karossbyte?!

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

karossbyte?!

Inlägg av Hasse » lör sep 22, 2007 17:09

Är det någon som VET hur reglerna är för att sätta en jeep kaross på en valp??

karossbyte, flyttning av styrväxel och ändrad hjulbas är ju amatörbygge om jag inte har helt tokfel, men ändå hittar jag en på blocket som är reggad som ombyggd med allt inkl 38,5 däck inskrivet i papperna :shock:

Mini
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: ons jul 04, 2007 20:03
Ort: Lysekil

Inlägg av Mini » lör sep 22, 2007 17:20

Hej !

Jag byggde en bil på willys ram och en mini kaross och volvo motor den står som ombygt fordon. Dom har släppt på reglerna lite vad jag har förstått. Men jag tror det blir svårt att ändra hjulbasen.

hempularn
Hemmastadd
Inlägg: 206
Blev medlem: fre okt 27, 2006 22:02
Ort: Harbo Uppsala

Inlägg av hempularn » lör sep 22, 2007 18:19

Måste du ändra hjulbasen? vad är det för kaross du ska ha på?

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: karossbyte?!

Inlägg av Lasse Suzican » lör sep 22, 2007 19:50

Hasse skrev:Är det någon som VET hur reglerna är för att sätta en jeep kaross på en valp??
SFRO och ASB är väl rätt säkra kort...
Hasse skrev:karossbyte, flyttning av styrväxel och ändrad hjulbas är ju amatörbygge om jag inte har helt tokfel, men ändå hittar jag en på blocket som är reggad som ombyggd med allt inkl 38,5 däck inskrivet i papperna :shock:
Inget konstigt.... Vi fick SFRO och hembyggarreglerna för 25 år sedan.....
Det är rääätt måååånga bilar som byggts och godkänts under dom åren....
Och reglerna har ändrat ett antal gånger också.... Det var ju t.ex så sent som 2004 (vill jag minnas) som regeln att ombyggda fordon ska SFRO:as. Tidigare så var det bara att puttra till ASB och köra en reg.bes...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » lör sep 22, 2007 20:27

hempularn skrev:Måste du ändra hjulbasen? vad är det för kaross du ska ha på?
M38a1 är det isåfall och den har 82" i hjulbas

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » lör sep 22, 2007 20:31

Det jag undrar över mest är om dom släppt på att man får byta kaross, flytta styr-vxl och minska hjulbasen och då regga som ombyggt?? inget annat

4wheel drive´s projekt jeep blev just amatörbygge pga ovanstående :(

Men som du säger Lasse så har reglerna säkerligen ändrats med åren och det är ju därför jag frågar. Och jag har ingen lust att sitta i mobilfånen o samtala om dessa grejor med sfro eller sbp

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör sep 22, 2007 21:02

Hasse skrev:Men som du säger Lasse så har reglerna säkerligen ändrats med åren och det är ju därför jag frågar.
Det har dom... Många gånger....
Hasse skrev: Och jag har ingen lust att sitta i mobilfånen o samtala om dessa grejor med sfro eller sbp
Det måste du nog göra... Ingen på detta forumet är SFRO- besman (vad jag vet iaf), och alla har sina gna åsiter om va man år och inte fr, elle va man fick tidigare eller inte....
Du kommer bara att få en massa olika svar och förmodligenär inget helt rätt.
Men om du inte vill sitta i telefon och diskutera, så ring Andreas och kolla om ni inte kan träffas på ett fik över en kopp java, eller två....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » lör sep 22, 2007 21:10

Andreas har jag snackat många gånger med innan han blev SFRO-kille så jag får väl göra så :S

jag som hatar Malmö :(

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » lör sep 22, 2007 21:15

Hasse skrev:Det jag undrar över mest är om dom släppt på att man får byta kaross, flytta styr-vxl och minska hjulbasen och då regga som ombyggt?? inget annat

4wheel drive´s projekt jeep blev just amatörbygge pga ovanstående :(

Men som du säger Lasse så har reglerna säkerligen ändrats med åren och det är ju därför jag frågar. Och jag har ingen lust att sitta i mobilfånen o samtala om dessa grejor med sfro eller sbp
jag vet att far har fått söka dispans för att förlänga ramen på sin rols 15cm & fått det godkänt han bygger om den totalt med karossbyte mm på ombyggt fordon :roll:

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » lör sep 22, 2007 21:29

då finns där en chans ändå :D

hempularn
Hemmastadd
Inlägg: 206
Blev medlem: fre okt 27, 2006 22:02
Ort: Harbo Uppsala

Inlägg av hempularn » mån sep 24, 2007 22:11

sätt på lite större hjul så syns det inte att framaxeln sitter för långt fram.
Bild
den har valpens hjulbas men med valphjul ser det lite konstigt ut.

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » mån sep 24, 2007 22:24

njae! stora hjul är inget för mig :P vill att det ska se nästan "orginal" ut vid en snabb blick ;)

Men har hittat o tittat lite och med en M38a1 kaross på så skiljer det bara 42 mm i hjulbas ;)

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » tis okt 09, 2007 1:37

Regler för att montera en Willyskaross på en Valp?!?!? Ursäkta en ynglande feling... är där några, jo det är klart eftersom du frågar. Lasse har koll på det där. Men du kanske minns 4-Wheel Drives "beryktade" projektjeep... den som tydligen står bakom en loge på Gotland (har jag hört)... I några nummer av denna blaska så beskrev man precis hur det skulle gå till med dåtidens regler... kan det vara något? Slå en pling till red och be om kopior. :lol:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » tis okt 09, 2007 19:30

Sdkfz251 skrev:Regler för att montera en Willyskaross på en Valp?!?!? Ursäkta en ynglande feling... är där några, jo det är klart eftersom du frågar. Lasse har koll på det där. Men du kanske minns 4-Wheel Drives "beryktade" projektjeep... den som tydligen står bakom en loge på Gotland (har jag hört)... I några nummer av denna blaska så beskrev man precis hur det skulle gå till med dåtidens regler... kan det vara något? Slå en pling till red och be om kopior. :lol:
Dom har jag fått innan jag skrev tråden :P men den blev amatörbyggd och det vill inte jag..

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » mån nov 05, 2007 21:24

För något år sedan diskuterade jag ett dylikt fall med "min" besiktningsgubbe inne i Ängelholm (bra ställe att bes jeepar på för dom älskar dessa bilar :D ), nåväl... om jag inte missminner mig så var ett karossbyte inte att anses som ett "större" ingrepp (enl min besiktingsman...), det är dock en förändring av lastkapacitet och antal passagerare, så det skulle väl i så fall vara en typbesiktning det var frågan om då.
8.90x16 är väl strax runt 35" och de resterande 3" ligger väl inom "felmarginalen", någon som kan det där... har hört något om 10% upp och ner... Jag har kört in med M38A1 som hade 38" Swampers och i papperna stod det 35"... ingen lyfte ett ögonbryn och det blev blankt papper.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Skriv svar