Diffar på unimogen

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

johansj410
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön okt 28, 2012 17:49

Diffar på unimogen

Inlägg av johansj410 » mån jan 20, 2014 17:36

Användare

Blev medlem: sön okt 28, 2012 18:49
Inlägg: 47
Vad e felet var ute me unimogen
I går o märkte att den ej diffa vad kan felet vara någon som har någon ide i vad är?
Och vad är det för diffar i dom där då?

Mvh Johan

bug_x
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: tor jun 10, 2010 8:34
Ort: Stockholm

Re: Diffar på unimogen

Inlägg av bug_x » tis jan 21, 2014 11:13

Vad är det för unimog? Modell o år?

Finns mekaniska och luftstyrda vad jag vet.

Hur uppstod problemet?
Unimog is the shit! :D

johansj410
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön okt 28, 2012 17:49

Re: Diffar på unimogen

Inlägg av johansj410 » tis jan 21, 2014 21:48

Det är en unimog 404 från 69 års börja spinns på en sida bara både fram o bak,
Vad är det dom går sönder på dom där då när dom slutar diffa?

Moggen
Rutinerad
Inlägg: 320
Blev medlem: lör jun 02, 2007 23:33

Re: Diffar på unimogen

Inlägg av Moggen » ons jan 22, 2014 23:50

Det finns inte så mycket som kan hända, det troligaste eftersom det är fram och bak samtidigt är att du inte ryckt upp diffspaken till det andra läget utan ligger i det första (det då du bara diffar fördelningslådan) ibland får man hålla upp spaken tills bägge diffarna har hittat hem på lite slitnare fordon, annars är det nog fel justerat eller sönderkört modell grovt (härligt robusta grova mekaniska diffar i dessa, bör ej läggas i under kraftigt gasande, även om det håller), testa och lyft ena axeln och diffa på plats med en kofot så får du svaret snabbt (om du nu inte bara ryckt upp spaken lite till)
Jag har alltid varit ledande då det gäller dåliga lösningar, he he

johansj410
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön okt 28, 2012 17:49

Re: Diffar på unimogen

Inlägg av johansj410 » tor jan 23, 2014 9:37

Moggen skrev:Det finns inte så mycket som kan hända, det troligaste eftersom det är fram och bak samtidigt är att du inte ryckt upp diffspaken till det andra läget utan ligger i det första (det då du bara diffar fördelningslådan) ibland får man hålla upp spaken tills bägge diffarna har hittat hem på lite slitnare fordon, annars är det nog fel justerat eller sönderkört modell grovt (härligt robusta grova mekaniska diffar i dessa, bör ej läggas i under kraftigt gasande, även om det håller), testa och lyft ena axeln och diffa på plats med en kofot så får du svaret snabbt (om du nu inte bara ryckt upp spaken lite till)


Okej e det 2 lägen på 4x4 spaken allså? Om jag har förstår rätt?

Moggen
Rutinerad
Inlägg: 320
Blev medlem: lör jun 02, 2007 23:33

Re: Diffar på unimogen

Inlägg av Moggen » tor jan 23, 2014 12:45

Ja det stämmer bra, fiffiga tyskar som kom på det. bara ut o provköra igen
Jag har alltid varit ledande då det gäller dåliga lösningar, he he

johansj410
Användare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön okt 28, 2012 17:49

Re: Diffar på unimogen

Inlägg av johansj410 » fre jan 24, 2014 14:37

Moggen skrev:Ja det stämmer bra, fiffiga tyskar som kom på det. bara ut o provköra igen

Ska titta på det i helgen men annars då gråt det ta bort den där lilja Sörman uppe på axen o lägga i manuellt. Eller har jag fel ?

Skriv svar