Traktor volvo T32

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

trail340
Forumräv
Inlägg: 506
Blev medlem: tis sep 22, 2009 22:19
Ort: Umeå

Traktor volvo T32

Inlägg av trail340 » sön aug 11, 2013 9:45

Jag kommer att investera i en gammal traktor som jag hoppas hinna skruva ihop innan vintern, inte allt för mkt att göra "bara" skruva dit hydralpump, nya hydralpaketet med enspaks system och kylare, tank, el och nytt grenrör.

Ni som kan det mesta kanske vet vart man får tag i delar till en 60år gammal traktor och nån kanske har erfarenheter av dom gamla bestarna?

Är intresserad av all info om T30 modellerna.

6000kr är vad den gick på och påkostad 12000kr i nya delar senaste året, dock är den inte ihopskruvad med dessa än.
---------------------------
Daniel Sjöström
---------------------------
Nissan patrol 2,8td -91
Bmc mini 1000 -68

Anders G
Hemmastadd
Inlägg: 142
Blev medlem: ons okt 03, 2007 11:57
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Traktor volvo T32

Inlägg av Anders G » sön aug 11, 2013 10:04

http://www.oie.se/" onclick="window.open(this.href);return false; har delar, annars är http://www.maskinisten.net/" onclick="window.open(this.href);return false; ett trevligt forum att vistas på och där brukar man så gott som alltid få svar på sina funderingar.

/ Anders

Norrhyttan
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: fre jan 21, 2011 9:10
Ort: Norrhyttan

Re: Traktor volvo T32

Inlägg av Norrhyttan » mån aug 12, 2013 19:15

trail340 skrev:Jag kommer att investera i en gammal traktor som jag hoppas hinna skruva ihop innan vintern, inte allt för mkt att göra "bara" skruva dit hydralpump, nya hydralpaketet med enspaks system och kylare, tank, el och nytt grenrör.

Ni som kan det mesta kanske vet vart man får tag i delar till en 60år gammal traktor och nån kanske har erfarenheter av dom gamla bestarna?

Är intresserad av all info om T30 modellerna.

6000kr är vad den gick på och påkostad 12000kr i nya delar senaste året, dock är den inte ihopskruvad med dessa än.
En traktor som var omodern redan som ny, och dessutom mycket jävligare att hitta delar till än Ferguson och amerikanska traktorer - till sådana finns fanimej allt att köpa nytt.

Ändå, en trotjänare som sällan bråkar. Har själv en T31 som jag haft i tio år och bland annat dragit snöslungan med. Enda driftstörningen har varit när ett munstycke i förgasaren gängade ur sig själv och la sig på tvären, tog en jäkla tid och åtskilliga förgasardemonteringar innan jag ens förstod att det var ett munstycke i den undangömda kanalen.
I fablernas värld

trail340
Forumräv
Inlägg: 506
Blev medlem: tis sep 22, 2009 22:19
Ort: Umeå

Re: Traktor volvo T32

Inlägg av trail340 » mån aug 12, 2013 19:48

Sitter tyvärr inget jordbruklyft eller trepunktslyft eller vad man nu säger så snöslunga blir svår att dra.
Har tydligen vart en industriversion och lastaren är godkänd för 1200kg så den klarar det mesta.
Förgasaren än nyrenoverad och den startar bara genom att titta på den. har dock bara haft igång den i ca 5sek då kylaren är lös.

Delar kan ju vara ett problem men hoppas att det inte ska behövas har bara tänkt ha den nåt år sedan byta upp mig. Nu är det mest bara för att slippa skotta för hand då jag gett upp med vanliga snöslungor. Fast en traktor med rejäl lastare har jag rätt mkt användning för.
Planera tomten, flytta sten, bära jord å grus mm.

Ska nu montera bensinvärmaren som jag har liggandes på bänken samt en 2000w motorvärmare.
+ lite mer grejor som kommer till.
---------------------------
Daniel Sjöström
---------------------------
Nissan patrol 2,8td -91
Bmc mini 1000 -68

Norrhyttan
Användare
Inlägg: 62
Blev medlem: fre jan 21, 2011 9:10
Ort: Norrhyttan

Re: Traktor volvo T32

Inlägg av Norrhyttan » mån aug 12, 2013 20:03

Sorry, men som lastartraktor tror jag du lär ledsna på den rätt fort. Jag hade en BM 35/36 (liknande storlek fast med 3-cylindrig diesel) med lastare tidigare. Den var tämligen oduglig. Alldeles för liten traktor för att göra någorlunda jobb med, det var ett litet helsike att köra ut ett lastbilslass med jord ens.
Traktorn är för lätt i rumpan för en stor lastare, och om du inte ens har trepunktslyft - var hänger du då motvikten? För motvikt behövs, annars står den på näsan mest hela tiden. Och även med motvikt blir det lätt problem då trycket på de tämligen små framhjulen (jag vet att industriversionen har bredare däck och annan framaxel, men hjulen är ändå relativt små) så högt att man sjunker så fort det blir det minsta mjukt i marken.

Jag vet att jag låter negativ, för de pengarna är det jäkligt mycket traktor och förmodligen ett riktigt bra köp. Men ska du planera en tomt och lite annat jox så hade åtminstone jag valt en annan traktor.

Delar är inga problem om man pratar om begagnat. Däremot är det värre med nya delar. Förgasarrenoveringssats, tänddelar, oljefilter och annat plock finns dock att få tag i. Så man klarar sig långt!
I fablernas värld

trail340
Forumräv
Inlägg: 506
Blev medlem: tis sep 22, 2009 22:19
Ort: Umeå

Re: Traktor volvo T32

Inlägg av trail340 » mån aug 12, 2013 20:29

Sitter 18" framdäck som är rätt breda tippar på runt 35cm.
Sitter 600 kg blyvikter bak som är original och som sagt 1200kg är inga problem att lyfta, den lättade på bakhjul då dom lyfte en gammal cheva van förra året. Den har faktiskt till och med instruktionsbok där vikterna och lastare finns med
Tydligen ska den vara tungstyrd då man har full last i skopan men på vintern borde det inte va nåt problem.
Kommer att montera nån form av armar bak fast dom kommer att höjas med hjälp av lastare och vajrar, håller på att fundera ut konstruktionen just nu.
Nästa vecka kommer den att provas då jag får hem 30m2 grus till gårdsplanen, fast det blir nog några sena kvällar innan den är ihopskruvad.
---------------------------
Daniel Sjöström
---------------------------
Nissan patrol 2,8td -91
Bmc mini 1000 -68

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Traktor volvo T32

Inlägg av Joel_Vbg » mån aug 12, 2013 20:36

Jag tycker de låter som en riktigt ball traktor....
Och alla delar går att f¨tag på, det som inte finns nytt hos Olsson i Elös http://www.oie.se" onclick="window.open(this.href);return false; finns att köpa begagnat!

Jag har fyra maskiner, en T-24 (mindre version av din, bensin/fotogen), en boxer grävare, en baklastare och en Fordson... Den simplaste och den som är lättast att greja med är 24:an, är som att skruva moped igen, busenkelt! :tumbup:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

DieselLinus
Hemmastadd
Inlägg: 126
Blev medlem: lör apr 27, 2013 19:31
Ort: Bettna

Re: Traktor volvo T32

Inlägg av DieselLinus » mån aug 12, 2013 21:33

Det är nog en kanon traktor för dina behov. Jag själv har en grålle med helhydraulisk Ilsbo lastare på samt betongtunna bak. Den brukar få tjänstgöra när traktorgrävarn är för stor. Har en bra skopa till den oxå. Den har funkat bra till snö, grus, jord mm har även ett gaffelställ till den. Det är ju inte som att köra en ny traktor men funkar kanon! Man får ta det för vad det är! :D
Cheva silverado K1500 6,5Td -95
Cheva G20 Roadstar -89
Mb 220d -75
Mb 300d stt-turbo lang -79
Mb 307d biltransport -82
Volvo N84 A-traktor med Hiab 550
Volvo starke Epa med hiabkran -59
Volvo starke A-traktor med hiabkran -62
+en hög med grållar...

StarvinMarvin
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
Ort: Umeå/Rödåsel

Re: Traktor volvo T32

Inlägg av StarvinMarvin » mån aug 12, 2013 21:45

Jag vill också ha!! Nån som kan sälja en lämplig med lastare (Ej ryck o slit-tipp) som jag kan tuffa runt på här hemma då snön faller? :) helst i närheten av umeå då jag hjular nog med mil i entr-maskin på jobbet :)

MVH // Mathias
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

trail340
Forumräv
Inlägg: 506
Blev medlem: tis sep 22, 2009 22:19
Ort: Umeå

Re: Traktor volvo T32

Inlägg av trail340 » mån aug 12, 2013 22:16

StarvinMarvin skrev:Jag vill också ha!! Nån som kan sälja en lämplig med lastare (Ej ryck o slit-tipp) som jag kan tuffa runt på här hemma då snön faller? :) helst i närheten av umeå då jag hjular nog med mil i entr-maskin på jobbet :)

MVH // Mathias
Umeå bo?
själv bor jag i Sävar
Vet av en Ursus 4wd som ska säljas men tycker det var lite mkt pengar just nu då huset suger pengar från kontot snabbare än dom kommer in.
---------------------------
Daniel Sjöström
---------------------------
Nissan patrol 2,8td -91
Bmc mini 1000 -68

StarvinMarvin
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
Ort: Umeå/Rödåsel

Re: Traktor volvo T32

Inlägg av StarvinMarvin » tis aug 13, 2013 22:46

trail340 skrev:
StarvinMarvin skrev:Jag vill också ha!! Nån som kan sälja en lämplig med lastare (Ej ryck o slit-tipp) som jag kan tuffa runt på här hemma då snön faller? :) helst i närheten av umeå då jag hjular nog med mil i entr-maskin på jobbet :)

MVH // Mathias
Umeå bo?
själv bor jag i Sävar
Vet av en Ursus 4wd som ska säljas men tycker det var lite mkt pengar just nu då huset suger pengar från kontot snabbare än dom kommer in.

Trevligt med en "granne" :) bor i rödåsel ;)
Jo det är nog lite väl saftigt för min smak :)
Mvh // Mathias
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar