nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

turbofrallan
Rutinerad
Inlägg: 489
Blev medlem: ons feb 24, 2010 17:56
Ort: skillingmark

nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av turbofrallan » sön mar 03, 2013 11:05

hej har nu fått reda på att jag ska bli far, blev väldigt glad över detta.=) min hobby har ju varit 4wd bilar o snabba saker på hjul. äger nu i dags läget en pontiac trans am, lt1 manuell 6 växlad låda, hedders, portade toppar, andra kammar, 3" system med race katt m.m sportfjädrar fjäderbenstag ligger som ett strykjärn på vägen o går som en kula. men börja nu o tänka på om man verkligen ska behålla denna bilen. för hornen kommer ju fram så fort man sätter sig i den. kanske bättre man skaffar nån cruising bil i stället. har ni haft samma tankar som mig? o fått andra prioriteringar? mvh
har du kört fast elle?

Coppertail
Hemmastadd
Inlägg: 248
Blev medlem: sön okt 05, 2008 8:35
Ort: Strängnäs

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av Coppertail » sön mar 03, 2013 11:25

Jag köpte ny sporthoj...

Grejen med det är att det måste vara smidigt och lätt att komma ut på lite egentid när fritiden är knaper.
Behåll Pontiacen om den inte kräver alltför mycket tidskrävande underhåll.

Men när det kommer till kritan kommer du inte ha några problem med att prioritera familjen, tro mig.
Det gäller bara att man får göra det av egen vilja.
Pajero sport
# 3 LVV MÄLARDALEN

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av volvorobban86 » sön mar 03, 2013 11:27

Grattis :tumbup:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

dareallinkan
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: mån apr 24, 2006 23:01
Ort: skogen
Kontakt:

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av dareallinkan » sön mar 03, 2013 11:43

först och främst GRATTIS :) när jag fick reda på att jag skulle bli farsa för 4 år sedan hade jag en camaro iroc z28, (nu har jag 2) men jag hade precis samma tankar som dig, ska man göra sig av med sina saker och sina hobbies? mitt svar på den frågan är NEJ, om man har råd/möjlighet så skall man ha kvar sitt "liv". visst man kanske inte får lika mycket tid för det, för mindre tid blir det för allt. men det är oerhört viktigt att man ger sig själv "egentid" för att göra det man själv vill göra och detta är givetvis lika viktigt för båda parter. man måste inte göra allt med familjen hela tiden, jag lovar dig när trotsålder m,m kommer så är det otroligt skönt att få komma iväg en stund själv ;)
MvH // Mathias

det är inte farten som dödar det är smällen!
it's not the fart that kills it's the smell

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av Sdkfz251 » sön mar 03, 2013 19:41

Grattis!!!

Jag blev också pappa för 4 år sedan. Jag ställde bara av någon utav bilarna, jag hade en Landcruiser HJ60 som bruksbil och det funkade det med :)

Du behöver inte "offra" några intressen bara för att du ska bli pappa. Motorintresset kan du med gott samvete har kvar. :tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

trail340
Forumräv
Inlägg: 506
Blev medlem: tis sep 22, 2009 22:19
Ort: Umeå

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av trail340 » sön mar 03, 2013 19:57

Behåll dina intressen, samtidigt kanske du får andra intressen om några år, min pojke i 6års åldern har haft 4 hjuling i 2 års tid och älskar allt med motor så oftast är det han som drar med mig ut nu för tiden.
---------------------------
Daniel Sjöström
---------------------------
Nissan patrol 2,8td -91
Bmc mini 1000 -68

3500
Hemmastadd
Inlägg: 191
Blev medlem: fre jan 29, 2010 17:41
Ort: Stockholm

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av 3500 » sön mar 03, 2013 20:15

Hej och grattis!
Jag håller med tidigare talare, behåll dina fordon om inte ekonomin säger annat. Jag har tre barn och den största fyller 14 i år, mina barn älskar bilparken lika mycket som jag.
Det har varit perioder när garaget helt glömts bort och andra lägen när nya fälgar inte riktigt funkat ekonomiskt, men fordonen väntar tålmodigt tills man har tid/lust/råd och då är dom guld värda!
Mvh Daniel

Huggormen
Hemmastadd
Inlägg: 114
Blev medlem: ons feb 06, 2013 16:25
Ort: Häggeby

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av Huggormen » sön mar 03, 2013 20:20

Spar bilen, om det blir en grabb vill du att intresset ska smitta av sig.
Och blir det en tjej så vill du att hon ska skaffa en kille med liknande intresse.

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av OBELIX » sön mar 03, 2013 20:29

Grattis och välkommen till världens mest exlusiva klubb!

Jag färstår exakt hur du känner. När jga plev pappa första gången så var jag arbetslös, stämplade och jobbade svart med precis allting! Jobbade med ungdomsprojekt i svenska kyrkan, skalade potatis och körde ut till restauranger, snickrade, slipade golv, turistguide och jobbade som lasbilschaffis- utan rätt bokstäver på kortet. Dessutom söp jag som en katt och for runt och hade mej. När Jasmine föddes -93 hände nåt, jag sökte ett "riktigt" jobb, och fick det, och där är jag kvar än idag. Slutade med alla andra tveksamma projekt, festade betydligt mindre och blev så skötsam. Jag slutade även med mitt stora intresse, att spela folkmusik och fara runt på stämmor i hela Sverige. Jag "gav" upp allt för att fokusera på min dotter och alltid kunna vara nära min familj. Detta gjorde mej till en rätt annorlunda snubbe än den som min dåvarande sambo förälskade sej i. Det slutade naturligtvis med separation. Nu har jag hittat tillbaka till "original-Robban" igen och mår rätt bra idag.

Så mitt tips: var som du är och behåll dina intressen, prioritera blöjor framför den där winchen- men lägg undan en slant på ett "lek-konto" och använd vid rätt tillfälle. Som tidigare skrivet, ställ av bilen, du kommer ändå inte ha tid för den på nåt år. Men ha för h-e kvar dina drömmar och se fram mot den dagen den tiden kommer istället för att sälja sånt du kommer ångra resten av livet.

Trodde aldrig att jag skulle skriva nåt sånt här på detta forum.......

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av svana » sön mar 03, 2013 20:47

Riktigt bra skrivet Robban.

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av Roger Patrol » sön mar 03, 2013 21:01

Bild
Barn kan vara en tillgång för en växande hobby :D
se bara i baksätet på patrolen
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av carfrigge » sön mar 03, 2013 21:05

Har två underbara barn, en son på 6 & en dotter på 2.
Jag citerar kvinnan som höll i "föräldrautbildningen" jag & min fru deltog i:

"att bli föräldrar är ingen sjukdom" :wink:


Det hon menade var att det ibland glöms bort att man givetvis skall göra vissa omprioriteringar men framförallt leva sunt och mänskligt precis som innan.


För min personliga del har det inte varit några problem att hålla igång både min firma samt hobbyn.
En annan viktig del är att man har en förstående sambo/fru

Och som många andra redan skrivit: -Grattis! barn är underbart


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

AlterEgo
Forumräv
Inlägg: 594
Blev medlem: mån jul 18, 2011 10:51
Ort: Mitten av Skåne

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av AlterEgo » sön mar 03, 2013 22:26

Jag säger också grattis!

Jag började med hobbyfordon när store grabben var ett halvår...

Och jag tycker du skall försöka behålla bilen. Jag gissar att den går som hobbybil och att du har nåt annat till vardags. Har du garageplats som inte kostar apa och du inte har lån och sånt på den har du alltid möjligheten att ställa av den så länge. Små barn kostar inte så förfärligt mycket, det är bortfallet i inkomst vid föräldraledighet som eventuellt frestar på ekonomin. Däremot kommer det att gå åt en hel del tid till avkomman, och kan du ha kvar och ställa undan bilen utan att det kostar särskilt mycket så har du den kvar den dagen du får tid med den igen. Det blir inte så mycket tid i garaget för min del, men jag jobbar alldeles för mycket också just nu.

Mina ungar är fyra och sex nu och gillar att skumpa runt i skogen. När jag hade Nivan tjöt dom av lycka när det sprutade snö och skvätte dynga och med TGB:n frågade den store en dag "Pappa, varför kör vi aldrig fast som dom andra?".
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

kenny_69
Veteran
Inlägg: 1739
Blev medlem: tis maj 30, 2006 13:01
Ort: Motala

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av kenny_69 » sön mar 03, 2013 22:45

carfrigge skrev:
En annan viktig del är att man har en förstående sambo/fru


//F
Mycket viktigt!!!
carfrigge skrev: Och som många andra redan skrivit: -Grattis! barn är underbart


//F
Där kan jag bara hålla med om..

Jarskagarden
Hemmastadd
Inlägg: 193
Blev medlem: mån mar 19, 2012 15:14
Ort: Södra Härene, Vårgårda
Kontakt:

Re: nya prioriteringar när man ska bli far? hur gjorde ni?

Inlägg av Jarskagarden » mån mar 04, 2013 8:08

Grattis och välkommen in i en ny värld. Att ha barn får en att omprioritera det mesta i livet och jag tycker att det viktigaste är att forma sitt egna föräldraskap. Folk runtomkring kommer alltid att ha synpunkter på hur man lever. Barn är egna individer och jag tycker det är viktigt att man är lyhörd för det. Att fortsätta som vanligt med sina hobbies kan fungera utomordentligt, några av mina ungar är uppväxta i och runt bilar, men några var inte ett dugg intresserade. Detta gjorde att jag blev ledare inom både fotboll och ishockey under många många år. Började själv spela hockey som 35 åring och hade vansinnigt kul unde denna tid.
Blir nästan lite nostalgisk och en liten saknad av småbarnsåren innfinner sig :lol: . Min yngste är nu sjutton år och den ende som har ett riktigt intresse för det här med motorer. Dom andra har utvecklat intressen som jag inte har haft men har nu.

Ett litet tips är att inte se barnet som ett hinder till det du vill göra, utan ett naturligt inslag.
Att leta barnvakt så fort man ska göra något som inte är barnrelaterat är i mina ögon ett stort no no.
Tiden med barn går vansinnigt fort så försök att inte missa nåt.

Från en som hade blöjbarn i över tjugo år, födda -78, -80, -83, -84, -88, -93, -96.
Senast redigerad av Jarskagarden den tis mar 05, 2013 6:39, redigerad totalt 1 gånger.
Obotlig anglofil som aldrig blir vuxen.
Land Rover Discovery ll TD5
Land Rover Discovery l Trophy TDI
Land Rover Discovery l V8i
Range Rover Classic MB300TDI

övrigt i garaget:
Jaguar XKR
Jaguar Sovereign 3,6
Triumph 2000 mk1
Triumph 2000 mk1

Skriv svar