Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

bifrost
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör aug 23, 2008 13:24
Ort: Nossebro

Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Inlägg av bifrost » ons maj 14, 2014 12:47

Har blivit lite sugen på att stoppa i en dieselmotor i mercan, men är lite osäker på vilken väg jag ska gå.
antingen en om617a som känns väldigt driftsäker och passar rakt i då där sitter en m110 med 5växl manuell idag.
Eller löpa linan ut med en 606td å försöka lösa dom elektriska hindrena. kommer i så fall att använda automatlådan från donatorn. rent elektroniskt känns ju den gammla 5cyl motorn skotsäker. lite tipps å trix är uppskattat. även om någon har en om617a å sälja.

noodlesswe
Beroende
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
Ort: Göteborg

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Inlägg av noodlesswe » ons maj 14, 2014 13:32

carfrigge e la mannen att snacka med i och för sig har han la bara bytt diesel motor mot annan och inte så mycke bensin till diesel
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

dkws2
Hemmastadd
Inlägg: 138
Blev medlem: tis okt 16, 2012 20:42
Ort: Grimeton

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Inlägg av dkws2 » ons maj 14, 2014 19:13

det är inte mycket el i 606an heller mer än oljetryck osv. jag har gjort en konvertering innan 606 till w124
De knullet som ersätter en runk är inte uppfunnit än

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Inlägg av carfrigge » ons maj 14, 2014 20:43

dkws2 skrev:det är inte mycket el i 606an heller mer än oljetryck osv. jag har gjort en konvertering innan 606 till w124
Håller med dej, inte alls mycket el vid en sådan operation :tumbup: men
vart hittar du oljetryckskontakten på en OM606 :shock:



//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

bifrost
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör aug 23, 2008 13:24
Ort: Nossebro

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Inlägg av bifrost » tor maj 15, 2014 8:30

Se där ja då är man helt felinformerad. trode de va elektronisk styrning av pump mm. då kanske man gör rätt i att satsa på 606 i stället för den gammla om617a. något annat man bör tänka på som kan vara lite lurigt vid konvertering till 606??? tänker ta både motor och låda från donatorn men funderar på hur det blir med mellanaxeln motorkuddar fläk vs kyl mm. är 606 motorn längre än m110?

bifrost
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör aug 23, 2008 13:24
Ort: Nossebro

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Inlägg av bifrost » tor maj 15, 2014 8:49

Om man leker med tanken att man behåller den manuella lådan bakom........kommer man ligga sömnlös med bekymmer då? 8)

bifrost
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör aug 23, 2008 13:24
Ort: Nossebro

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Inlägg av bifrost » sön maj 18, 2014 14:04

Feg som man är så blev de en om617a.......

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Inlägg av Mathias T » sön maj 18, 2014 14:07

Funderar på att peta i en om605 i min 230ge komplett med el och allt,känns som en lagom maskin
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

bifrost
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör aug 23, 2008 13:24
Ort: Nossebro

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Inlägg av bifrost » sön maj 18, 2014 17:58

Ja 605 e en fin motor :) 20v turbo :) men eftersom jag hade tänkt behålla min 5växlade manuella låda så hade det blivit för mycket meck. så jag har gett upp dom tankarna å köpt en om617a i stället. kommer komplettera den med snäppet större turbo och lämna pumpen för lätt modifiering. tror jag kan behålla original svänghjul och lamell/tryckplatta. sedan funderar jag på att byta bränsleledningarna både tur och retur till stålomspunna ptfe då original tydligen är för klent. sedan har man ju det här med signalen till varvräknaren......någon som gjort någon smidig lösning där???
vakuumet till pumpens "killswitch" kommer jag nog sköta med en elektronisk ventil så man slipper gå loss på tändningslåset. glödrelät borde man kunna hitta på skroten. indikator för glödningen hamnar på original placering :)

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Inlägg av carfrigge » sön maj 18, 2014 18:15

bifrost skrev:Ja 605 e en fin motor :) 20v turbo :) men eftersom jag hade tänkt behålla min 5växlade manuella låda så hade det blivit för mycket meck. så jag har gett upp dom tankarna å köpt en om617a i stället. kommer komplettera den med snäppet större turbo och lämna pumpen för lätt modifiering. tror jag kan behålla original svänghjul och lamell/tryckplatta. sedan funderar jag på att byta bränsleledningarna både tur och retur till stålomspunna ptfe då original tydligen är för klent. sedan har man ju det här med signalen till varvräknaren......någon som gjort någon smidig lösning där???
vakuumet till pumpens "killswitch" kommer jag nog sköta med en elektronisk ventil så man slipper gå loss på tändningslåset. glödrelät borde man kunna hitta på skroten. indikator för glödningen hamnar på original placering :)


Ang. varvräknaren så kan du titta på generatorn, finns där ett uttag märk "W" kopplar du in den där :tumbup:


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

bifrost
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör aug 23, 2008 13:24
Ort: Nossebro

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Inlägg av bifrost » sön maj 18, 2014 18:46

Tackar så hjärtligt :) hur är det med befintligt bränslesystem??

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Inlägg av carfrigge » sön maj 18, 2014 19:01

bifrost skrev:Tackar så hjärtligt :) hur är det med befintligt bränslesystem??

Om du tänker på bränsleledningar så räcker 8mm bra !



//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

bifrost
Användare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör aug 23, 2008 13:24
Ort: Nossebro

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Inlägg av bifrost » sön maj 18, 2014 19:21

om man använder en elektronisk ventil till bränslepumpens vakuum bör den väll vara öppen i strömlöst tillstånd?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Inlägg av Mathias T » sön maj 18, 2014 19:33

Exakt så ja
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Tankar kring dieselkonvertering av Geländevagen (460)

Inlägg av carfrigge » sön maj 18, 2014 19:44

Glöm nu inte att uppdatera här ofta och givetvis med bilder :mrgreen:



//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Skriv svar