Ett stort litet projekt...
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Ett stort litet projekt...
Då var första steget taget mot dom nya planerna... Hatade av vissa men det är deras problem
Senast redigerad av henke_99 den mån aug 11, 2014 12:06, redigerad totalt 1 gånger.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Ett stort litet projekt...
Vad var det där nu då? Så kan du väl inte göra?
Och förresten så hatar jag aldrig en människas planer- det visar på kreativitet och framåtanda Däremot har jag svårt för människor som inte har några planer alls och inte vet vad dom vill eller tycker om nånting.
Så rocka på vad det än är och visa oss vad som är på G!
SKREV OBELIX
Och förresten så hatar jag aldrig en människas planer- det visar på kreativitet och framåtanda Däremot har jag svårt för människor som inte har några planer alls och inte vet vad dom vill eller tycker om nånting.
Så rocka på vad det än är och visa oss vad som är på G!
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Veteran
- Inlägg: 2039
- Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
- Ort: dannike (borås)
Re: Ett stort litet projekt...
1+1=1 stor s10?
Nås på 0708-691945.
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150
Re: Ett stort litet projekt...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Ett stort litet projekt...
Inte hatad av mig, tycker bara att den hade blivit ballare byggd på fullsize kaross
men detta är ju bättre än en Svenssonsbils kaross....
men detta är ju bättre än en Svenssonsbils kaross....
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............
Re: Ett stort litet projekt...
Kan bli en intressant byggtråd!
Vad blir vinningen med karossbytet eller blir det kanske mer omfattande.
Annars tycker jag som Joel att det är tuffare med fullsize!
Vad blir vinningen med karossbytet eller blir det kanske mer omfattande.
Annars tycker jag som Joel att det är tuffare med fullsize!
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 267
- Blev medlem: tor jun 12, 2014 10:36
- Ort: Stockholm Söder
Re: Ett stort litet projekt...
Mazda B2500 2,5TDI -04
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
Re: Ett stort litet projekt...
Planen är s10:ans kaross och ram, med motorpaketet (350tbi, th700, np203/205 doubler) från blazern. Sen blazerns axlar (d60+14bff) med 42" däcken monterade under med nån form av spiralfjädring. Fram har jag inte riktigt kommit fram till vilken typ då den gjutna diffklumpen med tillhörande bladfjäderfäste ställer till det lite på ena sidan. Ska man sätta alla fästen i axelrören så hamnar dom väldigt långt ut, tveksamt om det går att få stagen att gå fritt när man svänger fullt.
Karossen får hemmabyggda kofångare, rocksliders och utvändig bur. Förmodligen även front från en -98 eller nyare. Kylaren på flaket, dels för utrymmets skull i fronten men framför allt för att den ska sitta skyddad från gegga och annat liknande... På kylarens originalplats i fronten hamnar oljekylarna, får konstruera nån sorts stänkskydd innanför fronten för att skydda dom mot smuts. Borde gå bra eftersom dom inte behöver så mycket kylluft som motorkylaren. Dessutom slipper man väldigt mycket ledningsdragning då.
Sen är det ju lite smådetaljer med det elektriska som ska lösas, fördelningslådan har vajer till hastighetsmätaren och mätaren i bilen är elektronisk, varvräknaren är till 6:a osv... Får väl se efter som sen hur mycket jobb som krävs för dom bitarna, vet inte hur mycket datorn är inblandad i signalerna till mätarhuset.
Vidare ska det hela göras seriöst och reggas som ombyggt fordon. Har grönt ljus från sfro på det hela.
Edit: Även jag gillar fullsize, men den är STOOOR när man ska åka ihop med andra. S10 med utvändig bur blir lite smalare men framför allt mer tålig. Jag är helt enkelt ute efter nåt som är körbart på ett helt annat sätt än blazern, men ändå ha kvar alla godbitar som v8 och i det närmaste skottsäker drivlina med stora däck.
Karossen får hemmabyggda kofångare, rocksliders och utvändig bur. Förmodligen även front från en -98 eller nyare. Kylaren på flaket, dels för utrymmets skull i fronten men framför allt för att den ska sitta skyddad från gegga och annat liknande... På kylarens originalplats i fronten hamnar oljekylarna, får konstruera nån sorts stänkskydd innanför fronten för att skydda dom mot smuts. Borde gå bra eftersom dom inte behöver så mycket kylluft som motorkylaren. Dessutom slipper man väldigt mycket ledningsdragning då.
Sen är det ju lite smådetaljer med det elektriska som ska lösas, fördelningslådan har vajer till hastighetsmätaren och mätaren i bilen är elektronisk, varvräknaren är till 6:a osv... Får väl se efter som sen hur mycket jobb som krävs för dom bitarna, vet inte hur mycket datorn är inblandad i signalerna till mätarhuset.
Vidare ska det hela göras seriöst och reggas som ombyggt fordon. Har grönt ljus från sfro på det hela.
Edit: Även jag gillar fullsize, men den är STOOOR när man ska åka ihop med andra. S10 med utvändig bur blir lite smalare men framför allt mer tålig. Jag är helt enkelt ute efter nåt som är körbart på ett helt annat sätt än blazern, men ändå ha kvar alla godbitar som v8 och i det närmaste skottsäker drivlina med stora däck.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Ett stort litet projekt...
Jag hoppas att du inte tänkt lägga s10-karossen på k5-ramen? Jag tror det är klart mindre jobb och blir betydligt bättre resultat att behålla s10-ramen, byta framaxel till stel och höja den.
Edit: Ah, när jag postade ovanstående så hade du lagt in beskrivning hur du tänker. Det blir nog bra.
Edit: Ah, när jag postade ovanstående så hade du lagt in beskrivning hur du tänker. Det blir nog bra.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 267
- Blev medlem: tor jun 12, 2014 10:36
- Ort: Stockholm Söder
Re: Ett stort litet projekt...
De här kommer följas!
Gillar när de spårar ur...
Gillar när de spårar ur...
Mazda B2500 2,5TDI -04
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06
Re: Ett stort litet projekt...
Fräänt!
När den är klar kan vi knäppa feta bilder med min bruks-s10:a parkerad under
När den är klar kan vi knäppa feta bilder med min bruks-s10:a parkerad under
Cheva s10 blazer -95, höjd några tum, rensad invändigt, hemmabyggd breddad/höjd framvagn, 31" sulor
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Cheva s10 -96, 2wd, luftfjädrad *Sommarbrukis*
Höjdskillnad på ca halvmetern på bilarna
Re: Ett stort litet projekt...
Även om jag älskar stuket på din blazer så är detta helt rätt för den körning vi har här. Kommer bli riktigt kul att följa!
I aim to misbehave
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Ett stort litet projekt...
Kommer följas med stor nyfikenhet!
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Ett stort litet projekt...
Kul att det gillas av folk
Än har det inte hänt nåt mer än att jag konstruerat o planerat lite teoretiskt. Och sökt bilder på internet...
Jag har kommit fram till att det blir 4-länk fram. Blir bäst så... Det kommer bli ofantligt trångt att få plats med panhardstag, eventuellt kommer det få hamna bakom fjädrarna. Hi-steer och hydroassisten ihop med den stora diffen gör att det blir lite dåligt med plats.
Bak blir det k-länk, lagom komplicerat...
Hjulbasen kommer bli längre än på blazern, nackdelen är ju att den lättare tar i under då. Fördelarna är bättre stabilitet framåt/bakåt och även lite mer längd på kardanerna. Det sistnämnda gör i sin tur att jag kanske kan få lite mer höjning i fjädringen tack vare lite bättre vinklar, vill slippa ha mer karosshöjning än nödvändigt. Då kompenseras även den längre hjulbasen av mer höjd under bilen.
Sen var det det här med flaket... På sätt o vis tycker jag det ser bäst ut med originalflaket. Men det behöver dels en del rostlagning, och det är en del jobb med att skydda det mot elaka träd... Andra alternativet är att bygga nåt eget, det känns nästan enklast just pga att där ska monteras både tank, kylare och batterier. Då kan man samtidigt bygga stadigt nog för att motstå naturen...
Några smakprov jag hittade på google: (första bilden är en s10 men sen har jag inte fokuserat på märke/modell utan på hur dom byggt)
Än har det inte hänt nåt mer än att jag konstruerat o planerat lite teoretiskt. Och sökt bilder på internet...
Jag har kommit fram till att det blir 4-länk fram. Blir bäst så... Det kommer bli ofantligt trångt att få plats med panhardstag, eventuellt kommer det få hamna bakom fjädrarna. Hi-steer och hydroassisten ihop med den stora diffen gör att det blir lite dåligt med plats.
Bak blir det k-länk, lagom komplicerat...
Hjulbasen kommer bli längre än på blazern, nackdelen är ju att den lättare tar i under då. Fördelarna är bättre stabilitet framåt/bakåt och även lite mer längd på kardanerna. Det sistnämnda gör i sin tur att jag kanske kan få lite mer höjning i fjädringen tack vare lite bättre vinklar, vill slippa ha mer karosshöjning än nödvändigt. Då kompenseras även den längre hjulbasen av mer höjd under bilen.
Sen var det det här med flaket... På sätt o vis tycker jag det ser bäst ut med originalflaket. Men det behöver dels en del rostlagning, och det är en del jobb med att skydda det mot elaka träd... Andra alternativet är att bygga nåt eget, det känns nästan enklast just pga att där ska monteras både tank, kylare och batterier. Då kan man samtidigt bygga stadigt nog för att motstå naturen...
Några smakprov jag hittade på google: (första bilden är en s10 men sen har jag inte fokuserat på märke/modell utan på hur dom byggt)
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders