Landrover Defender

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

SC
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: mån nov 03, 2008 22:41
Ort: Strax söder om Göteborg

Re: Landrover Defender

Inlägg av SC » fre dec 19, 2014 20:58

Wältmeister skrev:[
Enligt uppgift, som jag följde, så ska man passa sig för Storm t o m -03.
Motorn har problem med att drevet i oljepumpen kan lossna, topplocken kan spricka och olja kan tränga in i kablaget från toppen och ner till/i den elektroniska styrboxen.
Enligt modernare uppgifter är det idag ingen skillnad på tidigare eller senare td5'or. De bultar som inte hade Locktight är fixade vid det här laget, topparna kan spricka på alla motorer, problemet med olja som vandrar i kablaget finns, men att byta spridarkablage nån gång vart femte år kostar inte mycket. :tumbup:

Ska man åka på safari långt bort ska man ha en bil man känner utan och innan. Eller en nästan ny. Min lilla åsikt :)
LR DII -01.
Rester av RR -77 & -91
Tidigare 4x4 LR SII -60,SIIA -69, RR-73,74,76,77,85 2dr,85 4dr, -90
,Fargo -49, Taro, Jeep fc150,Wagoneer -79, xj 88,89,90,91,97

noodlesswe
Beroende
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
Ort: Göteborg

Re: Landrover Defender

Inlägg av noodlesswe » fre dec 19, 2014 21:20

man måste testa defender och se att den passare en för de e inte en sketbra körställning i den
e man förlång sitter man som en böjd räka med med bena i panelen e man för kort e den inte speciellt nice häller. och den är inte extremt juterbar. men dom har blivit bättre en serie bilarna.
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Landrover Defender

Inlägg av Wältmeister » lör dec 20, 2014 9:21

SC skrev:
Wältmeister skrev: Motorn har problem med att olja kan tränga in i kablaget från toppen och ner till/i den elektroniska styrboxen.
problemet med olja som vandrar i kablaget finns, men att byta spridarkablage nån gång vart femte år kostar inte mycket.
Går även att "på ett friskt spridarkablage" anordna en "spärr" i form av en flerpolig "sockerbit" som monteras uppe vid topplocket. Härigenom hindras oljan att kapillärt vandra ner till elektroniken under högerstolen.

Har jag sett praktiskt på Td5-motor.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Viktor4x4
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: fre nov 21, 2014 9:37

Re: Landrover Defender

Inlägg av Viktor4x4 » sön dec 21, 2014 22:01

Tack för alla supernyttiga svar.

Jag har kört och testad en Defender 110 td5. Som sagt inte den bästa komforten, men det viktigaste är en driftsäker bil som tar oss fram i vid vissa fall mycket svår terräng.

Väldigt svårt att bestämma vilken model man ska gå för, men en något äldre med mindre el och enklare att reparera vore ju kanske bra ute i bushen!

bor i skogen
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: tor jun 16, 2011 20:36
Ort: Göteborg

Re: Landrover Defender

Inlägg av bor i skogen » mån dec 22, 2014 0:59

skulle rekommendera antingen en 200/300tdi

200tdi väldigt enkelt och mycket driftsäker

300 tdi vad jag har hört något mindre driftsäker men lite tystare och en lite förfinad växellåda

skulle nog rekommendera även kolla i andra länder som holland, tyskland, priserna är mycket lägre vilket ger större utrymme för modifieringar i budgeten.

plockade själv hem en 110 fr. 83 i början av december för 3000 euro

kanske iinte den billigaste men kan vara ett bra alternativ
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/land ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

eller den här dock med en 2,5na motor
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldt ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
A Quick fix=a fix=>keep on driving

kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Landrover Defender

Inlägg av Sdkfz251 » mån dec 22, 2014 10:10

Nu kanske jag svär lite i kyrkan. Men om fokus ligger på att långfärdsutrusta en Land Rover och man svävar på val av motor... Varför är inte Discovery med i beräkningarna? I stort samma motoralternativ och lika stort utbud av tillbehör, men bilen kostar hälften mot en Defender....kanske till och med mindre än det.

Dessutom betydligt bekvämare att köra långt med. :tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Landrover Defender

Inlägg av Wältmeister » mån dec 22, 2014 11:01

Tänkte samma sak. RRC, Deffe och Discoettan har ju mycket gemensamt.
Förutom axelavståndet 100" som många anser vara det optimala.
Deffen är absolut övervärderad, säger jag som äger min andra.
Men skulle du överväga en Disco så förvissa dig om att den har 4x4.
En viss bilhandlare från Eskilstuna, inga namn, hade för några år sedan en Disco som inte var 4x4.
Upptäckte han i en backe på Sandlycke.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Viktor4x4
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: fre nov 21, 2014 9:37

Re: Landrover Defender

Inlägg av Viktor4x4 » tis dec 23, 2014 17:32

Det här är ju i princip drömbilen.
http://www.blocket.se/alvsborg/Land_Rov ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Frågan är om man kan komma undan billigare? Kostar ju ändå 179 000 kr. Vad tror ni som har lite mer erfarenhet än mig?

Bild

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Landrover Defender

Inlägg av Wältmeister » tis dec 23, 2014 19:41

Tjaa, om du kan komma billigare undan? Svår fråga att ge svar på.
Utrustningen kan ju vara värd en hel del för den som uppskattar den.
Jag köpte 2010 min Td5 -04 på 3.300 mil för 100.000:-.
Kostade på den bortåt 75.000:- och sålde den efter 1½ år på under 4.000 mil för 125.000:-.
Jag hade bytt fjädringen till 4" upp inkl stötdämpare och nya vinklade länkarmar & nytt förstärkt parallellstag och panhardstag.
Skydd på båda axlarna(bak typen släde som skyddar sista knutkorset) och skydd på alla styrstag samt kraftiga rocksliders.
Framstötfångaren bytt till "Army-dito".
Nya fälgar samt 235/85-16" BFGoodrich M/T KM2.
Annan "swing away" reservdelshållare med Hi-Lift och "Wåfflor".
Läderklädd sportratt + motor- & kupévärmare + "kompletterad" cubbybox, brandsläckare, 240volt-uttag + komradio + flera olika eluttag(fram, bak & i bil) + måttanpassade specialtillverkade & inredda lastlådor i bagageutrymme m m, m m.

Men inga X-ljus, som synes vara det vanligaste och första utrustningen på "äventyrsbilar" för "cityoffroaders". :lol:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Thomas M
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: sön apr 12, 2009 7:45
Ort: Göta / Lilla Edet

Re: Landrover Defender

Inlägg av Thomas M » tis dec 23, 2014 20:14

Sebastian o co är trevliga uppe på Brandt så jag tycker definitivt att du ska prata med dem.

Beror ju på vad du tycker är roligt, att faktiskt kitta den själv eller resa med/använda bilen.

Både pengar och tid sticker ju snabbt iväg när man gör det själv.
Själv hade jag lätt valt den "färdiga" bilen men om just det objektet, eller det engelska =), vet man ju inte förrän efter test.

Mvh Thomas

(Med svaghet för den tyska brother-from-another-mother)
Tjänsteharv Ådi Q3
MB 300GD -80 Cab
MB Sprinter 4x4
VW CrossUP
Smart Roadster Coupe

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Landrover Defender

Inlägg av Sdkfz251 » tis dec 23, 2014 20:35

Viktor4x4 skrev:Det här är ju i princip drömbilen.
http://www.blocket.se/alvsborg/Land_Rov ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Frågan är om man kan komma undan billigare? Kostar ju ändå 179 000 kr. Vad tror ni som har lite mer erfarenhet än mig?

Bild
Jag tycker du ska göra så här... Bestäm vilken bil du/ni ska ha... (Ex Defender). Kolla vad alla tillbehör kostar att köpa. Tar man den Defender du har på bild så kostar höjningen max 5000:- i Uk, lägg på 8000:- för vinch med både själva vinchen och vinchbåge, 10.000 för takräcke och 10 till för lite annat smått och gott. Då kan du räkna bort vad du får ge för bilen. Räkna inte med "Checkerd-boards", det är bara Defender "Bling". Ta en Discovery. Lägg till vinch med bumper (12000 lb), bubbla tankar och vattentank, takräcke med tält och fälg/däck och jag tror du kommer lätt under 100 tusen.

Men räkna inte med mig för jag kör 1½ mil om dan till jobbet.... Men jag har kollat upp lite för jag sitter lite i samma tankar. Varför betala "onödiga" pengar på en specifik modell när man kan köpa likvärdigt för halva priset... då blir "Ad-ons" "gratis".

Mina 6½ öre :tumbup:
Bild

Länkar...
http://www.mm-4x4.com/
http://www.4x4shop.se/
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Landrover Defender

Inlägg av Sdkfz251 » tis dec 23, 2014 20:48

Wältmeister skrev:Tänkte samma sak. RRC, Deffe och Discoettan har ju mycket gemensamt.
Förutom axelavståndet 100" som många anser vara det optimala.
Deffen är absolut övervärderad, säger jag som äger min andra.
Men skulle du överväga en Disco så förvissa dig om att den har 4x4.
En viss bilhandlare från Eskilstuna, inga namn, hade för några år sedan en Disco som inte var 4x4.
Upptäckte han i en backe på Sandlycke.
Hrmmmm, hur tusan kan man missa detta?????

Håller med understruket och "Huge Font size" mm.

:lol:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Viktor4x4
Användare
Inlägg: 16
Blev medlem: fre nov 21, 2014 9:37

Re: Landrover Defender

Inlägg av Viktor4x4 » tis dec 23, 2014 21:33

Jag vet inte om discon är lika bra anpassad för seriös offroadkörning i Afrika samt lika lättmekad där nere. Defendern har körts i de länderna länge och det sägs att det finns reservdelar till de överallt... men men

senihol
Rutinerad
Inlägg: 263
Blev medlem: tis maj 29, 2007 10:42
Ort: Kolsva

Re: Landrover Defender

Inlägg av senihol » ons dec 24, 2014 11:36

Discon har större lastutrymme än D90 men mindre än 110.
Under skalet är det samma teknik (för Disco 1 och 2 och motsvarande årsmodeller av Deffe).

Komforten är mycket bättre i Disco!

Största skillnaden vid seriös offroad är att Discon inte får rum med lika stora däck som Deffen. Ska du ut på äventyr behövs inga 35" hjul, du hittar inte nya däck i den dimensionen i Afrikanska obygden...

Satsa på en Disco 1 eller 2 diesel, manuell och basutrustad utan luftfjädring, så har du en mycket bra expeditionsbil, för under halva priset mot en Defender 110.
RR P38 4,6 -99

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Landrover Defender

Inlägg av Wältmeister » ons dec 24, 2014 13:38

Sdkfz251 skrev: Tar man den Defender du har på bild så kostar höjningen max 5000:- i Uk
Oavsett du tar en Deffe eller Discotvåa så får du inte en seriös höjning för 5.000:-.
Med seriös menar jag byte fjädrar & stötdämpare + bromsslangar, byte till böjda och förstärkta länkarmar bak, byte till omvinklade "skiftnyklar" samt längre/justerbart panhardstag.
Detta är grunden för en 4" höjning på Deffe och Disco.
Sedan tillkommer skydd för båda axlar, skydd för styrstag och parallellstag.
Ovanstående anser jag vara minimum för en seriös höjning av en Deffe eller Disco.
Och då räcker inga fem tusen.
Härutöver kanske man vill ha annan bumper och rock-/treesliders.

Ursäkta Sdkfz251 och god jul på dig. :tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar