken kostar ju inte några mängder, tror det var 1250kr typ men lite för mycket pengar om der bara håller ett år.
Willys cj2a
Volvo L2304
kingquad 750LE

mudmike
Forumräv
Inlägg: 675
Blev medlem: sön feb 18, 2007 19:50
Ort: Ringarum

Re: Köpråd om högtryckstvätt önskas.

Inlägg av mudmike » ons feb 06, 2013 17:54

Ja längre än ett år skall ju givetvis maskinen tåla kan man ju tycka. Väldig otur du måtte haft.

Kräntzle, ja det är jäklars fina maskiner men kanske inget som privathobbytvättarn går o köper då de är i den högre prisskalan av maskiner men fina är dom.
Många recondfirmor uppe hos mig kör Kräntzle och Alcon maskiner, då gärna lågvarviga för lång hållbarhet.
Be Smart Drive Safe Stay Legal

Vanderlei
Rutinerad
Inlägg: 308
Blev medlem: mån okt 06, 2008 21:15
Ort: Horred

Re: Köpråd om högtryckstvätt önskas.

Inlägg av Vanderlei » ons feb 06, 2013 21:31

Jag köpte en beggad Högtryckstvätt på Blocket av märket Gerni.
Betalade 1500kr och det enda som behövde göras var att byta ett filter och fylla på olja. Sen fixade jag till den med lite ny färg och sådant så den såg lite trevligare ut.
Den ger 18l/min enligt specen jag fått med en 5kW-motor.
Min har en motor på 8kW så vetifan vad den ger men mycket är det iaf :)
Det tar 10min att blåsa av bilen efter ett ordentligt lerbad istället för 1 timme med en liten tvätt.

Håll koll på blocket! Tycker att det finns ganska mycket tvättar ute som kunde vara värda att titta på. Kan vara vettigt att kolla tillgången på reservdelar innan med återförsäljare också.

Lycka till!

mvh Jocke

GmcSierra
Rutinerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån dec 20, 2010 12:37
Ort: Silverdalen

Re: Köpråd om högtryckstvätt önskas.

Inlägg av GmcSierra » tis feb 12, 2013 21:52

Här var ju många tips :)

Mkt vatten är bättre än mycket tryck alltså.

Har haft 3 nilfisk (125) på mindre än 3 år.
Det här låter ju oroväckande då jag antar att det var den som jag bl.a. tittade på :jump:
GMC Sierra 1500 SLT Z71 -98

GmcSierra
Rutinerad
Inlägg: 304
Blev medlem: mån dec 20, 2010 12:37
Ort: Silverdalen

Re: Köpråd om högtryckstvätt önskas.

Inlägg av GmcSierra » tis feb 12, 2013 21:59

Att kunna byta lite delar tycker jag är viktig grej, men många ggr så verkar det ju som att om det är en billig (lågt tryck, mindre vattenmängd) maskin så kan man inte det :aargh:
Jag menar, om jag inte har behov av den största modellen så vill jag ju ändå kunna byta ut trasiga delar :jump:
GMC Sierra 1500 SLT Z71 -98

Skriv svar