Toyota Landcruiser

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

BorkJonas
Guru
Inlägg: 3556
Blev medlem: ons feb 15, 2006 12:20
Ort: Äspered

Inlägg av BorkJonas » mån feb 20, 2006 10:00

TMT skrev:
BorkJonas skrev:
TMT skrev:har du stegat vad du har för svängradie på din LC?

jag blev mäktigt förvånad när min tunga patrol hade bättre svängradie med 4wd än min suzukibilar,

Kan vara kul att veta, helt meningslöst näst intill men bara allmänt.


själv tycker jag ju att olikheten mellan patrol och Toyota är väldigt liten.

men det går ju knappt säga till en LC eller patriot patrol ägare så som med alla patrioter.
Nej det har jag inte gjort, men den är bättre på Toyotan än Sukan! Nej, det finns stora skillnader på PAtrolen och Toyotan....Spiraler på Toyotan och blad på Nissan, men större goare motor i Nissan!

92 kom patrol med spiraler runt om.
men vissst finns det även LC med blad.

även om alla i europa kom med blad dock är jag inte säker på resten av världen, då vi bara fick en liten bråkdel av det som gjordes.

tex så gjordes runt 6olika modeller av patrolen alltfrån pickupp till familjebil men bara två kom vanligen till oss en kort och en lång dom ansåg tydligen att vi inte behövde mer.
motor alternativen är ju lika många dom också men bara 2,8TD kom i de nyare ev 4,2 lär ha kommit till finland men vet inte mkt om det.
och i den gamla som jag har kom även 3,3TD och utan turbo som helt klart är den bästa spisen som kom hit. ruggigt stark.
3,3 försvann 88-89 i vevan med nya avgas krav då den inte klarade dom och det märks ju för den svartryker ju om man stampar till den lite som en diesel ska göra
:lol:

det som jag ser också som skillnad är väl att bland de äldre modellerna patrol -92 är att LC mer lyxig med elhissar C-lås och sådant som vanligtvis inte fanns i de äldre patrolerna och visst spiraler på en del bilar.


axlar skulle jag tro har samma dimensioner och vågar nog nästan påstå att styrkan är åtminstone den samme.
jag tycker att dom i grund och botten är nästan samma bil men det lär jag väl få äta upp.

iofs jag är inte någon expert det säger jag detta är ju bara min uppfattning och den kan ändras med tiden jag blir visare, det är ju därför vi är här =)
så för all del RÄTTA MIG om jag har fel, så kanske vi kan få upp en diskussion också.

min patrol ska ev få spiraler och andra däck samt spärr i bakaxeln så småningom och jag tänkte regga om den också med det, är lite roligare så. först och främst bes och lite lackning och lite annat så den blir lite vackrare,

du har inte lust att knäppa en bild på din arb kofångare? jag funderar på att bygga något eget till denna med vinch fäste o grejor.
Jo jo snackar vi 90tals så är det ju spiraler, men då snackar vi lite annan prisklass. Men hade verkligen 92:orna spiraler? Patrol är säkert kanonbra bilar, valde mellan Toyota och Nissan men föll för LJ70. Den enda nackdelen jag har hört om Patrol är att frihjulsnaven går sönder om man får hjullyft och landar med spinnande hjul.... Den ulitmiata bilen är helt klart en Toyota HDJ80: 4.2l TD, spiraler, diffspärr fram och bak mycket lyx.....bara ett litet "fel" den är grymt stor i skogen!
Har tyvärr ingen digital kamera som fungerar, men sök på ARB bullbar på google.com så lovar jag att du hittar MÅNGA bilder!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » mån feb 20, 2006 16:59

Jo jo snackar vi 90tals så är det ju spiraler, men då snackar vi lite annan prisklass. Men hade verkligen 92:orna spiraler? Patrol är säkert kanonbra bilar, valde mellan Toyota och Nissan men föll för LJ70. Den enda nackdelen jag har hört om Patrol är att frihjulsnaven går sönder om man får hjullyft och landar med spinnande hjul.... Den ulitmiata bilen är helt klart en Toyota HDJ80: 4.2l TD, spiraler, diffspärr fram och bak mycket lyx.....bara ett litet "fel" den är grymt stor i skogen!
Har tyvärr ingen digital kamera som fungerar, men sök på ARB bullbar på google.com så lovar jag att du hittar MÅNGA bilder![/quote]


jo då 92 kom patrol GR den har sprialer och diff bak.

visst den är ju en bjässe HDJ80 och kostar som sagt därefter.
men kom den verkligen till sverige?

hmm inget jag vet om ang patrolen det där med frihjulnavet men är det inte samma på nästan alla japsare? det är väl samma tillverkare iallaf.

okej jag söker lite får se om jag hittar något intressant.

jag gillar också LJ70 hade en sönderkapad sådan hel skön bil att köra.
kort och bra men den var ju lite tung det märktes stor skillnad gentemot suzukin men vilken go utväxling den har. men dom kostar ju ändå mycket .
någon gång så ska jag osså ha en,

Andreas_j
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: tor feb 16, 2006 19:23
Ort: Nossebro
Kontakt:

Inlägg av Andreas_j » mån feb 20, 2006 21:55

Den enda nackdelen jag har hört om Patrol är att frihjulsnaven går sönder om man får hjullyft och landar med spinnande hjul....
Jo tack det känner jag till, men me en redig svets så löste det sig!
Kanske inte att rekomendera på väg men jag har inte min 4x4 för att åka
och shoppa ! 8)

Mvh Andreas_j

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » fre feb 24, 2006 21:05

Andreas_j skrev:Hur e LC vad gäller rost? Min patrol -85 har varit grymt rostig!
De e tur man kan starta och lyssna på ljudet som kommer ur det
3" grova avgasröret (bara en roterande dämpare). 3.3TD går gött! :P
Snart e de inga rosthål kvar. Kan ev fixa lite bilder på rostlagningen
om någon vill gotta sig åt mitt elände. :o

Mvh Andreas_j
Var glad att du inte såg hur "liket" såg ut när vi hämtade den från danmark,till och med Per tvekade om han verkligen skulle ha med den :wink:

Andreas_j
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: tor feb 16, 2006 19:23
Ort: Nossebro
Kontakt:

Inlägg av Andreas_j » lör feb 25, 2006 20:09

Mathias T skrev: Var glad att du inte såg hur "liket" såg ut när vi hämtade den från danmark,till och med Per tvekade om han verkligen skulle ha med den :wink:
Va!
Han som sa att den va så fin! :o .
Nä skojja bara, såg ju hur den såg ut när jag köpte den.
Den enda som har lurat mig är jag själv! :?
Kan du inte beskriva hur den såg ut då? eller vill jag kanske
inte veta?
Skit samma jag älskar ju att svetsa rost !!! :shock:
Har ju lagat bla en liten guling förut :lol:

Mvh Andreas_j

PS
Hoppas att ingen tar illa upp.
DS

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » sön feb 26, 2006 18:01

Det var en grävmaskinist som ägde den och han torkde verkligen aldrig av stövlarna eller nåt annat,så halva danmark följde med hem till mig.
Sedan hade avgasgrenröret suttit på lösen i säkert tio år och sotat ner hela motorrummet och med massa oljeklet och sot så var det inte vackert!
Det såg ut som om min garageuppfart var asfalterad efter 5varv med avfettning och hetvattenhögtryck.
Och man blev kolsvart om fingrarna om man tog på något ändå.
Fast inredningen fick per gräva ut själv!

Skriv svar