Sida 1 av 2

Motorproblem F10A

Postat: fre apr 11, 2014 14:19
av lasseho
Min Suzz, SJ410 -85 SJ3 med F10A, vill bara gå på två burkar vid kallstart, varvar jag så går den ev på tre. Så fort tempmätaren rört sig lite, så går den på alla, dock lite bluddrande.
Fördelarlock, rotor och tändkablar är nya.
Jag har provat att justera förgasaren och tändningen utan skillnad. (även blandningsskruven )
Kan det vara toppen?
Kan det ev lösa sig med en efterdragning, -90gr + åtdragn. ? Moment?
Tacksam för tips.

Re: Motorproblem F10A

Postat: fre apr 11, 2014 16:18
av Walleandersson
komp testa den när den är kall alt varm ?
top pakning ?

Re: Motorproblem F10A

Postat: fre apr 11, 2014 19:45
av Mathias T
Inugspackning eller toppackning

Re: Motorproblem F10A

Postat: fre apr 11, 2014 23:15
av lasseho
Glömde berätta att, inget vatten i oljan el olja i vattnet, tyder inte på toppackning, men visst.....
Någon som vet moment för toppbultarna? Tänker mig att, om jag har tur, kan det hjälpa med att lossa dessa 90 gr och sedan dra dom.
Insugspackningen ska jag kolla imorgon, med hjälp av startgas.
Tack för det tipset.
Har också fått tips om att kolla ventilspelet.
Lovar att berätta vad som ev hjälper. Men tar mer än gärna emot fler tips och åsikter.

Passar också på att berätta att det just nu håller på att konstrueras ett snöblad till "Den Lilla".

Re: Motorproblem F10A

Postat: lör apr 12, 2014 7:49
av Mathias T
Cylindrarna ligger väldigt nära varandra på den motorn så packningen kan lätt sticka mellan dom och då får du inga problem med olja och kylvätska.
Försök inte efterdra bultarna då det mer troligen pajar dom och en kass toppackning är kass och kan bara bytas mot en ny

Re: Motorproblem F10A

Postat: sön apr 13, 2014 21:57
av Pontus_4x4
Bytte tändspole, tändkablar å tändstift på min. Den gick på 3 cylindrar (när den var kall men även när man hade kört ett bra tag) Dock gick den väldigt fet med.
Men det gjorde en enorm skillnad när jag bytte och ställde in förknasaren.
Så prova att byta tändspole och tändstift vettja
Byta de billigast först! Hehe :woot:

Detta var dock på en 413 motor.

Re: Motorproblem F10A

Postat: mån apr 14, 2014 16:00
av Lammhult
Hur ser vakumslangarna ut till förgasaren? Byt dom först ,väldigt lite pengar innan man ger sig på dyrare delar. :jump:

Re: Motorproblem F10A

Postat: mån apr 14, 2014 18:04
av Mathias T
Finns typ en slang på dom och den går till fördelaren

Re: Motorproblem F10A

Postat: tis apr 15, 2014 11:08
av lasseho
Jag tackar för tips.
Vädret har inte inbjudit till skruvning. Suzz måste nämligen stå ute så att inte torvtaket (en fin rand av mossa på bågen) förstörs.
Men jag har testat att sätta i motorvärmaren och när den verkat några timmar startar hon riktigt fint. Därför tror jag själv på antingen ventilspelet el toppackningen.
Återkommer med rapport.
Medans jag väntar på bättre väder, håller det på att växa fram ett snöblad i garaget.

Re: Motorproblem F10A

Postat: ons apr 16, 2014 19:14
av lasseho
Jag måste vara helt Nollad!
Hur f-n får jag LÄTT in en bild?
Hittade nämligen liten överraskning idag när jag skulle justera ventilerna.

Re: Motorproblem F10A

Postat: ons apr 16, 2014 19:42
av Mathias T
Lösa skruvar?

Re: Motorproblem F10A

Postat: ons apr 16, 2014 19:59
av lasseho
Mycket värre än bara lösa skruvar !
Men kanske du menar hos mig ? Ja, mycket möjligt !

Re: Motorproblem F10A

Postat: ons apr 16, 2014 21:02
av Mathias T
Kass kam?

Re: Motorproblem F10A

Postat: ons apr 16, 2014 21:12
av Ninetoes
Fan, jag har liknande symptom på min F10a...

Nu blev jag nervös! :mrgreen:

Re: Motorproblem F10A

Postat: ons apr 16, 2014 21:59
av lasseho
Hur lägger jag in en bild på lättaste sätt?