Landrover Defender

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Landrover Defender

Inlägg av Sdkfz251 » ons dec 24, 2014 22:23

Du har så rätt Wältmeister, man kanske inte skulle slänga på Terrafirma höjning utan kanske en OME istället... då blir prislappen en annan, men det hade det blivit på en Defender också. Jag ville bara påskina att det kan bli billigare att köpa en Disco och därefter bygga själv än att köpa en färdigbyggd Defender.. speciellt om det är en Tombraider-kärra-look-a-like-kloon "typ".

God Jul på dig också :tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Landrover Defender

Inlägg av Wältmeister » tor dec 25, 2014 8:49

Om man skulle väga in aspekten säkerhet vid jämförelsen mellan Deffe och Disco så "vinner" absolut Discon.
Deffen består ju av aluminiumfoliebitar som är popnitade ihop(manuellt = lite godtyckligt).
Discoettan är ju visserligen även den av alumniumplåt, men betydligt stabilare kaross eftersom den är svetsad och genom sin lite rundare form är mer "wältskademotståndig".
Har sett bilder på Deffar som wält där den enda stabiliserande detaljen synes ha varit vindrutan.
Det är lättare än man tror att bli övermodig och wälta. Talar av egen erfarenhet då jag provat på i alla 4 riktningarna. Senast förra sommaren 2 varv baklänges med en Sukka i en allt för brant uppförsbacke(med Calmini 6,5:1 och urluftade stora SS TSL).
Bl a efter de erfarenheterna som jag har en Deffe med utvändig bur av 3" rör.

Som tidigare skrivits är Disco en gyllene medelväg mellan Deffe 90 och 110.
Rymmer mer än en 90:a men mindre än en 110:a.
Definitivt bekvämare än en Deffe.
Discons akilleshäl är överhänget bak.
Ur dift(osäkerhets)synpunkt är de jämbördiga.

Men för att korsa afrika så blir det väl fråga om 99% landsväg.
Och det kan väl vara klokt/skönt att möta den återstående procenten "icke landsväg" med kropp som inte varit plågad av komforten( :roll:) i en Deffe.

Var vänlig och fråga mig inte varför jag som prästen säger "du ska göra som jag lär - inte göra som jag gör". D v s rekommendera Disco men äga Deffe. (Vad är det för fel på mig :rodnar: )

Till sist några råd.
Köp ALDRIG en bil som varit terrängkörd.
Bli skeptisk så fort det finns "offroadutrustning".
Måste du höja bilen så nöj dig med max 2".
Kolla på t ex däckonline bullernivån på olika A/T(eller M/T)-däck.
Ha härvid i åtanke att bullret följer en logaritmisk skala = 3dB(A) mer är en fördubbling av bullernivån.
Finns inte en 4x4-bil som inte blir närmat odräglig vid landsvägskörning efter höjning.
Härutöver "tröttare", okomfortablare och mer oekonomiska på landsväg med större däck.
Men allt är en kompromiss mellan budget, önskemål, kroppskonstituion, välbefinnande och förhoppningar om att överleva med hälsan i behåll = ung vältränad kan åka Deffe - men motsatsen bör välja Disco. (Återigen det där som prästen sa :rodnar: = 76 år och kör Deffe :rodnar: .)

Enligt mina erfarenheter.

God fortsättning på julen. :lol:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Martin 67
Hemmastadd
Inlägg: 168
Blev medlem: fre jun 07, 2013 14:43
Ort: Orust

Re: Landrover Defender

Inlägg av Martin 67 » tor dec 25, 2014 10:54

Jag kör Discovery 1 och är super nöjd . Skön att åka i och ljud nivån är väl inte som i en personbil men det får man räkna med :D Jag har höjt 2" och börjat med att fixa med den för att klara mina krav . Winch, takräcke och ombyggd invändigt så jag får plats med vatten ,mat ,kök och hunden + lite stolar och andra prylar. Så jag rekommenderar en Disco 1 men som sagt smaken är som baken.
Det är trots allt DU som ska sitta i den så kolla vad som passar dig och din kropp bäst.

Lycka till nu .
Mvh Martin

bor i skogen
Rutinerad
Inlägg: 479
Blev medlem: tor jun 16, 2011 20:36
Ort: Göteborg

Re: Landrover Defender

Inlägg av bor i skogen » tor dec 25, 2014 20:05

måste hålla med wältmeister angående bur på defender, frågar man på UK-forum är det samma visa där.

skaffar man defender är det en bur som gäller.
syns mycket bra i den här filmen vi ca. 25 min
https://www.youtube.com/watch?v=qbZ6Kc7wgYw" onclick="window.open(this.href);return false;
A Quick fix=a fix=>keep on driving

kör: land rover 110 -83 200tdi td5 axlar
land rover 110 -89 får se vad som blir av
L200 med 4,5tums höjning och 33" (den fule ankungen) - såld

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Landrover Defender

Inlägg av Wältmeister » tor dec 25, 2014 21:27

Den enda av mina 4x4-bilar som klarat sig helt utan "takshopning" då jag wält är G-Wagen.
I Sukkan hade jag, som tur var, TUF-godkänt rullnings/wältskydd.
:wink:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Landrover Defender

Inlägg av macke » sön jan 04, 2015 21:49

Funkade bromsarna bak på den?? Den låser ju inte vänster bak iaf när det det börjar glida...

Varför kan man inte köpa en terrängkörd bil? Du ser ju direkt om den är skött eller inte. Det är inte ovanligt att dom som plöjt ner en massa $$$$ på utrustning ändå står bredvid berget eller lerhålet och bara smyger runt. Då är grejerna inte speciellt mycket använda :tumbup:
TGB 13

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8507
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: Landrover Defender

Inlägg av Wältmeister » tis jan 06, 2015 22:56

bor i skogen skrev:måste hålla med wältmeister angående bur på defender, frågar man på UK-forum är det samma visa där.

skaffar man defender är det en bur som gäller.
syns mycket bra i den här filmen vi ca. 25 min
https://www.youtube.com/watch?v=qbZ6Kc7wgYw" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolla vid 26.14.
Syns tydligt att föraren gör en dundertabbe.
Hasar baklänges med låsta hjul.
Borde lagt in backväxeln eller frirullat ner.
Då hade han kunnat styra rakt ner.
Framgår inte om han hade centerdiffrentialen spärrad eller ej.

Tyvärr är det ju så att bilars bromsar vanligen är balanserade så att framhjulen får bortåt 80 %.
Detta för att bilen ska vara riktningsstabil vid körning och inbromsning framåt.
Medför tråkigt nog att bilar blir desto mer instabila vid backning.
Med 4x4 och låst mellandiffrential minskas problemet till stor del - men inte helt.

Här har moderna bilar med ABS en fördel.
Men allra bäst vore om man vid backning nerför kunde balansera om bromsverkan så den inte alls verkade på framhjulen.

Lätt att i efterhand skriva hur man ska göra vågar jag påstå som förra sommaren själv rullade baklänges över taket med Lille Skutt, Sukkan.
När det börjar skita sig så........... :rodnar:
Men efteråt VISSTE jag hur jag SKULLE HA GJORT. :poke:

:aaah:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar