Sida 1 av 3

Köpråd/import Ford F-2/350

Postat: mån sep 09, 2013 1:38
av Lind4hl
Blev aldrig något köp av en silverado innan, kom lite saker i vägen, typ starta firma :roll:

men nu så, snart är det dags för en firmabil. Det vettiga vore ju en caddy, men efter att ha rannsakat mig själv så ska jag för en gångs skull ta ett barnsligt, roligt beslut :lol:

Tänkte importera en F-2/350 från Staterna, diesel, dubbelhytt, långflak och helst dubbelmontage.
Man får ju en 2005 för under 10.000$ :o
30.000 mil, är det någon fara på en sådan här? många USA pickisar går ju långfärd..

Då jag inte har C-kort (även om ett C1 kort hade varit fint, men tror man måste köra upp med lastbil och ex inte en C-reggad pickis?) så blir det i första hand en lätt Lb-registrering.
Är det fortfarande möjligt att importera dessa pickisar och regga som lätt LB sålänge totalvikten är under 3500Kg?

är det smartare att ex gå ner på en f-250 istället om man inte ska lasta/dra 3 ton?
vad jag förstått är det samma storlek på bilarna (250 finns ej med dually tror jag?) men framaxel, ramtjocklek osv varierar? samtidigt finns det lika många 350 för samma pris.

om jag budgeterar 1,5L mil (Diesel powerstroke) är det ganska nära verkligheten?
när bilen ska användas blir det ju resor runt i (mellersta)sverige till diverse arbetsplatser, MAO långkörning.
Kommer oftast inte dra så mycket vikt med bilen, köper mest för att det är skönt med stor lastyta, stor hytt och alla män vill väl ha en stor pickis med diesel innerst inne :lol:

Däckmässigt. Hur länge lever ett par dubbfria åretruntdäck, och vad kostar en uppsättning här i Sverige? Behöver inte vara några off-roaddäck, men mindre fälgar och mer gummi, för asfaltskörning.

Skattekostnad, dom C-reggade ligger runt 2500:- här i Swe, kan 6000:- stämma bra vid lätt Lb, eller sticker det iväg mer?

Något åt detta håll söker jag:
Bild

Tack så mycket på förhand!

Re: Köpråd/import Ford F-2/350

Postat: mån sep 09, 2013 2:04
av sverker
Det är vad jag vet omöjligt att registrera en sådan som lätt lb då de har så pass hög tjänstevikt, titta på curb weight på det tilltänkta objektet och multiplicera med 0,45 om den är angiven i lbs så ser du att du redan där är uppe på omkring 3,3 ton för en F250 crew cab med diesel.

När det gäller skatt så ändrades beräkningen för några år sedan till att bli koldioxsidbaserad för nyregistreringar så enl vad jag förstått så blir den mycket högre än så där för en lätt lb numera, men jag har inte tittat närmare på det.

Re: Köpråd/import Ford F-2/350

Postat: mån sep 09, 2013 11:19
av Grottulf
Jag har för mig att det fanns vissa årsmodeller av de nyare powerstroke-motorerna som man hade vissa problem med...
Det kan vara värt att kolla upp.

Annars tror jag precis som Sverker att vikten kan bli ett stort problem vid B-reggning.

Dubbelhjul skulle jag förresten skippa på en en bil som ska gå om vintern, såvida man inte ska lasta tungt.

Re: Köpråd/import Ford F-2/350

Postat: mån sep 09, 2013 11:30
av Teo
Som grottulf sa.. Sikta på en 99-03 med 7.3 i. -03 gick det även att få 6.0 men skit i den. Vill du ha nyare så gå direkt på 6.4 eller 6.7 även om dessa har känsliga pumpar för vad man häller i dom. 7.3:ans spridare kan man köra 0-16 genom utan att de verkar bry sig nämnvärt mycket..

Re: Köpråd/import Ford F-2/350

Postat: mån sep 09, 2013 12:35
av sverker
Grottulf skrev:Jag har för mig att det fanns vissa årsmodeller av de nyare powerstroke-motorerna som man hade vissa problem med...
Jo, som Teo noterar så var det 6.0L som hade stora problem. 7.3L Powerstroke har bra rykte.

Re: Köpråd/import Ford F-2/350

Postat: mån sep 09, 2013 13:16
av Lind4hl
Tack för svar.

Känns som att det får bli ett samtal till transportstyrelsen för att klargöra reggningsfrågan.
Efter lite googlande så verkar det som det passerar 3500Kg, det finns ju några B-reggade F-350 dubbelhjul på blocket ibland, undra hur dom fått igenom det.. :aargh:

7.3 låter ju utmärkt :tumbup:

Vad finns det för andra nackdelar med Dubbelhjul vid vinterkörning, förutom då att man helst ska ha smala hjul, för fästets skull. Men blir det så mycket sämre? :roll:

Då får man väl se sig vidare för ett C1 kort, inte för att jag kört lastbil någon gång tidigare i mitt liv, men det löser sig väl. Billigare skatt och får lasta mer, det är väl det smartaste alternativet egentligen. :evil:

Re: Köpråd/import Ford F-2/350

Postat: mån sep 09, 2013 15:03
av sverker
Lind4hl skrev:Känns som att det får bli ett samtal till transportstyrelsen för att klargöra reggningsfrågan.
Efter lite googlande så verkar det som det passerar 3500Kg, det finns ju några B-reggade F-350 dubbelhjul på blocket ibland, undra hur dom fått igenom det.. :aargh:
Det är ganska så enkelt att ta reda på, kolla upp regnumret så får du fram data om tjänstevikt, lastvikt och totalvikt. Förr gick det att regga med låg lastvikt för att få ner totalvikten, i vissa fall fuskades det en del med det som att regbesiktiga med tom tank etc vilket gör att man har överlast direkt om man använder bilen. Transportstyrelsen har sedan 2006 någon gång slutat att godkänna sådana trick utan går på bilens tekniska data så som axelbelastningar etc för att bestämma totalvikt. En del har kunnat går runt det genom att regbesiktiga med däck med låg bärighet för att få ner lastvikten, men det är svårt att få igenom det.

Tänk också på att du inte kommer att få köra in i miljözon (centrala Stockholm t.ex.) om den är tungreggad diesel och är äldre än 6 år.

Re: Köpråd/import Ford F-2/350

Postat: mån sep 09, 2013 18:36
av Roggaz78
Är även jag på gång att importera en storford. Va är de som är så fruktansvärt med 6,0erna egentligen? Är de pumpen eller spridarna eller vad. Har som inte hittat nå konkreta grejer på vad som är dåligt med dom, bara att alla säger att man ska akta sig för dom. Har ju en 6,5 td just nu och den är väl inte direkt känd för att va pålitlig men de känns ju som att sköter man om motorn så går dom hur länge som helst. Vad jag vill få fram är att man kanske har gett 6,0 ett taskigt rykte genom att man låter den gå på tex vilken skitsoppa som helst. Överbevisa och tillrättavisa mig gärna :-)
Mvh Roger

Re: Köpråd/import Ford F-2/350

Postat: mån sep 09, 2013 18:53
av Bullorg
Det jag reagerar på är 1,5l milen.

Körde F-550 i några år å den gick på 2,3-2,5 men den hade kapellflak IOFS.
http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... b92fc48c6a" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Köpråd/import Ford F-2/350

Postat: mån sep 09, 2013 19:28
av Lind4hl
Något jag kikat på tidigare som också skulle kunna vara intressant är en Chevrolet ambulans, såndär med förlängd enkelhytt, förlängt flak med "verktygslåda" integrerat längst fram i flaket, men dom växer heller inte på träd va jag förstått, och därför så har jag lagt ner den idén tidigare. Men dyker något sådant upp, så kan det vara ett alternativ..

Bullorg: Ja, därför jag ställde frågan, jag drog till med en gissning, och ville veta hur långt borta det var på ett ungefär :)

Re: Köpråd/import Ford F-2/350

Postat: mån sep 09, 2013 19:39
av Bullorg
Tilläggas att det var en 00:a med 7,3

Nu tror jag att 550 är chippad annorlunda från fabrik.

Re: Köpråd/import Ford F-2/350

Postat: mån sep 09, 2013 20:09
av Rössvik
plus att 550n har väl inte ens samma ram??? de e väl en helt annan bil om ja förstått det??? o den väger väl en bra bit över 4 ton??? o kul att nån mer vill ha en grym pickis o har sett igenom det där dodge drabblet :poke: :beer:

Re: Köpråd/import Ford F-2/350

Postat: mån sep 09, 2013 20:12
av Bullorg
Rössvik skrev:den väger väl en bra bit över 4 ton???

mmmmmmmm

Å jösses va jag saknar den.

Re: Köpråd/import Ford F-2/350

Postat: mån sep 09, 2013 20:48
av Lind4hl
Rössvik skrev:plus att 550n har väl inte ens samma ram??? de e väl en helt annan bil om ja förstått det??? o den väger väl en bra bit över 4 ton??? o kul att nån mer vill ha en grym pickis o har sett igenom det där dodge drabblet :poke: :beer:

:beer:

Re: Köpråd/import Ford F-2/350

Postat: tis sep 10, 2013 0:34
av joker_fly
http://www.internationalpowerstroke.com ... blems.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Att inte få ut gjut sanden ur motorn hallå ?

550 är inte samma ram (och sällan 4x4)

Och grabbar ska ni ha en 5 serie så ska den heta 554Extreme och byggas av dessa herrar

http://www.grandprairieford.com/fleet/f-554-extreme.htm" onclick="window.open(this.href);return false; (tror att den har nav redutioner)