Sida 2 av 2

Re: Motorproblem F10A

Postat: ons apr 16, 2014 22:05
av Walleandersson
har du fb så laddar du upp den där i nåt passa album ( typ mina bilar)

sedan tar du och höger klickar och så står det nog kopiera bildwebaddres.

den ska du kopiera in här och det tror jag du förstår hur man gör ?

[img]HÄR%20EMELLAN%20ASSÅ[/img]

Re: Motorproblem F10A

Postat: fre apr 18, 2014 10:03
av lasseho
Nu kan jag !
Så här såg hon ut när jag tog hem Henne.
Bild

Med torvtak som fungerar som en mycket bra tätningslist.
Bild

Så tänkte jag alltså justera ventilerna, för att se om det hjälpte upp mitt motorproblem.
Tänkte att det tar väl bara en liten timme.
Vilken chock jag fick när jag lyfte på kåpan!
Har aldrig sett något j-vligare.
Bild

Hur kan en motor klara av något sånt? Någon flaga måste ju släppa ibland!
Funderar allvarligt på att lyfta ner tråget också. Ska i alla fall inte hälla i någon tunn helsyntet som spolar alltihop.
Det tog många timmar, skrapning,10 liter diesel och en massa avfettning, för att få rent.
Har inte monterat än.

Re: Motorproblem F10A

Postat: fre apr 18, 2014 17:32
av lasseho
Tyvärr gjorde inte ventjusteringen ngn skillnad trots att nästan alla låg på mindre än 0,015.
Hon går fortfarande orent på mindre än ca 2000 rpm..
Som jag förstår det så återstår bara toppackningen och eftersom jag ändå ska byta kamremmen så spelar det ju inte så stor roll.

Åsså en besiktningfråga.
Bryr sig besiktningen om att man har hjulstänk på insidan dörren?
Lite klädsamt tycker jag, som bestämt mig för att inte göra några som helst skönhetsåtgäder före provningen. Mossa och alger mm ingår liksom.

Re: Motorproblem F10A

Postat: sön maj 04, 2014 18:59
av Ninetoes
Hur har det gått?

Re: Motorproblem F10A

Postat: sön maj 04, 2014 22:11
av lasseho
Mycket annat, iofs mindre viktigare saker, har kommit emellan. Så inget har hänt. Planerar att riva toppen ngn gång den här veckan.

Re: Motorproblem F10A

Postat: tor maj 29, 2014 22:58
av Ninetoes
Bumpar denhär tråden eftersom min 410 har haft liknande symptom som du beskriver. Den har sotat igen stiften på tvåans och treans cylinder.

Kunde inte komptesta cylinder 2 (eller var det trean?) eftersom det visade sig vara tre varv med gängor kvar i tändstiftshålet så komptestaradaptertjofräsen gick inte att gänga i. Tänkte dock att Mathias T:s teori med topplockspackingen verkade rimlig och beställde en sån.

Ikväll när jag skulle riva toppen fick jag se att kamremmen hade hoppat en kugg fel pga att spännaren var lite rysk så remmen var jävligt lös. Hursomhelst, packningen byttes, remmen monterades i rätt läge och så småningom var det dags att provköra. Fortfarande trecylindrig trots allt. Men ändå betydligt piggare än förut, den överkuggade kamremmen var nog boven där. Nya stift och kondensator som visade sig vara paj, tändjustering och lite gasande - plötsligt går den på alla burkar igen. Liten provkörning och känns riktigt pigg ,den går på alla fyra som den ska men med rätt präktig oljerök... Blir inte klok på detta. :roll: Kolvringarna? :cry:

Re: Motorproblem F10A

Postat: fre maj 30, 2014 17:59
av Mathias T
Oljerök kan mycket väl komma genom att membranet i soppapumpen har spruckit,då suger den in motooljan och blandar bensinen med den,brukar gå att se genom att bensinen får en svart färg eller så kopplar man renbensin direkt till förgasaren och se om rykandet upphör.
Det har slängts många ok motorer pga detta!!

Re: Motorproblem F10A

Postat: ons aug 27, 2014 17:30
av lasseho
Nu är jag tebaks efter en massa härliga sommaraktiviteter, som tyvärr har fått min lilla Suzz att stå ensam och övergiven.
Min första åtgärd var att hitta förgasarproblemet.
Natutvis var det ett enkelt problem, som alltid när man krånglar till saker och ting
O-ringen längst ner på "elventilen" hade flyttat sig så den låg längre upp.
Nu, en undring.
Vad gör elventilen egentligen för nytta?
Jag funderar på att helt enkelt plugga det hålet med en skruv.
Om inte det går så är den ett alldeles utmärkt stöldskydd om jag sätter en dold brytare inne i kupén.
Kunskaper och Åsikter tack.

Re: Motorproblem F10A

Postat: fre aug 29, 2014 12:17
av lasseho
Ingen som vet den egentliga nyttan med elventilen ???

Re: Motorproblem F10A

Postat: fre aug 29, 2014 20:39
av Mathias T
Elventilen är för att den inte ska glödtända när du stänger av den,brukar funka genom att blockera tomgångkanalen

Re: Motorproblem F10A

Postat: lör aug 30, 2014 11:55
av lasseho
Tack Mathias T

Re: Motorproblem F10A

Postat: tor dec 10, 2020 22:44
av lasseho
Väcker liv i min gamla tråd.
Suzuki trådarna verkar inte så aktuella längre, men jag, som har min gamla Sj410 och vill ha den "i liv" undrar nu igen.
Är det någon av Er som vet åtdragningsmomentet för toppbultarna? Alltså motorn F10A. Ytterligare åtdragningsvinkel ??
F ö kan jag meddela att Suzz har genomlevt ännu en besiktning, av de auktoriserade tjänstemännen. UA :jump: :jump:

Re: Motorproblem F10A

Postat: tor dec 24, 2020 10:04
av Ninetoes
Jag städade garaget häromdagen och hittade lite gamla papper och kikade lite snabbt på det där... Slängde tyvärr dom papperna eftersom jag bytt upp mig till big block (1,6) och inte har nån användning för dom längre.

Jag har för mig att det var tre steg; 20-40-50Nm. Sen ytterligare 120 grader.

Re: Motorproblem F10A

Postat: fre dec 25, 2020 21:30
av lasseho
Tack för svar, men jag har redan fått uppg fr en erfaren. Ska tydligen vara 6,3-7 kg/m och ingen vinkeldragning.

Re: Motorproblem F10A

Postat: lör dec 26, 2020 21:19
av Ninetoes
Haha, skumt. Nåja, ja tittade inte så många ha och det börjar bli några år sedan jag gjorde det.