Sida 1 av 10

L200

Postat: lör aug 24, 2013 12:46
av gorQi
Jag funderade på huruvida en garagetråd skulle vara intressant då jag inte riktigt bestämt mig för vad jag skall göra med den här bilen, men jag testar så får vi se. Min förra projektbil: viewtopic.php?f=15&t=36663 är såld och denna har fått fylla tomrummet. Det som fick mig att byta bil var:
Behov av större bagage.
Viljan att kunna få plats med fler passagerare.
Lite bekvämare landsvägsegenskaper för att ha den till och från jobbet.
Krav:
spärr av centerdiff eller en klassisk inkopplingsbar fyrhjulsdrift,
diffspärr i bakaxeln
markfrigång.
Bränsleförbrukningen skulle inte ligga särskilt mycket över liter milen.
under 30000kr
Det fick bli en dieselpickup med dubbelhytt och kåpa, och den enda som hade diffspärr i bakaxeln som standard var en l200. L200 och kingcab verkade ha problem med motorerna när hästkrafterna började skena runt -02 och under 100hk duger utmärkt åt mig om det innebär högre driftsäkerhet.
Bild från annons:
Bild

Det sitter 31" AT däck på, men bakdäcken är riktigt slitna.
Det som behöver åtgärdas är rost under och i skärmkanter, men det verkar inte vara så mycket "kex" utan mest ytrost.

Bild

Det jag har gjort är att skruva bort fotstegen och beställt hem lite grejer för service, rostlagning och underredsbehandling.

Jag skulle vilja ha tag i billiga begagnade 15" plåtfälgar som breddar lite utåt. (rost spelar ingen roll)
Jag har funderat på cooper STT eller kuhmo kl71 31"-33"

Re: L200

Postat: lör aug 24, 2013 16:40
av Danne
Snygg, är den karosshöjd?

Re: L200

Postat: lör aug 24, 2013 20:34
av gorQi
Nej, men det är ändå förvånansvärt mycket utrymme kvar runt däcken tycker jag. lite skruvande i torsionen och längre schackel så borde 33" gå på, men jag har inte kollat hur det ser ut vid fullt hjulutslag i framskärmarna.

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag bara skall köpa 2 nya AT-däck bak och köra så eller satsa på större MT däck och höjning. Med tanke på att den kommer att användas ganska mycket på väg så borde alternativ 1 vara mest logiskt, men större däck är ju roligare!
Lacken är överlag ganska fräsh förutom på flaklemmen som har ett antal bucklor och märken, så en ny sån och en omlackering i någon rolig färg skulle ev kunna vara aktuellt till våren.

Bilen har gått 27000mil så jag skall byta kamrem, finns det någon bra guide att följa då jag inte hittat någon haynesmanual?
Ett par stötdämpare läcker så jag har beställt nya.

Re: L200

Postat: lör aug 24, 2013 21:04
av Danne
Det är ganska lätt att byta kamrem på dom, ska ge dig en länk till en ganska bra guide när jag kommer hem.

Re: L200

Postat: lör aug 24, 2013 22:03
av Joel_Vbg
gorQi skrev:Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag bara skall köpa 2 nya AT-däck bak och köra så eller satsa på större MT däck och höjning. Med tanke på att den kommer att användas ganska mycket på väg så borde alternativ 1 vara mest logiskt, men större däck är ju roligare!
Finns ju AT däck med lite grövre mönster, General Grabber AT2 t.ex hade jag på en Patrol och funkade helt okej i skogen!
Angående storlek kan du ju mötas mitt i mellan? Jag kör 285/75R16 på min bil vilket blir precis 33" höga men lite smalare... 265/75R16 borde ge ca 32", ingen större ökad förbrukning, lite fläskigare däck och fortfarande rätt trevlig bil att köra med. :wink:

Re: L200

Postat: lör aug 24, 2013 22:28
av gorQi
Danne: låter perfekt!

Jag har ju en omgång beadlocks till 15" fälgar kvar som jag aldrig använde till susukin, så jag var lite sugen på att hitta 15" plåtfälgar att svetsa om det blir mt-däck, detta tillsammans med att även nuvarande alu är 15" innebär att jag helst skulle vilja ha en däckdimension som passar 15" fälg.

Re: L200

Postat: lör aug 24, 2013 23:06
av Danne
Hittade tyvärr inte guiden jag använde men har lite annat matnyttigt om du kan engelska.

Guide:
http://tsikot.com/forums/engine-fuel-sy ... ics-85821/

Bild

Här är Mitsubishis egna manual, sida 28 är kamremsbytet på.
http://l200.kwolo.com/manuals/ClassicWo ... NE_4D5.pdf

Re: L200

Postat: sön aug 25, 2013 10:40
av pini
ta inte loss skärmbreddarna på dom plåten bakom brukar vara försvunnen .ska följa tråden har funderingar på göra skogbilen av den ja åker i te jobbet automat diesel diffspärr blir rätt bra bara synd dom inte har en riktig framaxel/stel bara. Men förberedd dig på å få många telefonvänner ringer nog 1-2 st per månad å vill köpa den å skicka dom te afrika ryssland va de nog också nån gång

Re: L200

Postat: sön aug 25, 2013 11:31
av Danne
Två nya skärmar av Kina kvalitet finns på Milner för ca 900:- leverarat.

Re: L200

Postat: sön aug 25, 2013 11:33
av K J H
Såg ju riktigt fin ut!
Ja, en liten höjning o lite större grövre sulor gör ju att bilen ser väldigt mkt fränare ut, sen ere väl inte några större problem med mer buller med MT däck egentligen då den här typen av bilar inte e direkt knäpptysta inuti vid färd iaf - är väl eg bara extrema däck som bogger o mudzilla o sånt som sjunger högt på vägen enligt min erfarenhet av olika mt mönster... KL71 o Maxxis creepycrawler tycker jag e helt acceptabla på väg ljudmässigt... Tom mina TREPADOR Competition väsnas inte speciellt mkt :tumbup:
Kan btw rekommendera Patrol originalfälgar från Y60 om du letar stålfälg 15 som breddar... 7x15 ET20 har ja för mej!!

Re: L200

Postat: sön aug 25, 2013 11:39
av Danne
Et 20 är inge bra om man ska ha bredare däck än 260mm då tar det i.

Ett negativt et skulle jag rekommendera, jag har -20 med inklusive spacers och det är på håret att det går med mina 305:or.

Re: L200

Postat: sön aug 25, 2013 11:44
av gorQi
Danne: tack!

Re: L200

Postat: sön aug 25, 2013 13:35
av K J H
Så det e så pass trångt asså... Hmm... Ja då kanske nå plåtisar med ET 0 är o föredra + spacers...

Danne, haru 305or på en L200?? Det lär ju se fläskigt ut!! Testa 305/70-16 på kc -05an ja hade men det tog i överallt... 265/75-16 på 8tum fälgar va max med 2 ttum höjn...
Hur mkt e din höjd?

Re: L200

Postat: sön aug 25, 2013 15:00
av Danne
Min är fjädringshöjdhöjd ca tre tum sen har jag tagit bort dom främre skärmbreddarna samt masserat plåten i bakkant, då gick dom fritt :D

Sist den fick komma ut såg den ut så här:
Bild

Nu har den gummibreddare fram och inga xtraljus.

Re: L200

Postat: mån aug 26, 2013 12:29
av KinneKulle4x4Offroad
Bild
Här är min L200a :) Höjd i fjädringen 3"runt om å längre stötdämpare m.m. :lol: listan kan bli lång men jag trivs med den :tumbup: