Stora problem med Ford Explorer 4.0 2001
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Nybörjare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tor sep 11, 2014 17:14
Stora problem med Ford Explorer 4.0 2001
Hej 4x4sweden.se
Jag äger en Ford Explorer 4.0 Limited 2001 sedan ett antal år och har kört den ca 20 000 mil.
Bilen har gått bra och pålitligt som dessa brukar kunna göra fram tills för ca 1,5 år sedan.
Jag hade då problem med driftstörningar som kom då och då, blixtsnabbt vid normal landsvägskörning.
Dessa kom vid våt väderlek eller snöigt väder men förorsakade aldrig helt stopp eller större problem.
Jag tejpade fronten på luftinsuget och detta upphörde då. (Stift och kablar var bytta innan detta problem uppstod samt kedjesträckning).
Senare märkte jag att motortempen var lägre än normalt och i vintras tändes motorlampan för första gången. Vid check visade det sig vara de vanliga felkoderna P0171 och P0174 för problem med luftblandning på båda bankarna. Min Fordverkstad (vilken dock saknar direkt USA-truckkompetens) bytte ut till en ny MAF jag köpt direkt från USA och då lampan tändes igen vid körning byttes även packningarna till insuget. Efter detta gick bilen rejält mycket (MYCKET) sämre och var okörbar med varm motor. Bensintrycket konstaterades vara för lågt och ett nytt bensinpumps-kit med givare sattes in.
Allt utan större effekt. (Bensintrycket dock nu ok).
Insuget revs igen och packningar och alla vakumanslutningar kollades upp.
Inga läckor enligt verkstaden efter detta.
Men bilen bilen går fortfarande kass och håller sig knappt igång på tomgång samt lägger av
helt då motorn blivit varm.
Allt enligt regelboken vid tjuvluft och dessa felkoder är alltså genomfört med råge!
Verkstan säger att nu måste felet sökas någon annan stans och ska kolla vevaxelgivaren
men längre än så har vi inte kommit.
Jag behöver nu hjälp från eventuella Explorerägare som varit med om något liknande!!!!
Vad tusan kan det vara för fel??
Jag äger en Ford Explorer 4.0 Limited 2001 sedan ett antal år och har kört den ca 20 000 mil.
Bilen har gått bra och pålitligt som dessa brukar kunna göra fram tills för ca 1,5 år sedan.
Jag hade då problem med driftstörningar som kom då och då, blixtsnabbt vid normal landsvägskörning.
Dessa kom vid våt väderlek eller snöigt väder men förorsakade aldrig helt stopp eller större problem.
Jag tejpade fronten på luftinsuget och detta upphörde då. (Stift och kablar var bytta innan detta problem uppstod samt kedjesträckning).
Senare märkte jag att motortempen var lägre än normalt och i vintras tändes motorlampan för första gången. Vid check visade det sig vara de vanliga felkoderna P0171 och P0174 för problem med luftblandning på båda bankarna. Min Fordverkstad (vilken dock saknar direkt USA-truckkompetens) bytte ut till en ny MAF jag köpt direkt från USA och då lampan tändes igen vid körning byttes även packningarna till insuget. Efter detta gick bilen rejält mycket (MYCKET) sämre och var okörbar med varm motor. Bensintrycket konstaterades vara för lågt och ett nytt bensinpumps-kit med givare sattes in.
Allt utan större effekt. (Bensintrycket dock nu ok).
Insuget revs igen och packningar och alla vakumanslutningar kollades upp.
Inga läckor enligt verkstaden efter detta.
Men bilen bilen går fortfarande kass och håller sig knappt igång på tomgång samt lägger av
helt då motorn blivit varm.
Allt enligt regelboken vid tjuvluft och dessa felkoder är alltså genomfört med råge!
Verkstan säger att nu måste felet sökas någon annan stans och ska kolla vevaxelgivaren
men längre än så har vi inte kommit.
Jag behöver nu hjälp från eventuella Explorerägare som varit med om något liknande!!!!
Vad tusan kan det vara för fel??
-
- Beroende
- Inlägg: 1019
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Re: Stora problem med Ford Explorer 4.0 2001
Kan inte dessa fordar alls men har någon mätt resistansen i spridarna eller kollat om dom läcker?
Magnus
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-
- Nybörjare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tor sep 11, 2014 17:14
Re: Stora problem med Ford Explorer 4.0 2001
Detta har nämnts av verkstaden men jag tror inte att det är kollat ännu.
Re: Stora problem med Ford Explorer 4.0 2001
Hur är det med motortempen nu då?kan den gå med för fet blandning? låter så om den funkar kall.
Mvh anders
Mvh anders
-
- Nybörjare
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tor sep 11, 2014 17:14
Re: Stora problem med Ford Explorer 4.0 2001
Tempen är fortfarande för låg enligt mätaren.
Re: Stora problem med Ford Explorer 4.0 2001
Man skulle kunna misstänka tempgivaren. Låt motorn värma upp till drifttemperatur och mät sedan med en ir-termometer t.ex. på termostathuset för att se om det stämmer med vad tempmätaren visar.
Re: Stora problem med Ford Explorer 4.0 2001
Har verkstaden kollat upp det.Urwaldjaeger skrev:Tempen är fortfarande för låg enligt mätaren.
Låter som en trolig orsak för att få problem med luftblandningen.
Mvh anders