Framaxel som bakaxel. Std vs reverse cut?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Gustavsson
Beroende
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
Ort: Värnamo

Framaxel som bakaxel. Std vs reverse cut?

Inlägg av Gustavsson » tis mar 04, 2014 14:46

Som exempel, LJ70 framaxel med high pinion och reverse cut på dreven.

Om jag väljer att montera denna bakvänt som en bakaxel på ett bygge, bör man byta dreven till "vanliga" std kronhjul och pinjong? :roll:
Det jag tänker på är att i sitt originalutförande som framaxel jobbar pinjongen genom att trycka på kronhjulet. I omvänt format som en bakaxel kommer den istället få dra i kronhjulet, dvs belastningen på pinjonglagrena blir omvänt. :roll:
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08

Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Framaxel som bakaxel. Std vs reverse cut?

Inlägg av Grottulf » tis mar 04, 2014 15:36

Du kan inte byta, utan måste ha drev med reverse cut om du ska kunna ha pinjongen högt.
Oavsett om det är fram eller bak.

Det är som du är inne på inte helt optimalt rent konstruktionsmässigt, och blir lite klenare,
men jag tror inte att det gör så mycket i praktiken.
För det är ju väldigt vanligt med low pinion på framaxlar original(iaf på amerikanska pickuper),
och det blir ju inte värre än att ha high pinion bak...

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Framaxel som bakaxel. Std vs reverse cut?

Inlägg av OBELIX » tis mar 04, 2014 16:40

Valpen har ju en "omvänd" bakaxel fram- vad det gäller den aspekten, och det är identiska prylar i diffhusen på dom vilket jag tycker är märkligt.

Pinjonglagret närmast drevet är av modellen jättestort, medans det andra är betydligt mindre, tänkt bara som en styrning för axeln. Men som Grottulf skriver så blir det helt fel då det är det lilla lagret som får bära kraften från den då "dragande" pinjongaxeln. Där håller det ju i alla fall för den enorma motoreffekt en B18 med moppeförgasare kan kräma ur sej.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Framaxel som bakaxel. Std vs reverse cut?

Inlägg av henke_99 » tis mar 04, 2014 16:50

Om det är i en bakaxel som går mycket på väg kan jag tänka mig att det kan ha lite betydelse för pinjonglagren, för då får ju bakaxeln oftast ta upp mesta effekten. Visserligen är ju i princip alla framdiffar konstruerade för att gå på "fel håll" men dom behöver ju som sagt normalt sett inte ta upp all kraft från motorn under några längre stunder. Jag har däremot aldrig sett en bakaxel som är vänd på "fel håll" och det borde ju finnas nån mer anledning till det än att det ska bli utrymme under bilen för kardanen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Framaxel som bakaxel. Std vs reverse cut?

Inlägg av OBELIX » tis mar 04, 2014 17:04

Kom på en annan i sammanhanget viktig sak.

Vad Det gäller valpen så utsätts lagren för störst krafter när man svänger med 4-krafsen inkopplad och då det är bra grepp. framaxeln vill på grund av den större radien vilja rulla en längre sträcka än vad bakaxeln gör eftersom den "genar" lite så att säga. Dom brytkrafter som då uppstår gör att kraften flyttas från det lilla lagret vid yoken till det stora lagret vid drevet, Det KAN vara så det är tänkt när dom konstruerade grejerna faktiskt. För jag är rätt säker på att påfrestningen när 35" däck på torr asfalt tvingas att tappa greppet på grund av avsaknad av mittre differential är betydligt större än den kraften motoren kan åstadkomma.

Vet inte hur tillämpningsbart dessa teorier är på dom komponenter Gustavsson avser, men värt att tänka på.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Framaxel som bakaxel. Std vs reverse cut?

Inlägg av henke_99 » tis mar 04, 2014 17:45

Jag tror inte så pass tillfällig kraft det handlar om i en sån situation inte påverkar särskilt mycket utan mer att det handlar om belastning under lång tid som kan ge varmgång osv pga överbelastning. Annars skulle det ju krävas så pass stor belastning att lagret i princip krossas, och då ligger nog drivaxlarna i riskzonen långt innan det händer...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Re: Framaxel som bakaxel. Std vs reverse cut?

Inlägg av optodsl » sön maj 11, 2014 23:56

Som jag förstått det är vinsten med reverse cut på framaxeln att drivningen hamnar på rätt sida av dreven (vid körning framåt) där de är starkast

Men på tex en lj70 axel kan du ju sätta i en hel klump från en bakaxel
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

yota
Forumräv
Inlägg: 905
Blev medlem: tor sep 27, 2007 0:57

Re: Framaxel som bakaxel. Std vs reverse cut?

Inlägg av yota » mån maj 12, 2014 15:20

När man läser på amerikanska forum om Toyotas High Pinion, så ska man akta sig för att sätta dom bak. Dom tål ingen belastning så man måste vara väldigt försiktig med gasen och inte ha far mycket nerväxlat. Men fram tål dom väldigt mycket stryk eftersom det är den starkaste konstruktionen för en framaxel.
Stelaxlad HiLux Diesel
Turboconvert + IC 1.8 Bar Boost
Superflex bladfjädrar +4"
Bilstein 5150 12"
2 x arb airlocker
CM knutar + axlar bak & fram
Smörjbara bussningar runt om
mm. mm

Skriv svar