Gunilla, en Suzuki sj 413

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

eliaspalmer
Rutinerad
Inlägg: 258
Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
Ort: Stenungsund/Göteborg

Gunilla, en Suzuki sj 413

Inlägg av eliaspalmer » mån mar 24, 2014 21:22

Ja, vad ska man säga? Lika snabbt som Skogs-Snutte blev offentliggjord så dök det upp en annons på blocket och det högg till direkt :mrgreen:

Det blidde en Suzuki sj 413! Axelvänd, 33" Cooper Discovery, 3,5 tons winch, svetsdiffad bakaxel, Volvo B23-motor med tillhörande växellåda, automat såklart samt allmänt studsig :tumbup:

Bild

Bild

Mer utförliga bilder och info kommer imorgon, affären skedde från upptäckten på blocket till hemkörning på mindre än 3 timmar så det blev lite rörigt :wink:

Förutom att det är hål rakt igenom golvet ( dränering :mrgreen: ) så ska några akutproblem åtgärdas direkt:

*Inget tryck i bromsarna och när man pumpar på pedalen så rör sig höger framhjul, skumt?

* Fläkt saknas så det borde monteras innan första skogsturen :tumbup:

* Ommålning i någon fräck färg, vad sägs som mattsvart eller MB-Jeep militärgrönt med tillhörande vit stjärna?


Tills vidare :beer:

-------------------------------------------------------------------------------------------
Senast redigerad av eliaspalmer den ons mar 26, 2014 20:19, redigerad totalt 3 gång.
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt


Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Gunilla, en Suzuki sj 413

Inlägg av OBELIX » mån mar 24, 2014 21:42

Ja, den ser väl helt rätt ut :tumbup: Men hoppa det där med mattsvart........

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

mateks
Forumräv
Inlägg: 746
Blev medlem: fre nov 18, 2011 17:34
Ort: Uppsala

Re: Gunilla, en Suzuki sj 413

Inlägg av mateks » mån mar 24, 2014 22:00

Givna frågan... pris?
Suzuki sj424 td -85

eliaspalmer
Rutinerad
Inlägg: 258
Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
Ort: Stenungsund/Göteborg

Re: Gunilla, en Suzuki sj 413

Inlägg av eliaspalmer » mån mar 24, 2014 22:19

mateks skrev:Givna frågan... pris?
Stod 11 500 riksdaler i annonsen men fick prutat ner den till 8000 kr vilket jag tycker blev rätt vettigt :tumbup:
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt


Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL

mateks
Forumräv
Inlägg: 746
Blev medlem: fre nov 18, 2011 17:34
Ort: Uppsala

Re: Gunilla, en Suzuki sj 413

Inlägg av mateks » mån mar 24, 2014 22:25

eliaspalmer skrev:
mateks skrev:Givna frågan... pris?
Stod 11 500 riksdaler i annonsen men fick prutat ner den till 8000 kr vilket jag tycker blev rätt vettigt :tumbup:
Helt klart bra pris. Det är ju bara vad 33" däck/hjul och en vinsch kostar. Sen allt annat och jobb på det. Hoppas du tar väl hand om den även fast det är en billig bil. Det kommer ju inte bli fler av dom direkt. :P
Suzuki sj424 td -85

eliaspalmer
Rutinerad
Inlägg: 258
Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
Ort: Stenungsund/Göteborg

Re: Gunilla, en Suzuki sj 413

Inlägg av eliaspalmer » mån mar 24, 2014 22:37

mateks skrev:
eliaspalmer skrev:
mateks skrev:Givna frågan... pris?
Stod 11 500 riksdaler i annonsen men fick prutat ner den till 8000 kr vilket jag tycker blev rätt vettigt :tumbup:
Helt klart bra pris. Det är ju bara vad 33" däck/hjul och en vinsch kostar. Sen allt annat och jobb på det. Hoppas du tar väl hand om den även fast det är en billig bil. Det kommer ju inte bli fler av dom direkt. :P
Jadå, någon gång kanske det ska på nya, lite bredare axlar och hålla den "fin" :tumbup:
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt


Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL

eliaspalmer
Rutinerad
Inlägg: 258
Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
Ort: Stenungsund/Göteborg

Re: Gunilla, en Suzuki sj 413

Inlägg av eliaspalmer » ons mar 26, 2014 20:19

Nu hände det grejer! :jump:

Kom hem från praktiken och knäppte lite nya bilder på hemmaplan :tumbup:

Bild

Om ungefär en månad så smäller det till med ett körkort så då blir det ut o åka med den "Bob" till höger :tumbup: Är för tillfället uppallad i näsan för ett krig med en runt hjulbult :aargh:

Bild

Bild

Spartansk är bara förnamnet, funderar på att svetsa igen de värsta hålen i golvet eller bara strunta i det och slänga över en gummimatta :vetej: Sedan går även tankarna kring att sänka växelspaken då den närmast kan beskrivas som en rad med ihoptejpade sugrör..inte särskilt stabilt. :jump:


Efter en tur till färgförrådet så blidde det såhär :mrgreen:

Bild

Bild

Ena dörren går bestämt inte att öppna och efter mycket slag och spark (man får inte vara fin i kanten) och avskruvade gångjärn så blev det såhär

Bild

Tanken är att konstruera lättav/på-hängda dörrar till raggarsvängarna i skogen eller eventuellt safaridörrar för fräck-faktorn :mrgreen:



Spartansk var det ja...den enkla vägen är ju att bara lägga en gummimatta över allt men svetsa kanske är smartast i längden? :poke:

Bild


Fick åsikten av en granne igår att detta möjligen kan vara en 6-tons winch med en 10-tons vajer :shock: Vad säger ni?

Bild

Har funderat lite på det att höger framhjul rör på sig när man pumpar på den ickefungerande bromspedalen och får bara fram att det är något lager som är trasigt någonstans...eller vad tror ni?

Nu är planen att måla hela insidan svart, dra om varenda elkabel, räta ut vajersalladen samt montera elfläkt :mrgreen:


Tills vidare :beer:
Senast redigerad av eliaspalmer den tor mar 27, 2014 22:08, redigerad totalt 1 gånger.
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt


Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL

corny_conny
Hemmastadd
Inlägg: 228
Blev medlem: tor apr 07, 2011 13:19
Ort: Västerhaninge

Re: Gunilla, en Suzuki sj 413

Inlägg av corny_conny » ons mar 26, 2014 21:46

att högerhjulet rör sig låter som du säger ett dåligt lager eller kanske spindelled ...

diggar färgvalet, bara stjärnan som saknas å kanske en jeepdunk på bakluckan :tumbup:


lycka till med hjulmuttern på cherokeen :D
why go mainstream...

Jeep XJ -92 31", 3" höjning, julavinsch, snorkel + div hemmasmide

Suzuki Grand Vitara -95 , original... än så länge..

eliaspalmer
Rutinerad
Inlägg: 258
Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
Ort: Stenungsund/Göteborg

Re: Gunilla, en Suzuki sj 413

Inlägg av eliaspalmer » tor mar 27, 2014 19:22

Nu bidde det grejer igen :mrgreen:

Luftigt ska det vara :rock:

Bild

Bild

Problemet med fastkärvad dörr löstes lätt med en vinkelslip :mrgreen:


Sedan den obligatoriska bilden på motorrummet som skvallrar om bilens originalfärg, vit! :tumbup:

Bild

Sportluftfilter för då är det fränt :woot:

Här ska det även snyggas upp lite, MulleMeck-kabeldragningarna ser sådär ut...

Har kikat lite noga i alla papper nu och det visar sig att Gunilla har haft inte mindre än 14 ägare, jag blir nr 15 i ordningen. Jag anser att hon är ovanligt "fin" för att ha släpat sig igenom 14 tidigare gubbar :jump:


Tills vidare :beer:
Senast redigerad av eliaspalmer den tor mar 27, 2014 22:09, redigerad totalt 2 gång.
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt


Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL

mateks
Forumräv
Inlägg: 746
Blev medlem: fre nov 18, 2011 17:34
Ort: Uppsala

Re: Gunilla, en Suzuki sj 413

Inlägg av mateks » tor mar 27, 2014 19:44

Vad har hänt med motorhuven? Den var ju inte sne på dom första bilderna! :poke:
Suzuki sj424 td -85

eliaspalmer
Rutinerad
Inlägg: 258
Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
Ort: Stenungsund/Göteborg

Re: Gunilla, en Suzuki sj 413

Inlägg av eliaspalmer » tor mar 27, 2014 20:05

mateks skrev:Vad har hänt med motorhuven? Den var ju inte sne på dom första bilderna! :poke:
Har inte orkat trycka ner den bara :mrgreen: Går två stycken igenomgående pinnar genom huven som du sätter splintar i så den inte flyger upp i näsan på dig när du kör :tumbup: :poke:
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt


Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Re: Gunilla, en Suzuki sj 413

Inlägg av Stenström » tor mar 27, 2014 20:22

Den där har jag haft en gång i tiden :woot:

Jag monterade volvo 164 servo och vitara utväxling i axlarna. Byggde en tank i 2mm plåt och laborerade med olika momentstag till bakaxeln. Lyckades med lite bakhjulsåka i Borås och slog runt i Skövde.

På den tiden var den besiktningsbar och hade 32" bfg. Långt innan bojsänket under huven hittat dit med andra ord. :mrgreen:

Ser ut som att den haft ett ganska hårt liv. Jag sålde den 2003 :|
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;

mateks
Forumräv
Inlägg: 746
Blev medlem: fre nov 18, 2011 17:34
Ort: Uppsala

Re: Gunilla, en Suzuki sj 413

Inlägg av mateks » tor mar 27, 2014 20:26

eliaspalmer skrev:
mateks skrev:Vad har hänt med motorhuven? Den var ju inte sne på dom första bilderna! :poke:
Har inte orkat trycka ner den bara :mrgreen: Går två stycken igenomgående pinnar genom huven som du sätter splintar i så den inte flyger upp i näsan på dig när du kör :tumbup: :poke:
Aha, på min har jag bara en rem mellan bygeln på huven och bågen fram. Enkelt, krångelfritt och funktionellt, rekommenderas.
Suzuki sj424 td -85

eliaspalmer
Rutinerad
Inlägg: 258
Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
Ort: Stenungsund/Göteborg

Re: Gunilla, en Suzuki sj 413

Inlägg av eliaspalmer » fre mar 28, 2014 17:03

Stenström skrev:Den där har jag haft en gång i tiden :woot:

Jag monterade volvo 164 servo och vitara utväxling i axlarna. Byggde en tank i 2mm plåt och laborerade med olika momentstag till bakaxeln. Lyckades med lite bakhjulsåka i Borås och slog runt i Skövde.

På den tiden var den besiktningsbar och hade 32" bfg. Långt innan bojsänket under huven hittat dit med andra ord. :mrgreen:

Ser ut som att den haft ett ganska hårt liv. Jag sålde den 2003 :|

Se där ja! :jump:

Jo förre ägaren var en riktig skrot-Nisse så han stoppade i vad han hade på gården i motorrummet :wink: Vad hade du för färg på den då? Har sett både lite vitt, blått, rött och nu grönt :mrgreen:
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt


Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL

Stenström
Beroende
Inlägg: 1036
Blev medlem: sön feb 19, 2006 12:43
Ort: Olsfors

Re: Gunilla, en Suzuki sj 413

Inlägg av Stenström » fre mar 28, 2014 20:54

eliaspalmer skrev:

Se där ja! :jump:

Jo förre ägaren var en riktig skrot-Nisse så han stoppade i vad han hade på gården i motorrummet :wink: Vad hade du för färg på den då? Har sett både lite vitt, blått, rött och nu grönt :mrgreen:
Den var blå.
Han före mig satte i bågen bytte framskärmar och lackade den blå.
Grönt blev bra på den. Jag hade nog bytt färg på fälgarna till svart men det är ju en smaksak. 8)
http://www.radaplat.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar