Kanske är dags att uppdatera lite här
Gunilla tuffade på bra hela förra sommaren men drogs alltid med att den kokade stup i kvarten. Tog bort termostaten för att förbättra flödet och körde med kylarrens med ingenting hjälpte så vi körde på ändå
Under en vinshning för att bärga pappa som kört fast med gaffeltrucken på en grusplan så brast kamremmen och vi blev oroliga för att ventilerna hade blivit sallad eftersom vi försökte få igång bilen åtskilliga gånger innan vi lyfte av kamremskåpan
Men se att det klarade sig
När kamremmen var bytt så var det någon (
undertecknad) som slarvade med att dra åt vevaxelremskivan så den bulten föll ur under en provtur och återfanns aldrig igen
En ny bult med tillhörande motor och växellåda köptes av Gravander här på forat och bilen skruvades ihop igen
Sedan blev hon ståendes några veckor tills det var dags att byta tändkablar och efter detta gjordes så TOTALVÄGRADE bilen att gå. Provade med nya stift, nya kablar igen, ny fördelare, tändspole, kondesator, rotor, rengöra förgasare osv men gick bet
Sen hade det utvecklats ett alldeles ohyggligt KNACK KNACK som lät när man försökte provstarta ... och då tog tålamodet slut och hon kördes in i ett hörn för att stå och skämmas ett bra tag
Tills idag!
Har tänkt mig att jag ska riva motorn tills jag hittar något som är trasigt
Började med att ta bort stiften och alla var kolsvarta förutom på tredje cylindern som såg ut såhär
Syns lite dåligt men det är rost/ärg längst ner på stiftet. Vatten i cylindern eller varför rostar/ärgar det? Oljan har inget vatten i sig...
Insuget borta..
Började med grenröret men det bara gick av så det får stå med 5-56 över natten och sedan behandlas med värme
Sen kan jag rekommendera att ha med sig en sån här liten blåtandshögtalare. Smidigt om man vill ha musik med sig och hyffsat ljud och batteritid