Sida 1 av 4

Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Postat: ons maj 14, 2014 12:47
av bifrost
Har blivit lite sugen på att stoppa i en dieselmotor i mercan, men är lite osäker på vilken väg jag ska gå.
antingen en om617a som känns väldigt driftsäker och passar rakt i då där sitter en m110 med 5växl manuell idag.
Eller löpa linan ut med en 606td å försöka lösa dom elektriska hindrena. kommer i så fall att använda automatlådan från donatorn. rent elektroniskt känns ju den gammla 5cyl motorn skotsäker. lite tipps å trix är uppskattat. även om någon har en om617a å sälja.

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Postat: ons maj 14, 2014 13:32
av noodlesswe
carfrigge e la mannen att snacka med i och för sig har han la bara bytt diesel motor mot annan och inte så mycke bensin till diesel

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Postat: ons maj 14, 2014 19:13
av dkws2
det är inte mycket el i 606an heller mer än oljetryck osv. jag har gjort en konvertering innan 606 till w124

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Postat: ons maj 14, 2014 20:43
av carfrigge
dkws2 skrev:det är inte mycket el i 606an heller mer än oljetryck osv. jag har gjort en konvertering innan 606 till w124
Håller med dej, inte alls mycket el vid en sådan operation :tumbup: men
vart hittar du oljetryckskontakten på en OM606 :shock:



//F

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Postat: tor maj 15, 2014 8:30
av bifrost
Se där ja då är man helt felinformerad. trode de va elektronisk styrning av pump mm. då kanske man gör rätt i att satsa på 606 i stället för den gammla om617a. något annat man bör tänka på som kan vara lite lurigt vid konvertering till 606??? tänker ta både motor och låda från donatorn men funderar på hur det blir med mellanaxeln motorkuddar fläk vs kyl mm. är 606 motorn längre än m110?

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Postat: tor maj 15, 2014 8:49
av bifrost
Om man leker med tanken att man behåller den manuella lådan bakom........kommer man ligga sömnlös med bekymmer då? 8)

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Postat: sön maj 18, 2014 14:04
av bifrost
Feg som man är så blev de en om617a.......

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Postat: sön maj 18, 2014 14:07
av Mathias T
Funderar på att peta i en om605 i min 230ge komplett med el och allt,känns som en lagom maskin

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Postat: sön maj 18, 2014 17:58
av bifrost
Ja 605 e en fin motor :) 20v turbo :) men eftersom jag hade tänkt behålla min 5växlade manuella låda så hade det blivit för mycket meck. så jag har gett upp dom tankarna å köpt en om617a i stället. kommer komplettera den med snäppet större turbo och lämna pumpen för lätt modifiering. tror jag kan behålla original svänghjul och lamell/tryckplatta. sedan funderar jag på att byta bränsleledningarna både tur och retur till stålomspunna ptfe då original tydligen är för klent. sedan har man ju det här med signalen till varvräknaren......någon som gjort någon smidig lösning där???
vakuumet till pumpens "killswitch" kommer jag nog sköta med en elektronisk ventil så man slipper gå loss på tändningslåset. glödrelät borde man kunna hitta på skroten. indikator för glödningen hamnar på original placering :)

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Postat: sön maj 18, 2014 18:15
av carfrigge
bifrost skrev:Ja 605 e en fin motor :) 20v turbo :) men eftersom jag hade tänkt behålla min 5växlade manuella låda så hade det blivit för mycket meck. så jag har gett upp dom tankarna å köpt en om617a i stället. kommer komplettera den med snäppet större turbo och lämna pumpen för lätt modifiering. tror jag kan behålla original svänghjul och lamell/tryckplatta. sedan funderar jag på att byta bränsleledningarna både tur och retur till stålomspunna ptfe då original tydligen är för klent. sedan har man ju det här med signalen till varvräknaren......någon som gjort någon smidig lösning där???
vakuumet till pumpens "killswitch" kommer jag nog sköta med en elektronisk ventil så man slipper gå loss på tändningslåset. glödrelät borde man kunna hitta på skroten. indikator för glödningen hamnar på original placering :)


Ang. varvräknaren så kan du titta på generatorn, finns där ett uttag märk "W" kopplar du in den där :tumbup:


//F

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Postat: sön maj 18, 2014 18:46
av bifrost
Tackar så hjärtligt :) hur är det med befintligt bränslesystem??

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Postat: sön maj 18, 2014 19:01
av carfrigge
bifrost skrev:Tackar så hjärtligt :) hur är det med befintligt bränslesystem??

Om du tänker på bränsleledningar så räcker 8mm bra !



//F

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Postat: sön maj 18, 2014 19:21
av bifrost
om man använder en elektronisk ventil till bränslepumpens vakuum bör den väll vara öppen i strömlöst tillstånd?

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Postat: sön maj 18, 2014 19:33
av Mathias T
Exakt så ja

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Postat: sön maj 18, 2014 19:44
av carfrigge
Glöm nu inte att uppdatera här ofta och givetvis med bilder :mrgreen:



//F