Vill ha större turbo till patrullen (2,8td -99)
Den är skitslö med 3ton på draget, trailer och jeep.
Kcr box har jag redan, så undrar om det finns någon störreturboagregat att tillgå?
Finns det någon annan bil som det passar ifrån, eller är det fjongnytt som gäller?
Det går att fläska på diesel men den verkar inte få tillräckligt med luft.
//micke
Slö Patrol
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Hur högt ställt är laddtrycket då?? stor intercooler är ett måste om du vill ha motorn hel när man drar tungt,den ger också automatiskt mer syre till motorn vid samma laddtryck den densiteten på luften ökas.
Nackdelen med ett större aggregat är att bottenvridet blir lidande och man för rätt mycket ketchupeffekt(min dodge är ett praktexempel på det).
Men orginalaggregaten är ofta rätt så små och kan dessutom orsaka lite väl högt mottryck i avgasgrenröret när man ökar laddtrycket.
Ett grovt och friflödande avgassystem har du redan antar jag??
Turbona gillar inte mottryck i avgassystemet och restriktiva luftfilter!
Fast när man använder bilen att dra tungt med så bör man ta det lite försiktigt med effekthöjning då motorn belastas mycket och hela tiden,kan bli problem med tex sprickor i topplock osv.
Sedan är det ju faktiskt bara en 2,8litare! dom ska inte vara idiotsnabba med 3ton på draget
Nackdelen med ett större aggregat är att bottenvridet blir lidande och man för rätt mycket ketchupeffekt(min dodge är ett praktexempel på det).
Men orginalaggregaten är ofta rätt så små och kan dessutom orsaka lite väl högt mottryck i avgasgrenröret när man ökar laddtrycket.
Ett grovt och friflödande avgassystem har du redan antar jag??
Turbona gillar inte mottryck i avgassystemet och restriktiva luftfilter!
Fast när man använder bilen att dra tungt med så bör man ta det lite försiktigt med effekthöjning då motorn belastas mycket och hela tiden,kan bli problem med tex sprickor i topplock osv.
Sedan är det ju faktiskt bara en 2,8litare! dom ska inte vara idiotsnabba med 3ton på draget
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Jo det är 12V cumminsdieseln på 215hk orginal,faktum är att det blev betydlig mer respons nu efter jag "grejat" lite i pumpen på den och kopplat bort wastegaten.patrol skrev:Är det en cumminsdiesel du har??
Dom verkar ha hyggligt med pulver.
Är dom ekonomiska att åka med?
//micke
Rätt så overklig känsla att ligga på runtr 1400varv i 80 med släp och camper och bilen accar som en olastad personbil när man bara rör gasen lite i dom brantare uppförsbackarna .
Det börjar bara låta som en stoor damsugare under huven och avgastonen blir djupare,dom är riktiga monster dom motorerna och då är min ändå nästan helt standard.
Bränslemässigt är dom mycket ekonomiska i förhållande till vikt och storlek,min ligger på ca 1,1liter/milen på fram och tillbaka till jobbetkörning(den är manuell och 2wd).
Det anser jag vara mycket bra för ett fordon med 2700-2800kg tjänstevikt
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"