Sida 1 av 1

tgb skivor

Postat: mån nov 17, 2014 0:04
av NISSE
Vad blir det för bred på TGB axlar när man sätter på skivor med däck ? vad får ni på era bilar? MVH NISSE

Re: tgb skivor

Postat: mån nov 17, 2014 8:35
av Hagberg
Samma som med trummorna. Borde det ju bli. :)

Re: tgb skivor

Postat: mån nov 17, 2014 9:14
av kalle
Beror på rätt mycket, min är typ 2020

Re: tgb skivor

Postat: mån nov 17, 2014 11:09
av Hagberg
Det måste ju helt bero på et-mått på fälgarna.
Axlarna har ju samma bredd oavsett typ av bromsar.

Re: tgb skivor

Postat: mån nov 17, 2014 11:22
av Micke valp
Han menar nog om spårvidden ändras för att få plats med bromsarna, typ distanser eller fälgar med annat ET.

Själv lyckades jag få till skivbromsar som även passade ihop med original TGB-fälgar. Då skar jag bort det "onödiga" på trumbromsarna och resten fick vara kvar som en distans mellan skiva och fälg. Då hade jag original axelbredd, liksom original spårvidd. (Typ 154 cm.)

Re: tgb skivor

Postat: mån nov 17, 2014 12:22
av Hagberg
Så menar han nog.
Micke, vad var det för jätteskivor du använde då?

Re: tgb skivor

Postat: mån nov 17, 2014 17:45
av Gustavsson
Jag har konverterat 4 uppsättningar (8 axlar) hittills och de två senaste användes nissan navara D40 framskivor fram som minskats på diametern till Ø290 om jag minns rätt. Volvo 740 frambromsok används.
Bak tror jag det var Ford Focus bakskivor. Oken minns jag inte. TGB naven har anpassats på insidan så skivor bultas fast innanför navet.

En ring svetsas fast på navet som är precis så stor invändig att bultcirklarna till skivorna få plats. Den blir sedan anliggningsyta till skivorna. Har funkat väldigt bra faktiskt!

Tyvärr (som vanligt) är man för dålig på att fota grejerna.

Men för att svara på frågan så är spårvidden original.

Jag själv är på jakt efter egna portaler och då kommer jag göra likt Kalle har till sin Toyota här ovan, dvs svarva av naven och montera skivor över dom istället. Mer servicevänligt så. Sen får man anpassa ET i fälgarna.

Re: tgb skivor

Postat: mån nov 17, 2014 18:36
av Micke valp
@ Hagberg

Hmm, efter mycket funderande, för det var en lagom nöt att knäcka.

Jag tror de flesta som lurat på detta har: svarvat av "strutarna", bytt bultdelning till 6-bult och sedan använt fälgar med mycket offset. En sak är i alla fall säker. Ingen av de lösningarna har haft kvar original spårvidd, eller kunnat köras med original TGB-fälgar/ TGB-offset (av naturliga skäl).

Jag backade lite i tänket och tillverkade hållare för mindre bromsok. Så, fram sitter dubbla Volvo V40-bakre bromsok och bak singel Volvo V40, bakre ok. De är små nog för att få plats innanför originalfälgen och eftersom det sitter dubbla fram, har jag tillräckligt med retardation för att göra SFRO nöjda. Trots 38,5-tumsdäck.

Skivorna jag använder runt om är Suzuki Samurai, eller om det var tidig Vitara. I vilket fall sitter de i en egen 5/5,5-bultdelning som inte har att göra med TGB-fälgens bultdelning.

Visade lite av det på reportaget av min Cj-5, samt ett tekniktips i "husorganet".
Men med maskinbearbetning, blev det inte särskilt billig. Fast de som har svarv- och stansmaskin (och kommer åt ritningen på själva ok-hållaren) kan det bli rätt så ekonomiskt.

Re: tgb skivor

Postat: mån nov 17, 2014 19:28
av Hagberg
Tack för tipsen Micke!
Nu ska geniknölarna gnuggas. :D

Re: tgb skivor

Postat: tis nov 18, 2014 0:06
av NISSE
det är att jag undrar är att jag vill bra ha jeepen max 194 bred eller smalare är släpet och så måste ha bra bromsar Med vänlig hälsning nisse

Re: tgb skivor

Postat: tis nov 18, 2014 15:44
av Mini
Hej
Min är ca 1.95 bred med 35/12.5/ R16.5 däck jag kör med hummer h1 fälgar.
Jag har svarvat ner naven och bytt bultdelning till 8-bult. Skivorna monteras över naven.
Min bil är reggbesiktad med det
Mvh Mini

Re: tgb skivor

Postat: sön dec 28, 2014 20:11
av NISSE
Hej har du bild på hur det ser ut MVH Nisse