Hur tömmer jag

Hjälp, frågor eller tips rörande sajten och forumet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Hur tömmer jag

Inlägg av RogerÅ » ons okt 03, 2007 15:49

hur formaterar jag hårdisken så att jag kan ladda in allt på nytt? allt känns lite segt just nu :(

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » ons okt 03, 2007 17:10

XP eller? Nästan alla operativsystem har ju ett val vid installation där man kan välja att formatera direkt när man installerar om.
I aim to misbehave

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » ons okt 03, 2007 17:24

MrHawk skrev:XP eller? Nästan alla operativsystem har ju ett val vid installation där man kan välja att formatera direkt när man installerar om.
jo det är xp

jasså det är där jag ska fixa det tackar så mkt :D

volvojonas
ProvModerator
Inlägg: 928
Blev medlem: sön sep 23, 2007 21:23
Ort: Linköping

Inlägg av volvojonas » ons okt 03, 2007 17:43

glöm inte spara undan allt du vill spara, typ musik, dokument, typsnitt, mail och liknande.
Jag vet av erfarenhet hur lätt det är att missa nåt.
Mitsubishi Pajero Canvas 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » ons okt 03, 2007 17:49

volvojonas skrev:glöm inte spara undan allt du vill spara, typ musik, dokument, typsnitt, mail och liknande.
Jag vet av erfarenhet hur lätt det är att missa nåt.
har lagt allt jag kommer på på dvd skivor :D

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons okt 03, 2007 19:29

Annars så finns ju DOS-prompten och FORMAT /W (har jag för mig det är...)

Ska man inte göra om man inte vet vad man sysslar med..... Raderar allt, ovillkorligt
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » ons okt 03, 2007 19:37

lasse suzicán skrev:Annars så finns ju DOS-prompten och FORMAT /W (har jag för mig det är...)

Ska man inte göra om man inte vet vad man sysslar med..... Raderar allt, ovillkorligt
finns den kvar på xp datorer?

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » ons okt 03, 2007 23:13

Nej, DOS är inte kvar i XP. Men det finns en textprompt fortfarande.
En inställd spelning är också en spelning.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor okt 04, 2007 11:43

Du kan starta datorn i DOS-läge och därifrån kan du formatera disken ovillkorligt...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » tor okt 04, 2007 12:52

Tackar för all hjälå det har löst sig nu så att allt fungerar åter det var bara att sätta in windovs skivan & välja fullständig formatering av diskar sen va det bara ladda in allt på nytt nu verkar det fungera normalt i gen :D

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » tor okt 04, 2007 18:18

lasse suzicán skrev:Du kan starta datorn i DOS-läge och därifrån kan du formatera disken ovillkorligt...
Nej, inte med XP, det finns inget DOS nånstans i det. XP bygger på NT.
En inställd spelning är också en spelning.

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » tor okt 04, 2007 22:23

lasse suzicán skrev:Du kan starta datorn i DOS-läge och därifrån kan du formatera disken ovillkorligt...
AtEase skrev: Nej, inte med XP, det finns inget DOS nånstans i det. XP bygger på NT.
Ni klyver hår! Allt Microträsk gör idag och gjort utgår ifrån det gamla stulna DRDOS... men man kan inte anse att det finns nån dos i botten som motor på XP... men du har dock kvar dospromten där du har möjligheter, precis som Lasse säger, som inte går att nås i det grafiska gränsnittet.. massa funktioner för automatisering bland annat...

För att formatera om sin operativsystemdisk går man enklast till en dospromt och skriver format c: och sen dom växlarna man anser sig behöva. Då kommer hdd formateras om vid nästa omstart.

Funkar även bra som Tm gjorde med en os-skiva.

Eller välja funktioen formatera i det grafiska gränsnittet.

Men om det är gränsnittet som krånglar så kan det vara svårt och du har endast kvar möjlighetet att rensa/formatera om genom att starta om datorn på en "bootbar" cd-skiva/diskett. Precis som TM gjorde...
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

RogerÅ
Avstängd
Inlägg: 5625
Blev medlem: fre nov 03, 2006 13:23

Inlägg av RogerÅ » tor okt 04, 2007 22:40

Precis som TM gjorde...
antar att jag gjorde rätt då :D kan inget om datorer :rodnar:

virto
Forumräv
Inlägg: 582
Blev medlem: tis apr 11, 2006 14:50

Inlägg av virto » tor okt 04, 2007 23:52

Marcus skrev:
lasse suzicán skrev:Du kan starta datorn i DOS-läge och därifrån kan du formatera disken ovillkorligt...
AtEase skrev: Nej, inte med XP, det finns inget DOS nånstans i det. XP bygger på NT.
Ni klyver hår! Allt Microträsk gör idag och gjort utgår ifrån det gamla stulna DRDOS... men man kan inte anse att det finns nån dos i botten som motor på XP... men du har dock kvar dospromten där du har möjligheter, precis som Lasse säger, som inte går att nås i det grafiska gränsnittet.. massa funktioner för automatisering bland annat...

För att formatera om sin operativsystemdisk går man enklast till en dospromt och skriver format c: och sen dom växlarna man anser sig behöva. Då kommer hdd formateras om vid nästa omstart.

Funkar även bra som Tm gjorde med en os-skiva.

Eller välja funktioen formatera i det grafiska gränsnittet.

Men om det är gränsnittet som krånglar så kan det vara svårt och du har endast kvar möjlighetet att rensa/formatera om genom att starta om datorn på en "bootbar" cd-skiva/diskett. Precis som TM gjorde...
Hoppas att det inte bara är jag som inte har en aaaaning om vad tusan detta betyder :roll: :rodnar: :rodnar:
// Mats //

AtEase
Moderator
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:40
Ort: Lysekil
Kontakt:

Inlägg av AtEase » lör okt 06, 2007 18:51

Microsoft har väl inte stulit nåt OS? De köpte ju DOS och döpte om det till MS-DOS. I XP finns det en textprompt, liksom i många andra os, men det är inte DOS för det.

Nu är jag på inget sätt nån expert, men jag har fattat det som att NT, och sedermera XP, var helt skilt från DOS tekniskt. Vet du bättre så rätta mig gärna :)
virto skrev:Hoppas att det inte bara är jag som inte har en aaaaning om vad tusan detta betyder :roll: :rodnar: :rodnar:
Det är inte så komplicerat som det kanske låter. Vill man formatera hårddisken där Windows är installerat har man tre olika vägar att gå, antingen i en textprompt, utan att gå in i själva Windows alltså, eller så kan man välja formatera inifrån Windows, och det tredje alternativet är att sätta i Windowsskivan i cd/dvd-läsaren och starta om datorn. Då startas inte Windows som vanligt, utan installationsprogrammet för Windows som ligger på skivan.
En inställd spelning är också en spelning.

Skriv svar