Sida 19 av 22

Re: Bullens Suzuki Garage

Postat: tis dec 27, 2016 17:37
av klirre
Min gamla juh! Och ja, jag vet vad det var till men inte hur det var tänkt... Fick lasta 660kg på framaxeln vilket jag inte sätt på en sammy förr. Har för mig att axlar och sådant var kanon fräsht.

Mvg//Klirre

Re: Bullens Suzuki Garage

Postat: sön jan 01, 2017 17:38
av Bullen
Dax att börja med axlarna, mycket rost, så Klirre: Nääääää dom var inge bra :poke:

Bild

Tog med allt som har med axlarna att göra till kompisens jobb en sen kväll och stoppade in dom i slungbästern

Bild

Mycket trevligare att hålla på med när allt är rent :mrgreen:

Bild

Hittade nya KM2:or på annons som jag var tvungen att inhandla. 35x12.5/15 är dimensionen så cromoly drivaxlar lär väl inhandlas åxå för att förhindra ras

Bild

Vid närmare inspektion så hade det gått hål i banjon vid blästringen så hela axeln var full med blästerkulor, skitkul.........................eller inte :aargh: Bara att plocka ur klumpen och börja laga hål

Bild

Jag kapade bort alla fästen på axeln, förstärkte upp banjon där det rostat hål (den var mycket porig) och fixade förstärkningar

Bild

Nu ska jag fnula lite med detta att sätta skivor bak, ska jag använda framoken och fixa handbroms på annat sätt eller leta rätt på ett ok med inbyggd handbromsfunktion. Har hittat ok enbart för handbromsen men det blir dyrt. Någon som har nån bra idé ?

Re: Bullens Suzuki Garage

Postat: sön jan 01, 2017 17:53
av Strömmen
Trist med rost,tur du har kamrater med resurser slungbläster kan man skriva det på önskelistan till nästa jul?
Opel vivaro har skivor bak med handbroms i oket,har för mig att jag har ok kvar sedan jag ägde detta missfoster till bil.
Dom kan funka att måtta med iallafall.
Mvh anders

Re: Bullens Suzuki Garage

Postat: sön jan 01, 2017 18:41
av Engman2
Helt rätt storlek på hjul till en Suzuki :tumbup:
Trökigt med rost... Men men det får man väll nästan räkna med på en gammal japanare :wink:

Re: Bullens Suzuki Garage

Postat: sön jan 01, 2017 19:16
av royen
Jag har ok och skivor från framaxeln både bak och fram på min ,
Den låser upp bak först även att jag har reducerings ventil på Max.
Ska den bara gå i skogen funkar det men inte annars.
Som handbroms har jag x-eng broms på fördelningslådan. Finns
Även en sort hos Low range offroad som ser bra ut.
Ös på nu , det behövs fler zukis på 35 tummare

Re: Bullens Suzuki Garage

Postat: sön jan 01, 2017 21:11
av Bullen
royen skrev:Jag har ok och skivor från framaxeln både bak och fram på min ,
Den låser upp bak först även att jag har reducerings ventil på Max.
Ska den bara gå i skogen funkar det men inte annars.
Som handbroms har jag x-eng broms på fördelningslådan. Finns
Även en sort hos Low range offroad som ser bra ut.
Ös på nu , det behövs fler zukis på 35 tummare
Det hade jag inte räknat med :( Hade räknat med att trycket skulle gå att styra med en reduceringsventil. Då är det bara mindre ok som gäller, får kika runt på Returbilen och se vad som finns

Re: Bullens Suzuki Garage

Postat: sön jan 01, 2017 21:31
av royen
tjena igen , på min har jag huvudbromscylinder från Volvo 240 och kopplat en krets fram o en bak.
Alltså inget original kvar då jag fick problem med att det byggde tryck innan. Men kör du original sitter
Väll en reducering innan bakaxeln har jag för mig ,så kör du en ventil efter den kan det ju funka.
Det var min plan att testa så men de gamla broms grejerna var kastade när jag skulle prova.
Har hört att vitarans ok på 4 dörrars varianten är lite större än samurai och då är det ventilerade skivor
Också , kan vara värt att kolla :tumbup:

Re: Bullens Suzuki Garage

Postat: mån jan 02, 2017 21:54
av Fisketorp
Audi 80 har handbroms på oket. volvo v50 eller om det var v40?

Re: Bullens Suzuki Garage

Postat: tor jan 05, 2017 16:05
av eriko
fett med 35or :D jag har också skivbromsar bak som bromsar alldeles för hårt och tidigt, ska försöka fixa det när jag får meklust. Handbromsen fixar du enklast med en hydraulisk direkt på ledningen, det är numera godkänt hos bilprovningen :tumbup:

Re: Bullens Suzuki Garage

Postat: sön jan 08, 2017 17:10
av Knugcab
På sitt sätt lite märkligt då trummor som regel låser vid ett lägre pedaltryck än skivbromsar, därför det går hyggligt köra utan servo med trummor men lite kämpigare med skivor, och därför som man brukar kunna få problem med att bakhjulen låser först när man konverterar gamla bilar med trumbromsar runt om till skivbromsar FRAM.......

Liten erfarenhet av Suzuki, kommer originaltrummorna från en Monark damcykel, eller..... :rodnar:

Re: Bullens Suzuki Garage

Postat: sön jan 08, 2017 22:41
av Wältmeister
eriko skrev:fett med 35or :D jag har också skivbromsar bak som bromsar alldeles för hårt och tidigt, ska försöka fixa det när jag får meklust. Handbromsen fixar du enklast med en hydraulisk direkt på ledningen, det är numera godkänt hos bilprovningen :tumbup:
Vet en LC som har fått "hydraulisk parkeringsbroms" godkänd.
Principen är att man trampar ner fotbromsen och sedan fixerar det läget med en handspak som har spärr.
:tumbup:

Re: Bullens Suzuki Garage

Postat: mån jan 09, 2017 12:17
av Knugcab
Låter ju smått underligt med tanke på att man fortfarande har ett hydraulsystem som kan läcka... :?

Re: Bullens Suzuki Garage

Postat: mån jan 09, 2017 13:53
av eriko
vet inte exakt vad som gäller men av egen erfarenhet:

Farsan har en super seven som han har hydraulisk handbroms på som sitter på vanliga kretsen till bakhjulen, första gången han besiktade med den sa gubben att det inte var godkänt, pappa bad då att få se det skriftligen och han gick in och knappade på sin dator, han kom tillbaks och bad om ursäkt att han hade fel. har inte mer ifrågasatt efter det.

Re: Bullens Suzuki Garage

Postat: tis jan 10, 2017 21:04
av Bullen
Hydrauliskt handbroms blir det INTE, vill kunna rycka i kryckan om bromsledningarna går sönder.
Blir en tur till Returbilen när det blir finare väder och kolla in lite bakok :mrgreen:

Har rivit ur framaxeln och förstärkt och spoat den. Innehållet i denna var betydligt mycket bättre än bak så jag kan tänka mig att någon har varit inne och pajsat lite med klumpen. Ska bara göra lite förstärkning vid bollarna sen är det lack

Bild

Re: Bullens Suzuki Garage

Postat: mån jan 16, 2017 16:03
av Robe
Najs! :tumbup: