Instabil tempmätare på L200 - vattenpump eller topp???
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Instabil tempmätare på L200 - vattenpump eller topp???
Hej,
Jag har en L200 2.5TD -02 där tempmätaren alltid har legat mitt på skalan dvs 50% utslag. Igår när jag hade kört ca två mil så började tempmätaren gå upp nästan till det röda, sedan ned till ca 75% och sedan upp till 95%. Jag stannade och kollade motorn men kunde inte se något ovanligt. Ingen ånga, kylvatten nivån i expansionskärlet var mitt emellan min och max och inga synliga läckor någonstans. Efter att ha väntat ett tag så startade jag bilen och då hördes ett skrikande ljud under de första 15-20 sekunderna (kan det vara vattenpumpen som gett upp?). Tempmätaren fortsatte att röra sig mellan 70%-95% under hela vägen hem men gick aldrig upp in i det röda området (som är de sista 5% på skalan). Jag kan inte se någon vit rök från avgasröret (som skulle indikera topplockspackning) men jag tyckte att jag kunde se små bubblor i expansionskärlet när jag kom hem.
Idag startade jag upp den och körde en liten sväng så att den kom upp i arbetstemperatur. Jag kan inte se något onormalt men det skrikande ljudet finns kvar precis efter att man startat bilen.
Innan jag lämnar in den på verkstad och blir skinnad på en mindre förmögenhet så undrar jag om det kanske är någon här på forumet som har någon klok idé om vad det skulle kunna vara för fel?
Jag har en L200 2.5TD -02 där tempmätaren alltid har legat mitt på skalan dvs 50% utslag. Igår när jag hade kört ca två mil så började tempmätaren gå upp nästan till det röda, sedan ned till ca 75% och sedan upp till 95%. Jag stannade och kollade motorn men kunde inte se något ovanligt. Ingen ånga, kylvatten nivån i expansionskärlet var mitt emellan min och max och inga synliga läckor någonstans. Efter att ha väntat ett tag så startade jag bilen och då hördes ett skrikande ljud under de första 15-20 sekunderna (kan det vara vattenpumpen som gett upp?). Tempmätaren fortsatte att röra sig mellan 70%-95% under hela vägen hem men gick aldrig upp in i det röda området (som är de sista 5% på skalan). Jag kan inte se någon vit rök från avgasröret (som skulle indikera topplockspackning) men jag tyckte att jag kunde se små bubblor i expansionskärlet när jag kom hem.
Idag startade jag upp den och körde en liten sväng så att den kom upp i arbetstemperatur. Jag kan inte se något onormalt men det skrikande ljudet finns kvar precis efter att man startat bilen.
Innan jag lämnar in den på verkstad och blir skinnad på en mindre förmögenhet så undrar jag om det kanske är någon här på forumet som har någon klok idé om vad det skulle kunna vara för fel?
In a World of Compromise, Some Don't
-
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Re: Instabil tempmätare på L200 - vattenpump eller topp???
vet inte på din bilmodell men toppen ger ju inte ifrån sig något ljud, om vattenpumpen drivs av kamremmen skulle inte jag starta bilen något mera fören det var kontrolerat,
lite luddigt från mig kanske men det är inte ovanligt att vattenpumpar sliter av kamremmar
lite luddigt från mig kanske men det är inte ovanligt att vattenpumpar sliter av kamremmar
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Instabil tempmätare på L200 - vattenpump eller topp???
Har du kollat så det finns vatten kvar i kylaren?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 157
- Blev medlem: mån apr 02, 2012 8:38
- Ort: Färingsö
Re: Instabil tempmätare på L200 - vattenpump eller topp???
Det såg helt vanligt ut i expansionskärlet på min när vattenpumpen gått. Upptäckte det när jag backade typ 300 meter och då tempmätaren gick upp på typ 75%. Hällde i flera liter direkt i kylaren och körde några 100 mil till innan jag bytte pump.Danne skrev:Har du kollat så det finns vatten kvar i kylaren?
Apokalypsen är snart här!
-
- Forumräv
- Inlägg: 654
- Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
- Ort: Götene/skaraborg
- Kontakt:
Re: Instabil tempmätare på L200 - vattenpump eller topp???
De bör ju nästan vara vatten kvar i kylaren om expanditions kärlet inte indikerar att det ligger under lägsta strecket??Danne skrev:Har du kollat så det finns vatten kvar i kylaren?
därimot kan det vell vara skivan på vattenpumpen som spökar kanske? om de nu ger ifrån sig ett vinande/slirande ljud?!
eller är jag ute å cycklar
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
Re: Instabil tempmätare på L200 - vattenpump eller topp???
Jag kollade om det var kylvätska i kylaren och det verkar det vara. Innan jag startade den idag så fyllde jag på kylvätska direkt i kylaren och det gick väl i ca en liter innan den var full. Efter att den blivit varm hade en del vätska expanderat ut och nivån låg åter under översta delen av kylaren (det gick inte att se någon vätska).
Jag får hoppas på att det "bara" är vattenpumpen som behöver bytas. När man byter den antar jag att det är lika bra att byta kamrem (det är egentligen 2000 mil kvar till byte, bilen har snart gått 16' mil). Några andra tips?
Jag får hoppas på att det "bara" är vattenpumpen som behöver bytas. När man byter den antar jag att det är lika bra att byta kamrem (det är egentligen 2000 mil kvar till byte, bilen har snart gått 16' mil). Några andra tips?
In a World of Compromise, Some Don't
Re: Instabil tempmätare på L200 - vattenpump eller topp???
Jag vet att kylaren till egr enheten brukar kunna pajja det resulterar i avgaser i kylvattnet samt förlust av kylarvatten men borde ju inte ge något ljud.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Forumräv
- Inlägg: 654
- Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
- Ort: Götene/skaraborg
- Kontakt:
Re: Instabil tempmätare på L200 - vattenpump eller topp???
ne de enda som borde ge ljud är vell pumpen å de av remskivan då?!Danne skrev:Jag vet att kylaren till egr enheten brukar kunna pajja det resulterar i avgaser i kylvattnet samt förlust av kylarvatten men borde ju inte ge något ljud.
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
Re: Instabil tempmätare på L200 - vattenpump eller topp???
kan ju ha skrikit av generator/vattenpump remmen pga att det kommit glykolstänk på den från "skvallerhålet" i vattenpumpen.
Ja byt kamrem på en gång, pumpen sitter bakom kamremmen men drivs dock av samma rem som generatorn så det är ju samma jobb som att byta kamrem... annars får du betala för det jobbet igen om 2000mil...
Ja byt kamrem på en gång, pumpen sitter bakom kamremmen men drivs dock av samma rem som generatorn så det är ju samma jobb som att byta kamrem... annars får du betala för det jobbet igen om 2000mil...
life is a bitch-then you die......
Re: Instabil tempmätare på L200 - vattenpump eller topp???
Tack för alla tips!
Skulle det kunna vara så enkelt att det är termostaten? (ja, ja, jag vet att den inte låter ) eller är det bara önsketänk...
Antagligen är det vattenpumpen men jag ska lämna in bilen på onsdag till den lokala verkstaden så får vi se... Jag håller er underrättade om hur det fortskrider.
Skulle det kunna vara så enkelt att det är termostaten? (ja, ja, jag vet att den inte låter ) eller är det bara önsketänk...
Antagligen är det vattenpumpen men jag ska lämna in bilen på onsdag till den lokala verkstaden så får vi se... Jag håller er underrättade om hur det fortskrider.
In a World of Compromise, Some Don't
Re: Instabil tempmätare på L200 - vattenpump eller topp???
Ok, lämnade in den till verkstad som konstaterade att kylaren var blöt nertill och att den antagligen läckte. Att inte nivån i expansionskärlet sjunkit kan enligt verkstaden bero på att slangarna till kärlet är igensatta... hmmm, konstigt... Hur som helst så var rådet kylarbyte. Kollade runt lite men det billigaste var ca 2000kr för en piratkylare på Blocket. För fem minuter sedan beställde jag en piratkylare med två års garanti och 30 dagars bytesrätt från en firma på tyska ebay. Kostnad inkl frakt med DHL låg på 1000kr och beräknad leverans efter fem arbetsdagar.
In a World of Compromise, Some Don't