Sida 1 av 10
Landcruiser J4 P-U
Postat: lör dec 20, 2014 20:25
av carfrigge
Har skaffat mej ett litet vinterprojekt
Lite flummig modellbetäckning då det är en BJ45 enligt transportstyrelsen
Den har inte varit besiktad sedan 2000 så det finns en del att göra
Lite bromsjobb står överst på listan samt hjullagerbyte
Motorn är en original 3B med eftermonterad turbo.
Planen är väl att få den besiktad samt givetvis lite roliga offroadtillbehör
Skall försöka uppdatera lite här vartefter
//F
Re: Landcruiser J4 P-U 1981
Postat: lör dec 20, 2014 20:37
av frank
Nice, äntligen har du hittat rätt märke Fredrik.
Denna tråden kommer följas.
Re: Landcruiser J4 P-U 1981
Postat: lör dec 20, 2014 20:43
av carfrigge
frank skrev:Nice, äntligen har du hittat rätt märke Fredrik.
Denna tråden kommer följas.
He he !
Har dock ägt & kört KDJ90, HDJ80 samt HJ60 innan så helt ovant är det inte
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
till skillnad från dom så har ju denna helt klart vettigt format
//F
Re: Landcruiser J4 P-U 1981
Postat: lör dec 20, 2014 21:44
av Mpower520
Detta ska följas.. Roligt med lite ovanligt
![:tumbup:](./images/smilies/00tumme.gif)
Re: Landcruiser J4 P-U 1981
Postat: lör dec 20, 2014 21:49
av AndersW
Är du inte klar snart?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Re: Landcruiser J4 P-U 1981
Postat: lör dec 20, 2014 21:53
av carfrigge
AndersW skrev:Är du inte klar snart?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Är ju pappaledig ju.....
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Re: Landcruiser J4 P-U 1981
Postat: lör dec 20, 2014 23:01
av olle67
Lite lustigt med stående hjulcylindrar,va e vitsen me de??
Re: Landcruiser J4 P-U 1981
Postat: sön dec 21, 2014 7:35
av Felix
Riktigt nice! var det ett klipp?
Trevligt att motorn redan var turbokonverterad!
vore kul att se lite med helhetsbilder på hela bilen! '
Ser väldigt skonad ut från rost, även så i verkligheten?
Re: Landcruiser J4 P-U 1981
Postat: sön dec 21, 2014 8:22
av carfrigge
Felix skrev:Riktigt nice! var det ett klipp?
Trevligt att motorn redan var turbokonverterad!
vore kul att se lite med helhetsbilder på hela bilen! '
Ser väldigt skonad ut från rost, även så i verkligheten?
Klipp vet jag inte men i förhållande till utbudet på såna här reliker var det inom ramarna tycker jag
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
& personligen tycker jag inte priset det viktigaste på en entusiastbil.
Rost finns men begränsat som tur är
Nu skall sonen & jag till jobbet för att fortsätta renoveringen !
//F
Re: Landcruiser J4 P-U 1981
Postat: sön dec 21, 2014 12:37
av valdas 76
Re: Landcruiser J4 P-U 1981
Postat: sön dec 21, 2014 13:05
av OBELIX
Är det nån som nånsin haft nåt emot bilder? Klart vi vill se
SKREV OBELIX
Re: Landcruiser J4 P-U 1981
Postat: sön dec 21, 2014 21:31
av carfrigge
Nu har sonen & jag fått ordning på bromsarna
Rejäl luftning följt av justering samt luftning igen & lite slutjustering så blev det bra !
Ett tips vid justering av trumbromsar eller andra icke självjusterande bromsar är att använda en ir-termometer för att justera fram jämn bromsverkan.
Byte samtliga oljor/vätskor blev det också
om man tittar på den gamla tranmissionsoljan så var det nog dags *för några år sedan
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
* :
Spolning & rengöring kylsystem samt även byte termostat:
Lite småfix som byte torkarblad & inkoppling spolpump blev det som avslutning
& såklart lite testkörning
Nästa gång skall vi montera parkeringsbroms samt byta strålkastare & laga laddningen !
To be continued...
//F
Re: Landcruiser J4 P-U 1981
Postat: mån dec 22, 2014 0:58
av kalle
Vad FET den blev med Mudzilla 37"era
Bromsar är ju inte fel häller
Kommer o kollar direkt när jag semestrat klart!
Re: Landcruiser J4 P-U 1981
Postat: mån dec 22, 2014 1:31
av olle67
De där med ir termometer o bromsarna får du gärna förklara mer om....
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Landcruiser J4 P-U 1981
Postat: mån dec 22, 2014 8:35
av carfrigge
olle67 skrev:De där med ir termometer o bromsarna får du gärna förklara mer om....
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Enklare än det låter, vid friktion uppstår värme. Hög friktion = högre temperatur således mer bromsverkan på det hjulet som har högst temperatur efter ett bromsprov.
Sedan justerar man bromsarna på dom tre med lägre temp så det blir samma värde.
Vips så har man perfekta & jämna bromsar
Detta är finjusteringar alltså, grovjusteringen gör du på lyften innan du testkör
//F