Det är ju skammligt

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Det är ju skammligt

Inlägg av elste » sön mar 30, 2014 22:51

Hemskt vilka höga priser vi har på skrotarna i landet

jag jämförde lite priser
http://www.bildelaronline24.se/suzuki/g ... are-insats
billigast 436
dyrast 904
nytt

http://www.bildelsbasen.se/?link=list&s ... =111100105
billigast 390 och måste lagas !!!!!
dyrast 1837
begagnat

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Det är ju skammligt

Inlägg av lam84 » tis apr 01, 2014 23:37

den nya är ju en pirat del eller?

privat kunderna är en så liten del av bilskrotarnas kunder nu för tiden så priset är satt ganska högt på originaldelar på skroten där jag jobba i många år var 20% privat kunder bara sen är det väldigt dyrt att driva en skrot idag med en massa miljö regler och sånt sen är ju många bilar front krokade så dom är ju högre pris på :D
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

Wastelander
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: tor mar 20, 2014 20:59
Ort: Od (Herrljunga kommun)

Re: Det är ju skammligt

Inlägg av Wastelander » tis apr 01, 2014 23:55

Rimliga priser med lite rådgivning på köpet kanske skulle få liv i skrotmarknaden igen. Billig del och en grundläggande förståelse i hur man får den på plats kanske triggar igång meklusten hos vanligt folk.
Verkstäder kan sen ta en hundring eller nåt för att kolla så att det är ok och ytterligare en slant för att rätta till eventuella fel.

Dom som handlar hos skroten idag är väl främst verkstäder och bilentusiaster, med andra ord, folk som också har möjlighet att bygga eget om det behövs.
Rattar en svart Ford Explorer -94

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Det är ju skammligt

Inlägg av lam84 » ons apr 02, 2014 0:31

Wastelander skrev:Rimliga priser med lite rådgivning på köpet kanske skulle få liv i skrotmarknaden igen. Billig del och en grundläggande förståelse i hur man får den på plats kanske triggar igång meklusten hos vanligt folk.
Verkstäder kan sen ta en hundring eller nåt för att kolla så att det är ok och ytterligare en slant för att rätta till eventuella fel.

Dom som handlar hos skroten idag är väl främst verkstäder och bilentusiaster, med andra ord, folk som också har möjlighet att bygga eget om det behövs.
skrotarna går faktiskt bra nu för tiden med höga metall priser många av bilarna som rullar in går direkt till återvinning :D
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

Wastelander
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: tor mar 20, 2014 20:59
Ort: Od (Herrljunga kommun)

Re: Det är ju skammligt

Inlägg av Wastelander » ons apr 02, 2014 0:39

Det vore ändå bättre om fungerande delar fick fortsätta fungera ute på vägarna.
Rattar en svart Ford Explorer -94

Lahenvirta
Användare
Inlägg: 78
Blev medlem: ons jan 15, 2014 10:09
Ort: Köping/Kolsva

Re: Det är ju skammligt

Inlägg av Lahenvirta » ons apr 02, 2014 6:55

Finns ett par skrotar i landet som har riktigt bra priser, och självplock. Enda nackdelen är att det inte är garanterat att delen finns kvar när man kommer dit.
http://www.returbilen.se
Hoppas dom öppnar på fler ställen i landet framöver, jag tycker det är ett bra koncept.
Själv har jag turen att bo mellan två av dom, ca 1 timme till båda, och jag gjorde ett litet klipp på den ena förra året, hitta en kolfiberhuv som jag fick för 500:- :mrgreen:

Wildhearted
Rutinerad
Inlägg: 432
Blev medlem: tor okt 06, 2011 20:12
Ort: Vinslöv!

Re: Det är ju skammligt

Inlägg av Wildhearted » ons apr 02, 2014 7:46

har 20 minuter till returbilen..enda stället ja handlar på :) om man bortser från nya prylar..dock har dom ingen telefon så enda sättet o få veta om dom har va man behöver e o åka dit o titta
Kört Suzuki sj413, cherokee
har nu en frontera sport :)

Lahenvirta
Användare
Inlägg: 78
Blev medlem: ons jan 15, 2014 10:09
Ort: Köping/Kolsva

Re: Det är ju skammligt

Inlägg av Lahenvirta » ons apr 02, 2014 7:50

Vissa har det bra hör jag.. :wink:
Fast jag är säker på att min käre sambo tycker det är bra att jag har 1 timme dit.

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Det är ju skammligt

Inlägg av Roger Patrol » ons apr 02, 2014 9:19

lam84 skrev:den nya är ju en pirat del eller?

privat kunderna är en så liten del av bilskrotarnas kunder nu för tiden så priset är satt ganska högt på originaldelar på skroten där jag jobba i många år var 20% privat kunder bara sen är det väldigt dyrt att driva en skrot idag med en massa miljö regler och sånt sen är ju många bilar front krokade så dom är ju högre pris på :D
hur vet man att det är org delar på en skrotad bil ??? kan ju vara pirat
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Det är ju skammligt

Inlägg av lam84 » ons apr 02, 2014 10:28

Roger Patrol skrev:
lam84 skrev:den nya är ju en pirat del eller?

privat kunderna är en så liten del av bilskrotarnas kunder nu för tiden så priset är satt ganska högt på originaldelar på skroten där jag jobba i många år var 20% privat kunder bara sen är det väldigt dyrt att driva en skrot idag med en massa miljö regler och sånt sen är ju många bilar front krokade så dom är ju högre pris på :D
hur vet man att det är org delar på en skrotad bil ??? kan ju vara pirat
en seriös skrot skriver det på delen och du ser ju ofta själv om det org eller inte
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

Skriv svar