Den ständiga frågan om bromsar på valp!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Den ständiga frågan om bromsar på valp!
som nybliven valp ägare är de som sej bör dax att renovera bromsarna. Har läst att Altyco har grejer till bromsarna till rätt pengar, men jag bygger gärna dit lite nyare hjulcylindrar och huvudbromscylinder.
Finns det något som passar utan större modifieringar?
Annars så får jag renovera dom gamla 60tals grejerna.
Finns det något som passar utan större modifieringar?
Annars så får jag renovera dom gamla 60tals grejerna.
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!
Re: Den ständiga frågan om bromsar på valp!
Vad behöver du i cylinderväg?
Ska du ha kanonbromsar som alltid tar på första trampet ska du köpa automatiska brombackjusterare. Dom säljs av volvoTL12 här på forumet. KÖP!!!
SKREV OBELIX
Ska du ha kanonbromsar som alltid tar på första trampet ska du köpa automatiska brombackjusterare. Dom säljs av volvoTL12 här på forumet. KÖP!!!
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Den ständiga frågan om bromsar på valp!
Nja jag behöver troligtvis allt, borde ju finnas några modernare cylindrar som går med lite filning å montera. i usa kör dom väll med trummor än
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!
Re: Den ständiga frågan om bromsar på valp!
Varför gå över ån efter
vatten? När det nu finns grejer som passar är det ju enklast att köpa det.
vatten? När det nu finns grejer som passar är det ju enklast att köpa det.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Den ständiga frågan om bromsar på valp!
Jag har en sats kvar, 600 + frakt.
TEAM CASUMO Volvo PV-Valp
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda
Re: Den ständiga frågan om bromsar på valp!
Tänkte främst att de va enklare att få tag på grejer när de inte e över 40år. Går ju att köpa grejer på eBay lr liknande till standard bilar för i princip inget.
Hjulcylindrar har ju ingen super livslängd direkt
Hjulcylindrar har ju ingen super livslängd direkt
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!
Re: Den ständiga frågan om bromsar på valp!
Skall du göra något så bygg om till skivbromsar. Då får du ett system som både är effektivt och förhållandevis enkelt att sköta om.
Dessutom så riskerar du inte att slita ner bromsandes efter badat i sandbemängtl lervatten.
Nackdelen med en sådan ombyggnad är att det är många delar som behöver bytas och en del som behöver byggas.
Annars är orginalbromsarna om dom är i god ordning fullt tillräckliga.
Jag har ett system på mitt åk som fungerat sedan -72 och när jag väl renoverat de delar som behövde kärlek så nitar öket lika bra som en kossa som inte vill.
Dessutom så riskerar du inte att slita ner bromsandes efter badat i sandbemängtl lervatten.
Nackdelen med en sådan ombyggnad är att det är många delar som behöver bytas och en del som behöver byggas.
Annars är orginalbromsarna om dom är i god ordning fullt tillräckliga.
Jag har ett system på mitt åk som fungerat sedan -72 och när jag väl renoverat de delar som behövde kärlek så nitar öket lika bra som en kossa som inte vill.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Re: Den ständiga frågan om bromsar på valp!
Jag håller absolut med Mats. Bromsbackarna lämnar jag in för om-limning, kostar 1400 Kr för samtliga backar. Cylindrarna är av märket Lockheed och i princip outslitliga, gummidamaskerna kan vara spruckna ibland bara. Hjulcylindrar finns det gott om begagnat och har väl själv ett 15-tal liggandes. Det är olika cylindrar till alla hjul- fram/bak skiljer det på borrningen, bak 1" och fram 1,1/8" och höger/vänster skiljer på anslutningarna till rören. Men rören är går att dra både framåt och bakåt så det viktiga är att hålla koll på borrningen.
Och med dom automatiska bromsjusterarna så tar bromsarna mer än väl i förhållade till dom fart resurser som en valp besitter.
Ombyggnation till skivor skulle jag också rekommendera om du ska bygga om, men då blir det i princip allt mellan gummit på pedalen och ända ner till naven som måste bytas för att det ska fungera.
SKREV OBELIX
Och med dom automatiska bromsjusterarna så tar bromsarna mer än väl i förhållade till dom fart resurser som en valp besitter.
Ombyggnation till skivor skulle jag också rekommendera om du ska bygga om, men då blir det i princip allt mellan gummit på pedalen och ända ner till naven som måste bytas för att det ska fungera.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Den ständiga frågan om bromsar på valp!
Bumpar en gammal tråd,
Automatisk bromsjusterare?? Nu blir jag nyfiken! Har en C202 som jag ev tror att dessa skulle kunna göra underverk på
Automatisk bromsjusterare?? Nu blir jag nyfiken! Har en C202 som jag ev tror att dessa skulle kunna göra underverk på
Med vänliga hälsningar
Jocke W
Volvo C202-81
Jocke W
Volvo C202-81
Re: Den ständiga frågan om bromsar på valp!
Jocke,
Du har ett tvåkretssystem med dubbla hjulcylindrar i varje trumma fram. Det innebär att Johans egenproducerade bromsbacksjusterare inte passar på din bil.
SKREV OBELIX
Du har ett tvåkretssystem med dubbla hjulcylindrar i varje trumma fram. Det innebär att Johans egenproducerade bromsbacksjusterare inte passar på din bil.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Den ständiga frågan om bromsar på valp!
Tack för snabbt svar, jag trodde den passade på tvåkrets oxå..
Men tack iaf
Men tack iaf
Med vänliga hälsningar
Jocke W
Volvo C202-81
Jocke W
Volvo C202-81