Höja Volvo valp hur göra?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: sön okt 05, 2014 17:54
Höja Volvo valp hur göra?
Måste höja valpen då hjulen tar i när den flexar. Tänkte klossa bak och lägga fram axeln under bladfjädrarna ist för över. Men moste man förlänga kardanerna? Inte orginal hjul 37/12,5/15 . Men det är väl igentligen bara en tum större en org. Gärna lite bilder och tips på hur ja ska göra. Stefan
-
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Re: Höja Volvo valp hur göra?
Nja, snarare 2 " mer än original. Men det finns byggen som fixat det. Men förmodligen är flera av dessa äldre än "internet" ...
Alltså, fundera på var det tar i, och lös det. Du lär få förlänga kardanerna, och lösa upphängningarna också. Men det går (för en som hade en Valp innan Internet var påkommet).
Alltså, fundera på var det tar i, och lös det. Du lär få förlänga kardanerna, och lösa upphängningarna också. Men det går (för en som hade en Valp innan Internet var påkommet).
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
Re: Höja Volvo valp hur göra?
Det kan vara smidigare att göra ett karosslyft i stället.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Re: Höja Volvo valp hur göra?
Vid fullt flex tar orginalhjulen i och det vibrerar gött i akterkastellet. Så har du 37" på (beroende på offset) så bör du öka släppa ner axlarna runt två tum för att det ska gå fritt.
Bak är det lite knepigare att höja på grund av att kardanen är kortare än fram, och det ger direkt en ganska ogynnsam vinkel för knutarna. Det går att kompensera det med att vrida upp axeln lite men då kommer andra negationer i form av vibrationer från knutar som inte jobbar med samma vinkel gentemot varandra. Spacerbricka mellan yoken och medbringaren på pinjongen ska räcka, rörelsen i splinesen är inte stor då det fasta hänket sitter framåt och följer så att säga kardanens rörelse.
Fram blir det lite knepigt om man ska höja två tum. Visst kan man axelvända den- men då får man upp nosen 5 tum och det är onödigt mycket på en bil som redan original är vältbenägen. Jag skulle tillverka klossar att sätta mellan bladfjäderfästena och ramen. Kardanen får det tuffare där då det fasta hänket till fjädern sitter fram, och kardanen går bakåt, så rörelsen i splinesen på kardanen blir extremt mycket och kanske måste man lägga några spacebrickor mellan yoken och medbringaren. Dock inga problem med vinklarna då kardanen är längre där som sagt (skrivet)
Dessutom kommer du få en helt fantastiskt orolig bil på grund av styrgeometrin, den ena styrstaget kommer då att jobba ganska rakt ut mot hjulet och det andra kommer gå väldigt snett neråt-utåt vilket innebär att du kommer få en kraftig toe-out når det fjädrar in mycket. På transportsträcka på asfalt kommer bilen att kännas väldigt konstig och vill kränga i sidled och man får jobba med ratten för att hålla sej kvar på vägen. Då är det bättre att montera ett parallellstag mellan hjulen, och sen ett stag därifrån till hjälpstyrarmen i mitten. Du kommer visserligen ha kvar lite bumpsteering- men bibehållen toe-in i hela fjädringsrörelsen.
Det är väl mina tankar kring höjandet av en valp.
SKREV OBELIX
Bak är det lite knepigare att höja på grund av att kardanen är kortare än fram, och det ger direkt en ganska ogynnsam vinkel för knutarna. Det går att kompensera det med att vrida upp axeln lite men då kommer andra negationer i form av vibrationer från knutar som inte jobbar med samma vinkel gentemot varandra. Spacerbricka mellan yoken och medbringaren på pinjongen ska räcka, rörelsen i splinesen är inte stor då det fasta hänket sitter framåt och följer så att säga kardanens rörelse.
Fram blir det lite knepigt om man ska höja två tum. Visst kan man axelvända den- men då får man upp nosen 5 tum och det är onödigt mycket på en bil som redan original är vältbenägen. Jag skulle tillverka klossar att sätta mellan bladfjäderfästena och ramen. Kardanen får det tuffare där då det fasta hänket till fjädern sitter fram, och kardanen går bakåt, så rörelsen i splinesen på kardanen blir extremt mycket och kanske måste man lägga några spacebrickor mellan yoken och medbringaren. Dock inga problem med vinklarna då kardanen är längre där som sagt (skrivet)
Dessutom kommer du få en helt fantastiskt orolig bil på grund av styrgeometrin, den ena styrstaget kommer då att jobba ganska rakt ut mot hjulet och det andra kommer gå väldigt snett neråt-utåt vilket innebär att du kommer få en kraftig toe-out når det fjädrar in mycket. På transportsträcka på asfalt kommer bilen att kännas väldigt konstig och vill kränga i sidled och man får jobba med ratten för att hålla sej kvar på vägen. Då är det bättre att montera ett parallellstag mellan hjulen, och sen ett stag därifrån till hjälpstyrarmen i mitten. Du kommer visserligen ha kvar lite bumpsteering- men bibehållen toe-in i hela fjädringsrörelsen.
Det är väl mina tankar kring höjandet av en valp.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Nybörjare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: sön okt 05, 2014 17:54
Re: Höja Volvo valp hur göra?
Problemet löst blev kapen och skära bort det som tog i hjulen. och
Re: Höja Volvo valp hur göra?
Ja, varför krångla till det
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a