Nissan Navara D40
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Nissan Navara D40
Hej Nu tänkte även jag starta en liten byggtråd.
Av två anledningar, den ena att få dela med mig av mitt bygge, och den andra att få lite input och åsikter som hjälp på vägen.
Utgångs objektet var en helt vanlig Navara med 11000mil på mätaren.
Efter provkörning på stränderna i Danmark mars 2012. Så väcktes tanken om en annorlunda (i europa) expeditionsbil.
Många timmars surfande senare på Amerikanska och Australienska forum så var det klart.
Vi åker till Marocko. Det blev 3 månader och 13 länder i taktält med frugan och 2 barn.
Men alltid ett men...
Bilen måste ju utrustas så klart. Det blev följande:
3"höjning - Egnen tillverkning tillsammans med Rille Production
32" AT däck - Sponsrat av Vianor i Jordbro
Taktält - Levererat av Sigicon 4X4
Waeco kyl -Levererat av Kökscentrum Halmstad
Garmin Gps med kartor - Sponsrat av Dialect Umeå
Winch
Stötfångare - egen tillverkning i Rille Productions lokaler
Påbyggnad med förvaring på flaket - Egen tillverkning
Roof rack - Egen tillverkning
Hi-lift
Sandwaffels
Massa små modz.
Detta gick Galant!!
Så nu var man biten..
Men alltid ett men!!
Bilen måste ju byggas om eller... jo det är klart
Det blev följande;
6" höjning - egen tillverkning
ombyggnad av hytt för frigång av dom nya hjulen - av mig tillsammans med Rille Production
35X12.5R15 Cooper STT -Levererat av 4X4offroad
10X15" fälgar - Levererat av 4X4offroad
urkapning av hjulhus - av mig själv
Montering islandsbreddare - av mig själv
Ombyggd stöfångare bak -av mig själv
Montering av snorkel - av mig själv
Modifierade innerskärmar -av mig själv
EGR blanking plate - egen tillverkning
Tak konsol med winch styrning och belysnings knappar - egen tillverkning
Nytt winch relä monterat i motor rum. -levererat av FMW4x4
Uppflyttade avluftningar till axlar.
större oljekylare för automatlådan.
och mycket mer som jag ska försöka reda ut lite bilder å förklaringar på under sen sommaren och hösten.
Det ska även byggas ny Canopy på flaket med större eller extra taktält, nya stötfångare, hasplåtar, modifierad framvagn, nytt kök, dusch, montera com-radio, bygga ny downpipe med tillhörande rökrör i 3" rostfritt samt ev ny mappning av programvaran och modifierat insprut så det blir lite mer flås i bitarna
Vid inköp
Idag dock lerig....
Av två anledningar, den ena att få dela med mig av mitt bygge, och den andra att få lite input och åsikter som hjälp på vägen.
Utgångs objektet var en helt vanlig Navara med 11000mil på mätaren.
Efter provkörning på stränderna i Danmark mars 2012. Så väcktes tanken om en annorlunda (i europa) expeditionsbil.
Många timmars surfande senare på Amerikanska och Australienska forum så var det klart.
Vi åker till Marocko. Det blev 3 månader och 13 länder i taktält med frugan och 2 barn.
Men alltid ett men...
Bilen måste ju utrustas så klart. Det blev följande:
3"höjning - Egnen tillverkning tillsammans med Rille Production
32" AT däck - Sponsrat av Vianor i Jordbro
Taktält - Levererat av Sigicon 4X4
Waeco kyl -Levererat av Kökscentrum Halmstad
Garmin Gps med kartor - Sponsrat av Dialect Umeå
Winch
Stötfångare - egen tillverkning i Rille Productions lokaler
Påbyggnad med förvaring på flaket - Egen tillverkning
Roof rack - Egen tillverkning
Hi-lift
Sandwaffels
Massa små modz.
Detta gick Galant!!
Så nu var man biten..
Men alltid ett men!!
Bilen måste ju byggas om eller... jo det är klart
Det blev följande;
6" höjning - egen tillverkning
ombyggnad av hytt för frigång av dom nya hjulen - av mig tillsammans med Rille Production
35X12.5R15 Cooper STT -Levererat av 4X4offroad
10X15" fälgar - Levererat av 4X4offroad
urkapning av hjulhus - av mig själv
Montering islandsbreddare - av mig själv
Ombyggd stöfångare bak -av mig själv
Montering av snorkel - av mig själv
Modifierade innerskärmar -av mig själv
EGR blanking plate - egen tillverkning
Tak konsol med winch styrning och belysnings knappar - egen tillverkning
Nytt winch relä monterat i motor rum. -levererat av FMW4x4
Uppflyttade avluftningar till axlar.
större oljekylare för automatlådan.
och mycket mer som jag ska försöka reda ut lite bilder å förklaringar på under sen sommaren och hösten.
Det ska även byggas ny Canopy på flaket med större eller extra taktält, nya stötfångare, hasplåtar, modifierad framvagn, nytt kök, dusch, montera com-radio, bygga ny downpipe med tillhörande rökrör i 3" rostfritt samt ev ny mappning av programvaran och modifierat insprut så det blir lite mer flås i bitarna
Vid inköp
Idag dock lerig....
Swedish Expedition Society member-43
Navara d40 2006 Expeditions utrustad.
Islandsbreddare, 35x12.5R15 Cooper STT, 15x10"fälgar, 6" höjning, custom made roofrack, custom made winch bumper, och mycket mer....
Navara d40 2006 Expeditions utrustad.
Islandsbreddare, 35x12.5R15 Cooper STT, 15x10"fälgar, 6" höjning, custom made roofrack, custom made winch bumper, och mycket mer....
Re: Nissan Navara D40
Fin bil, jag gillar expedition stuket! Fast du verkar ju i stort sett klar
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.
Re: Nissan Navara D40
Djävulskt cool!!
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Re: Nissan Navara D40
Riktigt ball!
Kul med lite annorlunda val av Bil till ändamålet. Du har ju fått till ett riktigt ballt stuk.
Kul med lite annorlunda val av Bil till ändamålet. Du har ju fått till ett riktigt ballt stuk.
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster
Skärgårdsnära event och tjänster
-
- Forumräv
- Inlägg: 654
- Blev medlem: mån apr 16, 2012 21:07
- Ort: Götene/skaraborg
- Kontakt:
Re: Nissan Navara D40
Trevlig tråd detta kan bli då
KinneKulleOffroad-crew
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
https://www.facebook.com/KinnekulleOffroad
Mitsubishi L200 Cc Gl -01 2,5Tdi spoad
Dana 44 + Gm 10 leaf springd
35" Creepy Crawler 15" beadlocks
Glöm 'Twitter', jag sitter bara på 4x4Sweden..
Re: Nissan Navara D40
Hej.
Jag är sugen på att bygga om mina Navara D40 lite i samma stuk som du gjort TS.
Men sen vet jag inte exakt hur pass långt jag kommer gå. Jag vill bara ha "looken" och behöver inte funktionen. Tycker de som Artic Truck bygger är sjukt snygga.
Vad kostar det om man ska lämna in den och få det fixat? Vad pratar vi om, däck och fälg, höjning, skärmbreddare? Är något mer som behövs?
Tack för svar.
Jag är sugen på att bygga om mina Navara D40 lite i samma stuk som du gjort TS.
Men sen vet jag inte exakt hur pass långt jag kommer gå. Jag vill bara ha "looken" och behöver inte funktionen. Tycker de som Artic Truck bygger är sjukt snygga.
Vad kostar det om man ska lämna in den och få det fixat? Vad pratar vi om, däck och fälg, höjning, skärmbreddare? Är något mer som behövs?
Tack för svar.
Re: Nissan Navara D40
Grymt fin bil .
En liten fråga har du förstärkt ramen något ( mellan hytten och flaket )?
En liten fråga har du förstärkt ramen något ( mellan hytten och flaket )?
Mitsubishi Pajero
https://www.facebook.com/LusaskensOffroaders" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/LusaskensOffroaders" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Nissan Navara D40
Tråden är sen juli 2014 och trådskaparen har inte varit i loggad sen dess så tror inte han kommer svara
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Nissan Navara D40
Aj fan datumet missade jag .
Men då kanske du kan svara på min fråga Danne har du förstärkt din ram mellan hytten och flaket?
Men då kanske du kan svara på min fråga Danne har du förstärkt din ram mellan hytten och flaket?
Mitsubishi Pajero
https://www.facebook.com/LusaskensOffroaders" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/LusaskensOffroaders" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Nissan Navara D40
Nej det har jag inte, tycker den är rätt stadig original. Dock så är ju mina sliders svetsade i ramen men det borde ju inte göra nån större skillnad.
Är du rädd att den ska gå av eller tycker du att den vrider sig?
Är du rädd att den ska gå av eller tycker du att den vrider sig?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Användare
- Inlägg: 20
- Blev medlem: sön maj 31, 2015 12:12
- Ort: Bollnäs
Re: Nissan Navara D40
Var med och svetsade ihop ramen på en D40 i förra veckan, hade gått av på ena sidan i hjulhuset bak och nästan av på andra sidan. Den går dock alltid på dåliga vägar med 500kg bak på flaket.Danne skrev:Nej det har jag inte, tycker den är rätt stadig original. Dock så är ju mina sliders svetsade i ramen men det borde ju inte göra nån större skillnad.
Är du rädd att den ska gå av eller tycker du att den vrider sig?
Nybörjare på bilar, med en Chevrolet 2500K 94- 6,5td (Rindab kraftbolagsbil) önska mig lycka till....
Re: Nissan Navara D40
Alla såna där pickisar med dessa typ av ramar är ju helt ruttna, kontruktionen är ju kass från 80-talet tills idag.
Jag hade förstärkt dem redan som nybil.
Jag hade förstärkt dem redan som nybil.