Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnycklar"

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnycklar"

Inlägg av peterand » sön dec 01, 2013 19:41

Planerar ett lite bygge till vilket jag tänkt använda airshocks och RR/Toy8/Jimny bärarmar.

Har aldrig byggt med denna typ av hjulupphängning förr, vad ska man tänka på ? Vilka är "bäst"

Bygget blir Samurai med sukiaxlar, 35or, spärrar, diesel & automat. SFRO bes. Fokus på lätt bil för challenge men ska även funka på väg (dvs besiktningsbart)

Tänker mig 12" airshocks, 3" in och 9" ut

Ös på med förslag och ideer :mrgreen:

Om nån har lämpliga delar till salu är det också intressant
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Pelle L
Rutinerad
Inlägg: 281
Blev medlem: tor nov 29, 2007 11:44
Ort: Norrköping

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av Pelle L » sön dec 01, 2013 19:46

Jag vill inte vara negativ, men det problem som jag ser har inte med hjulupphängningen att göra utan att Suzuki axlarna har en ganska låg garanterad axelbelastning. Alltså med diesel knota, automat, winch och lite annat kommer du troligen tyvärr passera maxbelastningen för de axlarna....

MVH
MVH Pelle L i Norrköping
070-6855656
Åter fast i Suzukiträsket.... :-)
TD Pickup -99 projekt Såld
Samurai TinTop -93 uppställd för renovering och utveckling
413K -86. Köpt renoverad och lackad.
Råkade hitta en Samurai för seriöst skogsbruk....

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av peterand » sön dec 01, 2013 19:57

Har en 413 diesel som utgångsobjekt, den har 800 kg i garanterad axelbelastning fram istf för 530 som vanliga 413 har så det klarar sig nog. Det är 270 kg mer!

Tänker mig en VAG 1.9 TD och den borde viktmässigt ligga ganska lika peaugotrovan som sitter orginal. Gjutjärnsblock och alutopp, gissar på 120-140 kg.
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av Marcus » sön dec 01, 2013 20:18

Jimny armar håller inte original, har sånna på förra challengebil, byggde egna i stället. Kan ta fram och sälja om du vill ha, använde bakarmar då dessa är längre och rakare.

Jag förordar T8 bak armar runt om, starka som få och ger mycket frigång.

Att det inte flexar med dessa typer av hjulupphängning är bara en myt, funkar kanon.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av macke » sön dec 01, 2013 20:50

På vissa bilar fungerar det riktigt bra, och vissa inte. Så myt är väl lite att ta i :D
TGB 13

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av Roger Patrol » sön dec 01, 2013 21:01

vet inte längderna men inbillar mig att patrolens är ganska långa å bra till bygget
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av Mathias T » sön dec 01, 2013 21:03

flex eller inte har med längden på armarna och mjukheten i bussningarna att göra
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Pelle L
Rutinerad
Inlägg: 281
Blev medlem: tor nov 29, 2007 11:44
Ort: Norrköping

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av Pelle L » sön dec 01, 2013 21:28

@Peterand. Då förstår jag dina tankar bättre och att det inte är något problem. Har själv en TD pickis under uppbyggnad. Jag skulle nog bygga egna "nycklar", bygga dem så långa som möjligt för att minska vridningen i axeln vid flex. Jag har haft tankar på att göra detta med TinTopen som jag har och då sätta "nyckeln" uppifrån i stället för underifrån för att öka frigången vid infästningen....
MVH Pelle L i Norrköping
070-6855656
Åter fast i Suzukiträsket.... :-)
TD Pickup -99 projekt Såld
Samurai TinTop -93 uppställd för renovering och utveckling
413K -86. Köpt renoverad och lackad.
Råkade hitta en Samurai för seriöst skogsbruk....

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av peterand » sön dec 01, 2013 22:14

Just detta att sätta nycklen uppifrån är en av mina funderingar, nån som ha bra koll och kan reda ut begreppen? Bredd mellan dom och acceptabla vinklar är också frögetecken som behöver rätas ut
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av Roger Patrol » sön dec 01, 2013 23:10

Patrol Y60
Bild
Bild
Bild
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

palme
Hemmastadd
Inlägg: 104
Blev medlem: mån feb 27, 2012 23:54
Ort: Borgstena

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av palme » sön dec 01, 2013 23:15

Tänk på att du bör räkna bort ca 1tum in och 1tum ut. Det brukar vara en regel för in och utfjädrings stop. Är det 12 tums airshocks du skall ha ? Bygger du med 4länk istället så har du fler möjligheter att justera din hjul upphängning. Inte alltid så lätt att få det perfekt med en gång. Mvh palme
BV202 Snömonstret
Willys46 Crawlern som går som en dröm :)
MR Rubicon 2008

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av peterand » sön dec 01, 2013 23:31

palme skrev:Tänk på att du bör räkna bort ca 1tum in och 1tum ut. Det brukar vara en regel för in och utfjädrings stop. Är det 12 tums airshocks du skall ha ? Bygger du med 4länk istället så har du fler möjligheter att justera din hjul upphängning. Inte alltid så lätt att få det perfekt med en gång. Mvh palme
Kanske ska satsa på 14" istf 12" då för att ha mer att spela med? Är iofs inte ute efter gigantiskt flex men ut är lätt att begränsa. In tänkte jag använda airshocken, funkar det ? Dvs ha den tillräckligt pumpad för att aldrig bottna.

Vill inte ha så mycket inflex då jag tycker det kan ge en ostadig bil vid sidlutningar, 5-10 cm räcker. Vill också ha bilen ganska hård i dämpningen, tycker det ger bättra kontroll.
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

palme
Hemmastadd
Inlägg: 104
Blev medlem: mån feb 27, 2012 23:54
Ort: Borgstena

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av palme » sön dec 01, 2013 23:40

Du bör ha in fjädrings stopp. Tror inte airshocksen mår så bra av att bottna.
BV202 Snömonstret
Willys46 Crawlern som går som en dröm :)
MR Rubicon 2008

peterand
Beroende
Inlägg: 1380
Blev medlem: lör maj 19, 2007 19:55
Ort: Grönby / Skåne

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av peterand » sön dec 01, 2013 23:42

palme skrev:Du bör ha in fjädrings stopp. Tror inte airshocksen mår så bra av att bottna.
Men gör dom verkligen det? Tar inte trycket emot? Jag förstår att dom inte klarar att bottna metall mot metall men är inte tricket att reglera trycket till önskad hårdhet för att undvika bottning
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

palme
Hemmastadd
Inlägg: 104
Blev medlem: mån feb 27, 2012 23:54
Ort: Borgstena

Re: Lite tips runt att bygga hjulupphängning med "Skiftnyckl

Inlägg av palme » mån dec 02, 2013 0:00

Du vill väl ha mycket ut fjädring = Ett lägre tryck. Jag vet faktiskt inte om dom bottnar helt.
Alla byggen i stort sett jag läst om har stopp. Det skulle nog vara obehagligt om det bottnade.
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-Airshox/" onclick="window.open(this.href);return false; Här har du lite läsning. Bör räcka en stund in på natta kvisten. Det gjorde det för mig i alla fall när jag läste den :)
BV202 Snömonstret
Willys46 Crawlern som går som en dröm :)
MR Rubicon 2008

Skriv svar