konvertera unimog 404 till diesel
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
Någon som kan hjälpa mig behöver råd o hjälp om det går o montera en diesel mb motor i Dom o vad man ska ha för motor en 240 eller 300 diesel . Eller fins det någon tråd för det här på forumet .
Någon som kan hjälpa mig behöver råd o hjälp om det går o montera en diesel mb motor i Dom o vad man ska ha för motor en 240 eller 300 diesel . Eller fins det någon tråd för det här på forumet .
Re: konvertera unimog 404 till diesel
dom vanligaste konverteringarna brukar vara om617 mercedes diesel (300) , som sitter original i w123 bla.
andledningen att man andvänder dom gamla 300d är för att dom har avgas å insug på samma sida,
i med att det är så trångt i unimogen.
har själv en unimog med om617 motor i
sen har jag hört att man brukar andvända sig av vw diesel motorer
andledningen att man andvänder dom gamla 300d är för att dom har avgas å insug på samma sida,
i med att det är så trångt i unimogen.
har själv en unimog med om617 motor i
sen har jag hört att man brukar andvända sig av vw diesel motorer
De knullet som ersätter en runk är inte uppfunnit än
-
- Användare
Okej har en 300 motor hemma ståendes från w123 o den e jag sugen på o monteras i unimogen ser ut att vara lika mot lådan bensinen o dieseln. E det så att dom passar på en gång mot varandra ?
ja tror inte moggens sprängkåpa passar direkt på 300 motorn. med tanke på att min spränkåpa är omsvetsad. prova går ju alltid
De knullet som ersätter en runk är inte uppfunnit än
Motorn passar direkt på, du tar dock svänghjul och koppling från den gammal bensinaren, stagar upp motorn lite då det bara blir fyra stabila punkter mellan motor och låda (men det håller) om du vill konvertera till 12v tar du BMW 525 tds e34 starten och filar upp hålen lite på så passar den perfekt, dock får du göra massa nya fästen och bygga om karossen, förarutrymmet blir aningen begränsat efter men det funkar, mycket jobb men kunde varit värre...
Jag har alltid varit ledande då det gäller dåliga lösningar, he he
-
- Användare
Moggen skrev:Motorn passar direkt på, du tar dock svänghjul och koppling från den gammal bensinaren, stagar upp motorn lite då det bara blir fyra stabila punkter mellan motor och låda (men det håller) om du vill konvertera till 12v tar du BMW 525 tds e34 starten och filar upp hålen lite på så passar den perfekt, dock får du göra massa nya fästen och bygga om karossen, förarutrymmet blir aningen begränsat efter men det funkar, mycket jobb men kunde varit värre...
Okej vad det jag räkna ut att det borde vara samma spräng kåpa på gamla unimog som på w123 motorerna . Ja jag tänkte byta motor till sommaren gör så klart man vill ha diesel:)
Spara alla fästen till bensinaren, behövs även en flat sprängkåpa som får modifieras lite från bensinaren, det är rätt mycket jobb att byta men mycket lättare än det kunde va..
-
- Användare
Mena du med flat spräng kåpa?
Är nog mer en motor Sköld jag tänker på, sitter på motorn fäst bakom svänghjulet, den gör hela installationen möjlig, du kommer förstå då du river ner allt
-
- Användare
Okej gå titta på det då men blir ej fören till våren.