Den ständiga frågan om bromsar på valp!

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

vontrapp
Användare
Inlägg: 99
Blev medlem: ons sep 03, 2014 18:37
Ort: Frändefors

Den ständiga frågan om bromsar på valp!

Inlägg av vontrapp » ons sep 17, 2014 21:40

som nybliven valp ägare är de som sej bör dax att renovera bromsarna. Har läst att Altyco har grejer till bromsarna till rätt pengar, men jag bygger gärna dit lite nyare hjulcylindrar och huvudbromscylinder.
Finns det något som passar utan större modifieringar?
Annars så får jag renovera dom gamla 60tals grejerna.
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Den ständiga frågan om bromsar på valp!

Inlägg av OBELIX » tor sep 18, 2014 18:34

Vad behöver du i cylinderväg?

Ska du ha kanonbromsar som alltid tar på första trampet ska du köpa automatiska brombackjusterare. Dom säljs av volvoTL12 här på forumet. KÖP!!!

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

vontrapp
Användare
Inlägg: 99
Blev medlem: ons sep 03, 2014 18:37
Ort: Frändefors

Re: Den ständiga frågan om bromsar på valp!

Inlägg av vontrapp » tor sep 18, 2014 20:54

Nja jag behöver troligtvis allt, borde ju finnas några modernare cylindrar som går med lite filning å montera. i usa kör dom väll med trummor än
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Den ständiga frågan om bromsar på valp!

Inlägg av henke_99 » tor sep 18, 2014 21:55

Varför gå över ån efter
vatten? När det nu finns grejer som passar är det ju enklast att köpa det.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

volvotl12
Hemmastadd
Inlägg: 241
Blev medlem: lör feb 18, 2006 20:45
Ort: Åby vid sjön

Re: Den ständiga frågan om bromsar på valp!

Inlägg av volvotl12 » tor sep 18, 2014 22:05

Jag har en sats kvar, 600 + frakt.
TEAM CASUMO Volvo PV-Valp
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda

vontrapp
Användare
Inlägg: 99
Blev medlem: ons sep 03, 2014 18:37
Ort: Frändefors

Re: Den ständiga frågan om bromsar på valp!

Inlägg av vontrapp » tor sep 18, 2014 22:21

Tänkte främst att de va enklare att få tag på grejer när de inte e över 40år. Går ju att köpa grejer på eBay lr liknande till standard bilar för i princip inget.
Hjulcylindrar har ju ingen super livslängd direkt
Med svarv svets och handslägga är allt möjligt!

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: Den ständiga frågan om bromsar på valp!

Inlägg av niva_mats » tis okt 14, 2014 17:25

Skall du göra något så bygg om till skivbromsar. Då får du ett system som både är effektivt och förhållandevis enkelt att sköta om.
Dessutom så riskerar du inte att slita ner bromsandes efter badat i sandbemängtl lervatten.

Nackdelen med en sådan ombyggnad är att det är många delar som behöver bytas och en del som behöver byggas.

Annars är orginalbromsarna om dom är i god ordning fullt tillräckliga.
Jag har ett system på mitt åk som fungerat sedan -72 och när jag väl renoverat de delar som behövde kärlek så nitar öket lika bra som en kossa som inte vill.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Den ständiga frågan om bromsar på valp!

Inlägg av OBELIX » tis okt 14, 2014 20:48

Jag håller absolut med Mats. Bromsbackarna lämnar jag in för om-limning, kostar 1400 Kr för samtliga backar. Cylindrarna är av märket Lockheed och i princip outslitliga, gummidamaskerna kan vara spruckna ibland bara. Hjulcylindrar finns det gott om begagnat och har väl själv ett 15-tal liggandes. Det är olika cylindrar till alla hjul- fram/bak skiljer det på borrningen, bak 1" och fram 1,1/8" och höger/vänster skiljer på anslutningarna till rören. Men rören är går att dra både framåt och bakåt så det viktiga är att hålla koll på borrningen.

Och med dom automatiska bromsjusterarna så tar bromsarna mer än väl i förhållade till dom fart resurser som en valp besitter.

Ombyggnation till skivor skulle jag också rekommendera om du ska bygga om, men då blir det i princip allt mellan gummit på pedalen och ända ner till naven som måste bytas för att det ska fungera.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Jocke_w
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: mån sep 09, 2013 10:47

Re: Den ständiga frågan om bromsar på valp!

Inlägg av Jocke_w » sön mar 22, 2015 17:37

Bumpar en gammal tråd,

Automatisk bromsjusterare?? Nu blir jag nyfiken! Har en C202 som jag ev tror att dessa skulle kunna göra underverk på :jump:
Med vänliga hälsningar
Jocke W
Volvo C202-81

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Den ständiga frågan om bromsar på valp!

Inlägg av OBELIX » sön mar 22, 2015 18:07

Jocke,

Du har ett tvåkretssystem med dubbla hjulcylindrar i varje trumma fram. Det innebär att Johans egenproducerade bromsbacksjusterare inte passar på din bil.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Jocke_w
Användare
Inlägg: 21
Blev medlem: mån sep 09, 2013 10:47

Re: Den ständiga frågan om bromsar på valp!

Inlägg av Jocke_w » sön mar 22, 2015 18:27

Tack för snabbt svar, jag trodde den passade på tvåkrets oxå..

Men tack iaf :)
Med vänliga hälsningar
Jocke W
Volvo C202-81

Skriv svar