Bygga egen dragbalk på tung LB
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Bygga egen dragbalk på tung LB
Håller ju på med min Iveco och har kommit fram till att skaffa dragkrok. Då bilen är C-reggad, jag vill ha 3500kg på kroken och jag har vinklat ned ramen för biltransportbygget, finns egentligen bara ett alternativ och det är att köpa en universalbalk från till exempel monoflex som är godkänd och klar.
Eftersom denna kostar nära 9000:- komplett började jag fundera på att bygga en egen balk istället och bara montera en godkänd 50 kula.
Går det? Jag har fått godkända papper på vinklingen av ramen från Iveco så jag tycker jag borde kunna bygga en egen balk och genom att visa beräkningar på att det håller, få det godkänt!?
Nån som gjort detta, eller vet nån som känner nån som gjort det?
Eftersom denna kostar nära 9000:- komplett började jag fundera på att bygga en egen balk istället och bara montera en godkänd 50 kula.
Går det? Jag har fått godkända papper på vinklingen av ramen från Iveco så jag tycker jag borde kunna bygga en egen balk och genom att visa beräkningar på att det håller, få det godkänt!?
Nån som gjort detta, eller vet nån som känner nån som gjort det?
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Bygga egen dragbalk på tung LB
Jag vet inte hur det är på C-reggade bilar men jag fick till svar att jag inte kunde få en krok godkänd för mer än 1500kg hur jävla bra det ändå såg ut, kanske det funkar om man har hållfasthetsberäkningar?
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Bygga egen dragbalk på tung LB
Nä, det är ju detta jag hört med... och 1500kg är för lite...
Det tråkiga är att jag har alla ritningar på Monoflexs dragbalk och kan bygga detsamma själv. Men lär ändå inte få det godkänt. Tråkigt ibland!
Det tråkiga är att jag har alla ritningar på Monoflexs dragbalk och kan bygga detsamma själv. Men lär ändå inte få det godkänt. Tråkigt ibland!
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
-
- Veteran
- Inlägg: 1533
- Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
- Ort: Ulricehamn
Re: Bygga egen dragbalk på tung LB
Du får låna ett monoflexdrag med alla dekaler och allt när du reggar den o så bygger du ett likadant o byter till o lämnar tillbaka de andra draget sen. Bygger du bara snyggt så lär de inte va nån som ifrågasätter vid senare besiktningar.
Dock gäller de ju o hitta nån som har ett monoflexdrag som e godkänt för 3500kg och har alla papper då me.
Dock gäller de ju o hitta nån som har ett monoflexdrag som e godkänt för 3500kg och har alla papper då me.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab
Re: Bygga egen dragbalk på tung LB
har inte monoflex intyg på sin sida? jag ha reggat Wv pickuper med det iallafall iof. 2tons krok med intyg på att kroken är godkänd för 2000kg ramen brukar jag bygga själv
Jocke Rydkvist
Docksta nu mera. 073-8156095
Åker Nissan Patrol Y60
Åker Hemmabyggd Bandvagn
såld: Suzuki
Docksta nu mera. 073-8156095
Åker Nissan Patrol Y60
Åker Hemmabyggd Bandvagn
såld: Suzuki
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Bygga egen dragbalk på tung LB
Det är lockande. Kulan kan man ju köpa godkänd och klar, men det övriga är ju liksom ingen raketforskning direkt!Chrille_91 skrev:Du får låna ett monoflexdrag med alla dekaler och allt när du reggar den o så bygger du ett likadant o byter till o lämnar tillbaka de andra draget sen. Bygger du bara snyggt så lär de inte va nån som ifrågasätter vid senare besiktningar.
Dock gäller de ju o hitta nån som har ett monoflexdrag som e godkänt för 3500kg och har alla papper då me.
Så frågan är, var får jag tag i ett sådant drag med papper tro?! Öppet köp kanske? =)
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Bygga egen dragbalk på tung LB
Hittar inga intyg där nu iaf..Jocker skrev:har inte monoflex intyg på sin sida? jag ha reggat Wv pickuper med det iallafall iof. 2tons krok med intyg på att kroken är godkänd för 2000kg ramen brukar jag bygga själv
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Bygga egen dragbalk på tung LB
westfalia 314052 transport trading har fixat några sådana åt mig och dom är inte vansinnig dyra
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Bygga egen dragbalk på tung LB
Klockrent! Ska kolla med dom imorrn! Minns du vad de kostat på ett ungefär?
Är ju egentligen bara mittbalken jag behöver eftersom ramen är nedvinklad till lagom höjd utan gavlar =)
Är ju egentligen bara mittbalken jag behöver eftersom ramen är nedvinklad till lagom höjd utan gavlar =)
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Bygga egen dragbalk på tung LB
du får nog räkna med att använda alla delar för den är nog bara godkänd komplett
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- Guru
- Inlägg: 2666
- Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
- Ort: Köping
Re: Bygga egen dragbalk på tung LB
Lånar tråden lite..vem fick du det svaret ifrån ? ?Huggormen skrev:Jag vet inte hur det är på C-reggade bilar men jag fick till svar att jag inte kunde få en krok godkänd för mer än 1500kg hur jävla bra det ändå såg ut, kanske det funkar om man har hållfasthetsberäkningar?
Är själv nyfiken och inne på att ordna dragkula på tunga lastbilar och söker därför info..
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..
Re: Bygga egen dragbalk på tung LB
Det var besiktningsingenjören på Vinsta bilprovning.Wild_Devil skrev:Lånar tråden lite..vem fick du det svaret ifrån ? ?Huggormen skrev:Jag vet inte hur det är på C-reggade bilar men jag fick till svar att jag inte kunde få en krok godkänd för mer än 1500kg hur jävla bra det ändå såg ut, kanske det funkar om man har hållfasthetsberäkningar?
Är själv nyfiken och inne på att ordna dragkula på tunga lastbilar och söker därför info..
/R
Men som sagt det var ju på en cherokee.......
Hur det ligger till på tunga fordon vet jag ej.
Re: Bygga egen dragbalk på tung LB
med tanke på hur dom brukar trilskas med reggning av fabriksbyggda e-märkta drag så är hemmabygge bara att glömma
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Bygga egen dragbalk på tung LB
Mathias T skrev:med tanke på hur dom brukar trilskas med reggning av fabriksbyggda e-märkta drag så är hemmabygge bara att glömma
behöver man registrerings besiktiga efter 1 september
viewtopic.php?f=1&t=44967" onclick="window.open(this.href);return false;
IH Scout II -75 "RostHögen"
Jeep Wrangler -89 Offroad wannabe
BMW 2002 Touring -72
Jeep Wrangler -89 Offroad wannabe
BMW 2002 Touring -72
Re: Bygga egen dragbalk på tung LB
Gäller inte tung lastbil... Och för dom fordonstyper det gäller så måste både drag och bil vara eu-godkända.krister02 skrev:Mathias T skrev:med tanke på hur dom brukar trilskas med reggning av fabriksbyggda e-märkta drag så är hemmabygge bara att glömma
behöver man registrerings besiktiga efter 1 september
viewtopic.php?f=1&t=44967" onclick="window.open(this.href);return false;
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders