Willys CJ3a med 5.7L V8

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

hakno
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: tis mar 24, 2009 9:51

Willys CJ3a med 5.7L V8

Inlägg av hakno » tor dec 26, 2013 17:44

Har kommit en bit på vägen i bygget och delar med mig lite bilder och info.

CJ3a med CJ5 ram, kommer att köra MB front och rutram.
Cheva 350 TBI 1989.
SM 465 Manuell växellåda. Toy8 FJ40 fördelningslåda.
Land Cruiser LJ70 axlar.
RR nycklar fram och någon trelänks variant bak.
Tänker bygga egna coilovers med Jeep Wrangler dämpare som bas.

Är långt ifrån klar men lägger upp lite bilder. Kommentera och kom gärna med kritik, bättre att bygga rätt på en gång än att behöva göra om allt hela tiden.

Bild
Fick sätta upp en ny balk i taket för att kunna handskas med karossen.

Bild Bakvagn

Bild

Bild

Bild Fördelningslåda med tillfällig upphängning, ska göra nya motorfästen också så snart jag är klar med hjulupphängningar.

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av hakno den ons aug 06, 2014 21:15, redigerad totalt 1 gånger.

hakno
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: tis mar 24, 2009 9:51

Re: Willys CJ3a med 5.7L V8

Inlägg av hakno » tor dec 26, 2013 17:48

Det jag håller på med nu är styrsnäckan. Det är en Cheva Silverado styrsnäcka. Punktade dit den i våg men har för mig att de ofta sitter med lite lutning, hittar ingen förklaring varför. Det borde väl fungera lika bra som den är monterad nu?

Bild

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Willys CJ3a med 5.7L V8

Inlägg av Rössvik » tor dec 26, 2013 18:01

den sitter väl i samma vinkel som rattstången skulle ja tro, o det är väl för att slippa vinklar på styr staget mellan rattstång o snäcka
lift your truck fat chicks can´t jump!

wraith
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: sön dec 01, 2013 16:38

Re: Willys CJ3a med 5.7L V8

Inlägg av wraith » tor dec 26, 2013 20:36

Synvilla kanske men styrarmarna för parallelstaget, ackermanprincipen är inte med där eller? Och snäckans placering, pitman armen , den krockar inte med parallelstaget vid full infjädring med vänsterhjulet? eller tänker jag fel?

hakno
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: tis mar 24, 2009 9:51

Re: Willys CJ3a med 5.7L V8

Inlägg av hakno » tor dec 26, 2013 21:04

Styrarmarna är vända och det ser lite skumt ut men det fungerar. Innerhjulet svänger mer än ytterhjulet. Skulle det visa sig att det ändå inte fungerar när bilen är klar får jag fixa det då. Däremot krockar paralellstaget med staget på styrsnäckan, vid nästan fullt flex. Testade nyss.

Kanske får vinkla upp snäckan lite och byta till rak arm?

Tack för tipsen.

_JP_
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: lör feb 21, 2009 16:36
Ort: Sorsele och Mora

Re: Willys CJ3a med 5.7L V8

Inlägg av _JP_ » lör dec 28, 2013 20:34

Min willys är väldigt lik de du tänkt bygga förutom andra axlar. Jag har servon rakt som du kanske lite högre men parallelstaget på insidan mellan framaxel och styrstag. Går hur bra som helst. Helst hade jag velat ha en annan servo som inte sitter framför axeln. Tar i när man kör ner i diken och sånt. Du har ju chans att göra nå bättre nu.

/Johan
Willys CJ3A
Toyota Hilux -99
VW Taro -95

Swe
Forumräv
Inlägg: 636
Blev medlem: lör dec 05, 2009 20:39
Ort: Alvesta/Småland

Re: Willys CJ3a med 5.7L V8

Inlägg av Swe » sön dec 29, 2013 8:15

Spännande tråd!
Skall följas.
Jag skulle fimpat org växellådsbalk, jag skrynklade 3st senna innan jag byggde egen.
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Willys CJ3a med 5.7L V8

Inlägg av Gustavsson » sön dec 29, 2013 20:14

Vill inte vara gnällig men bussningarna till infästningen av triangellänken i bakvagnen ska ligga i linje med varandra. Nu funkar det säkert såhär med eftersom det ser ut att vara gummi, men ska det vara perfekt ska de ligga i linje.

Snyggt bygge annars! :tumbup:
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

hakno
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: tis mar 24, 2009 9:51

Re: Willys CJ3a med 5.7L V8

Inlägg av hakno » sön dec 29, 2013 21:59

Visste inte att bussningarna skulle ligga i linje. Har provflexat bakaxeln och den flexar nästan för mycket, tror jag kommer att få problem med att hjulen tar i hjulhusen. Det är gummibussningar i dem (RR) så jag är nöjd med funktionen, men bra att veta det där med bussningar i linje.

_JP_ Har du någon byggtråd på din Jeep?

Fick tag på en rak pitmanarm från en El Camino, ska montera den och vrida snäckan lite så får vi se om det fungerar.

Växellådsbalken är väldigt tillfällig, ska bygga en egen men har inte riktigt klart för mig hur den ska se ut. Blir väl någonting av 40x40 fyrkantsrör då jag har en del sånt liggande.

/Håkan

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Re: Willys CJ3a med 5.7L V8

Inlägg av Gustavsson » sön dec 29, 2013 22:53

Kom att tänka på en annan sak med nu när jag tittar lite mer på bilderna.

Då bilen kommer flexa väldigt mycket i sitt naturliga användande kommer det skapa en massa vridningar i ramen. Att då blanda boxad ram med ej boxad ram kommer ge sprickor där förstärkningsplattorna sitter.
Om du tittar lite på hur övriga "originalinfästningar" av diverse tvärbalkar osv är gjort så sitter de i mitten av "C:et", eller i livet på balken som det kallas.

Här bör man välja att ha kakan kvar, eller att äta den. Dvs antingen boxa hela ramen eller inte boxa alls.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

hakno
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: tis mar 24, 2009 9:51

Re: Willys CJ3a med 5.7L V8

Inlägg av hakno » mån dec 30, 2013 0:42

Ja, det har du nog rätt i. Tänker iallafall boxa hela vägen till infästning för bakaxel vad det lider, samt att växellådsbalken får fungera som ett extra tvärstag.

/Håkan

_JP_
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: lör feb 21, 2009 16:36
Ort: Sorsele och Mora

Re: Willys CJ3a med 5.7L V8

Inlägg av _JP_ » mån dec 30, 2013 22:41

hakno skrev:Visste inte att bussningarna skulle ligga i linje. Har provflexat bakaxeln och den flexar nästan för mycket, tror jag kommer att få problem med att hjulen tar i hjulhusen. Det är gummibussningar i dem (RR) så jag är nöjd med funktionen, men bra att veta det där med bussningar i linje.

_JP_ Har du någon byggtråd på din Jeep?

Fick tag på en rak pitmanarm från en El Camino, ska montera den och vrida snäckan lite så får vi se om det fungerar.

Växellådsbalken är väldigt tillfällig, ska bygga en egen men har inte riktigt klart för mig hur den ska se ut. Blir väl någonting av 40x40 fyrkantsrör då jag har en del sånt liggande.

/Håkan
Nej ingen byggtråd. Är en CJ3A med RR hjulupphänging, Tgb axlar och Cheva V8 med automat.

Här är en bild på hur jag gjorde. Blev bra förutom överhänget framåt som sagt.

Bild

Bak gjorde jag en egen triangelupphängning som du men mycket kortare. Blev inte riktigt bra så byggde om och tog RR triangelstagen men vände dom uppochner. Jag har original växellådsbalk och boxad ram.

Säg till om det är nå mer du undrar över.


/Johan
Willys CJ3A
Toyota Hilux -99
VW Taro -95

hakno
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: tis mar 24, 2009 9:51

Re: Willys CJ3a med 5.7L V8

Inlägg av hakno » tis jan 07, 2014 11:58

Tack för bilden. Du fick till panhardstaget bra också. Tror tyvärr att min snäcka kommer att hamna på samma plats som din, ska försöka få upp den så mycket som möjligt. Har också beställt en rak pitmanarm från Summit. Uppdaterar när det är klart.

hakno
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: tis mar 24, 2009 9:51

Re: Willys CJ3a med 5.7L V8

Inlägg av hakno » tis jan 14, 2014 21:44

Ingen styrarm ännu, beställde på Ebay. Däremot har jag fått mina stötdämpare. Ska bygga egna coilovers är tanken. Så här ser delar av kitet ut.

Bild

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Willys CJ3a med 5.7L V8

Inlägg av Robe » tis jan 14, 2014 22:50

Spännande! Vart köper du delarna och vad landar priset per st på?
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Skriv svar