Valp/Willys MB
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Valp/Willys MB
Tackar, jo nu borde hjulen få plats, om jag mätt rätt Alltid kul att veta om någon kikar på de man gör, de är ju ändå en del extra arbete att fota allt. Sen det viktigaste är ju att jag vill få input om jag gör rätt eller fel, jag vet som sagt inte allt om detta utan kollar runt på nätet och hoppas det jag bygger ska fungera
Rullar på i garaget iaf, båda bakskärmarna är färdiga
Har byggt nytt bak kardan, utgått ifrån ett främre dubbelknuts kardan från en chreokee
Drivande ut från fördelningslådan består av, centrum är en nerdsvarvad fläns från valpen och ytterdelen är en ursvarvad främrefläns från cherokee
Borrat hål för att kunna plugsvetsa
Tig svetsad med övergångstråd då ena delen var pressgjutet gods, bara plugsvetsarna kvar.
Måttat in vinkeln på bakaxeln
kapat av cherokee kardan så jag kan lägga det sida vid sida när jag mäter
Måttar vid max/min flex
Vid fullt utflexad, borde ha mätt bättre men man blir ju lite ivrig ibland
Så det vart ju att stoppa dit en lite skarvbit (ligger ett rör inuti också).
Tyckte jag var noga med att först punkta runtom sedan sprida ut svetsarna, men lite krokigt vart de ändå
Men de borde väll funger, ska ju inte snurra så fort när man smyger fram i skogen.
Rullar på i garaget iaf, båda bakskärmarna är färdiga
Har byggt nytt bak kardan, utgått ifrån ett främre dubbelknuts kardan från en chreokee
Drivande ut från fördelningslådan består av, centrum är en nerdsvarvad fläns från valpen och ytterdelen är en ursvarvad främrefläns från cherokee
Borrat hål för att kunna plugsvetsa
Tig svetsad med övergångstråd då ena delen var pressgjutet gods, bara plugsvetsarna kvar.
Måttat in vinkeln på bakaxeln
kapat av cherokee kardan så jag kan lägga det sida vid sida när jag mäter
Måttar vid max/min flex
Vid fullt utflexad, borde ha mätt bättre men man blir ju lite ivrig ibland
Så det vart ju att stoppa dit en lite skarvbit (ligger ett rör inuti också).
Tyckte jag var noga med att först punkta runtom sedan sprida ut svetsarna, men lite krokigt vart de ändå
Men de borde väll funger, ska ju inte snurra så fort när man smyger fram i skogen.
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys MB
Våldföra sig så på en jeepkardan!?
Kardanen kommer bli krokig i skogen ändå, finns många elaka stenar och stubbar där som vill attackera en oskyldig offroader...
Kardanen kommer bli krokig i skogen ändå, finns många elaka stenar och stubbar där som vill attackera en oskyldig offroader...
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: Valp/Willys MB
Va ett tag sedan ja skrev nått sist, men har varit mycket på jobbet och en massa vab så inte haft så mycket tid i garget.
Men lite har jag fått gjort iaf. Bromssystemet i bak är klart.
Hur de kommer sitta
Funka bra.
Har fått dit handbromsspaken och gjort ett vajerfäste också.
Bakbromsarna är ett hopplock av SAAB 9-3, Suzuki Vitara & Honda CRX
Borrade ett hål i skivan och bultade dit den också.
Men lite har jag fått gjort iaf. Bromssystemet i bak är klart.
Hur de kommer sitta
Funka bra.
Har fått dit handbromsspaken och gjort ett vajerfäste också.
Bakbromsarna är ett hopplock av SAAB 9-3, Suzuki Vitara & Honda CRX
Borrade ett hål i skivan och bultade dit den också.
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys MB
Har även fått dit bumpstops.
Började med att borra och gänga om hålen till M12 dåjag har lite dåligt i tumskruvs förrådet
Sen vände jag fästena upp&ner
Kapa av de som stack nedanför ramen, och kapade till det sen placerade jag det ovanför
Sen var det bara att borra ett nytt hål längre bak
Har modifierat mina dämparfästen också så det inte ska bli någon brytkraft i öronen på dom, och så dom ska gå fritt från däcken
Lite testande
Började med att borra och gänga om hålen till M12 dåjag har lite dåligt i tumskruvs förrådet
Sen vände jag fästena upp&ner
Kapa av de som stack nedanför ramen, och kapade till det sen placerade jag det ovanför
Sen var det bara att borra ett nytt hål längre bak
Har modifierat mina dämparfästen också så det inte ska bli någon brytkraft i öronen på dom, och så dom ska gå fritt från däcken
Lite testande
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys MB
Senhar jag börjat på ett antiwarp bar
Jag vill inte ha det för långt under axeln, och jag har siktat på att få samma vinkel som kardanet har.
Vad jag har läst mej till vill man ha ungefär en fjärdel av däckets höjd i avstånd mellan infästningarna, men jag har tanken ovanför så det fick bli 20cm. mina däck är ca 95-96cm.
Pappers modell.
Men plåt håller nog bättre
Lite mer testande
Svetsad på plats
om det är någon som har byggt ett som funkar bra så tar jag gärna emot tips.
Vad jag har kommit fram till genom att kolla runt på amerikanska forum så är det att:
Huvudröret skall vara längre än halva bladfjärden, det är just nu ca 25cm längre så jag kan kapa det till rätt längd.
Huvudröret bör ha samma vinkel som kardanet @ridehight: Det har de som ja har tänkt nu.
Schackel som håller i främre änden av staget bör vara minst lika lång som den som sitter på bladfjädrarna.
Finns det någon fördel om den är lägre?
Finns det någon fördel/nackdel om schackel sitter fäst uppifrån eller nedifrån? Så den drar eller håller emot vid belastning.
Har läst lite olika om vilken "start" vinkel schackel borde ha, finns det något som är att föredra?
Borde jag göra det övre röret ställbart i längd så jag kan förspänna staget?
Många frågor, vorde kul om någon kunde svara på nått
Jag vill inte ha det för långt under axeln, och jag har siktat på att få samma vinkel som kardanet har.
Vad jag har läst mej till vill man ha ungefär en fjärdel av däckets höjd i avstånd mellan infästningarna, men jag har tanken ovanför så det fick bli 20cm. mina däck är ca 95-96cm.
Pappers modell.
Men plåt håller nog bättre
Lite mer testande
Svetsad på plats
om det är någon som har byggt ett som funkar bra så tar jag gärna emot tips.
Vad jag har kommit fram till genom att kolla runt på amerikanska forum så är det att:
Huvudröret skall vara längre än halva bladfjärden, det är just nu ca 25cm längre så jag kan kapa det till rätt längd.
Huvudröret bör ha samma vinkel som kardanet @ridehight: Det har de som ja har tänkt nu.
Schackel som håller i främre änden av staget bör vara minst lika lång som den som sitter på bladfjädrarna.
Finns det någon fördel om den är lägre?
Finns det någon fördel/nackdel om schackel sitter fäst uppifrån eller nedifrån? Så den drar eller håller emot vid belastning.
Har läst lite olika om vilken "start" vinkel schackel borde ha, finns det något som är att föredra?
Borde jag göra det övre röret ställbart i längd så jag kan förspänna staget?
Många frågor, vorde kul om någon kunde svara på nått
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys MB
Har byggt klart min anti warp bar
Började med att bygga nått den kan fästas i
Använde original winch fästet på ena sidan och gjorde ett lika på andra sidan
Provmontering, jag skall bygga en hasplåt som går till fördelingslådans fäste och sedan fram under växellådan
Gjorde ett fäste till främre schackeln, med en lika bärarmsbussning som i fästet på axeln
Sen har jag köpt ett tryck stag till en traktor, 27mm grov gänga så borde hålla bra
Började med att kapa av den och sedan svetsade jag den i övre staget
Så nu kan jag justera längden och på så sätt vinkeln påstaget
Tillverkade en schackel till framändan
Efter det så kapade jag bort uniballen från andra änden, slipade den plan och borrade ett hål i den
Sen kapade jag av den andra änden av tryckstaget och svetsade den i övre staget
Lite snabb pappers mall till plåt
Så nu är den fullt justerbar och tillåter mycket rörelse från sida till sida
Började med att bygga nått den kan fästas i
Använde original winch fästet på ena sidan och gjorde ett lika på andra sidan
Provmontering, jag skall bygga en hasplåt som går till fördelingslådans fäste och sedan fram under växellådan
Gjorde ett fäste till främre schackeln, med en lika bärarmsbussning som i fästet på axeln
Sen har jag köpt ett tryck stag till en traktor, 27mm grov gänga så borde hålla bra
Började med att kapa av den och sedan svetsade jag den i övre staget
Så nu kan jag justera längden och på så sätt vinkeln påstaget
Tillverkade en schackel till framändan
Efter det så kapade jag bort uniballen från andra änden, slipade den plan och borrade ett hål i den
Sen kapade jag av den andra änden av tryckstaget och svetsade den i övre staget
Lite snabb pappers mall till plåt
Så nu är den fullt justerbar och tillåter mycket rörelse från sida till sida
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys MB
Har börjat med tankröret också
Har man inte de verktyg man behöver får man ta det man har
Grund layouten, tanken kommer sitta i original tankskyddet som jag smalnat av och det kommer nu sitta mellan rambenen istället för under. Tanken kommer sitta längs bak sen kommer det gå en 2,25" slang frn den fram till den mjuka 90 graders böjen där den går in under sätena och sen till tankröret.
Har man inte de verktyg man behöver får man ta det man har
Grund layouten, tanken kommer sitta i original tankskyddet som jag smalnat av och det kommer nu sitta mellan rambenen istället för under. Tanken kommer sitta längs bak sen kommer det gå en 2,25" slang frn den fram till den mjuka 90 graders böjen där den går in under sätena och sen till tankröret.
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys MB
Har du beprövat metoden där du svetsade ihop yokarna förut? Hag har tänkt göra en egen drivfläns av en yoke på min bil så vore intressant att veta om någon har kört sönder en sån där lösning någon gång
Keep up the good work
Keep up the good work
Re: Valp/Willys MB
Nej jag har inte provat detta tidigare så vi får se hur det håller
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys MB
Rullar på sakta här, lär öka tempot lite nu känner jag om ja ska få ut den till sommaren
Rensning i garaget, alla valp delar som inte behövs nåmer
Gjorde ett extra stöd till servopumpen för det flexade lite
Har gjort klart det mesta på styrstången, tog ett 4" rör och snittade så det vart lite mindre
Ska bara svetsa igen det sista hålet ovan på nu sen är det dags för lite färg
Någon tidigare ägare hade kapat bort styrstopparna så gjorde nya
Lite grövre, 20mm tjocka med en M12 bult
Jämfört med original, som är i bockad plåt
Har gjort bakre schakel fästen också
Kommer att kapa ur balken och skjuta i dessa så dom kan svetsas direkt i rambalkarna också
Rivit ned bakaxeln för rengöring och förbereda för målning
Passade på att sliparen bakbladen också, lite ny färg på sidorna och litiumfett mellan så ska det nog funka
Rensning i garaget, alla valp delar som inte behövs nåmer
Gjorde ett extra stöd till servopumpen för det flexade lite
Har gjort klart det mesta på styrstången, tog ett 4" rör och snittade så det vart lite mindre
Ska bara svetsa igen det sista hålet ovan på nu sen är det dags för lite färg
Någon tidigare ägare hade kapat bort styrstopparna så gjorde nya
Lite grövre, 20mm tjocka med en M12 bult
Jämfört med original, som är i bockad plåt
Har gjort bakre schakel fästen också
Kommer att kapa ur balken och skjuta i dessa så dom kan svetsas direkt i rambalkarna också
Rivit ned bakaxeln för rengöring och förbereda för målning
Passade på att sliparen bakbladen också, lite ny färg på sidorna och litiumfett mellan så ska det nog funka
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys MB
Rullar på framåt, sakta men säkert.
Markerat för urkapningen i bakre kofångaren
Förhoppningsvis så skall den sitta bra vid hårda ryck nu när den är svetsad iramen.
Helsvetsad
Pluggade igen ändarna på kofångaren också
Styrstopparn är ocksåpå plats
Sista delarna rena, fanns lite grön färg kvar under all skit.
Sen va det dags att få på lite färg på allt
Nu vill jag börja montera ihop allt
Markerat för urkapningen i bakre kofångaren
Förhoppningsvis så skall den sitta bra vid hårda ryck nu när den är svetsad iramen.
Helsvetsad
Pluggade igen ändarna på kofångaren också
Styrstopparn är ocksåpå plats
Sista delarna rena, fanns lite grön färg kvar under all skit.
Sen va det dags att få på lite färg på allt
Nu vill jag börja montera ihop allt
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys MB
Du får tala om var och när du ska köra så man får kika på den irl
För att bli en duktig terrängförare så måste man kört fast i skiten många gånger
Re: Valp/Willys MB
De blir väll premier i Böle antar ja Skriver här när det blir dags för provkörning
Jobbar vidare i garaget, gjorde om avgassystemet så det vart lite tajtare mot ramen
Bakre fästet, ska borra upp hålet så blir det en gummibussning där sen
Främre fästet
Bakaxeln har hittat tillbaks, penslade på litiumfett mellan bladen lika som i fram. Har fått på nya dämpare också
Lyfte upp baljan på bakhjulen så jag kom åt att montera skyddet till tanken.
Överflöd med plats att jobba
Passade på att montera kylaren till automatlådan när ja ändå var igång.
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys MB
Jag har byggt ett främre fäste till hasplåten
Lite trångt är de allt
Kollar att allt sitter rakt, den lilla sneda biten är bara en distans för att hålla stödet ifrån tråget vid svetsning
Kapade ur lite för extra frigång för avgasystemet
Svetsat dit första fästplattan och gängat den
Kapade ur lite extra för att kardanet skall gå fritt
Lite trångt är de allt
Kollar att allt sitter rakt, den lilla sneda biten är bara en distans för att hålla stödet ifrån tråget vid svetsning
Kapade ur lite för extra frigång för avgasystemet
Svetsat dit första fästplattan och gängat den
Kapade ur lite extra för att kardanet skall gå fritt
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys MB
Arbetet fortskrider, har byggt en hasplåt
Måttar med kartong först
Vart tvungen att modifiera röret till oljestickan på automaten så det inte skulle ta i hasplåten.
Mätte upp nivåerna med laser så jag kunde få det så lika som möjligt sen
Lite kortare och utan någon extra böj
Och ett nytt fäste
Fick delarna till hasplåten klippta
Blir bra
Och andra sidan
Borde skydda bra, och se till att man inte fastnar på allt
När det var klart så vart det att dra bromsledningar på axlarna
Målade tankskyddet och tanken
Efteråt insåg jag att nivågivaren inte fungerade så bytte ut den till en rostfri från biltema
Måttar med kartong först
Vart tvungen att modifiera röret till oljestickan på automaten så det inte skulle ta i hasplåten.
Mätte upp nivåerna med laser så jag kunde få det så lika som möjligt sen
Lite kortare och utan någon extra böj
Och ett nytt fäste
Fick delarna till hasplåten klippta
Blir bra
Och andra sidan
Borde skydda bra, och se till att man inte fastnar på allt
När det var klart så vart det att dra bromsledningar på axlarna
Målade tankskyddet och tanken
Efteråt insåg jag att nivågivaren inte fungerade så bytte ut den till en rostfri från biltema
Valp / Willys MB Work In Progress =)