Mjaa.MattisH skrev:Haldex är fullt tillräcklig.
Tips angående Volvo Xc90 köp
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
Haldex är ett företag, inte ett system.
Gällande AWD-system så har de flera olika typer, vissa bättre, vissa sämre... beroende på vilka krav/användningsområden man har.
Gällande AWD-system så har de flera olika typer, vissa bättre, vissa sämre... beroende på vilka krav/användningsområden man har.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
Canadabyggda Tribute hade ett system för sammankoppling axlarna medelst "järnfilspån" som magnetiseras och därmed låser.
Inte olikt "automatkopplingen" på SAAB 2-takt, DKW, VW m fl som hade en strömställare i växelspaken.
Med Mazda´s system gick det att välja FWD, automatisk inkoppling av 4X4 samt mellan axlarna låst 4X4(Part Time på Jeepspråk).
Europabyggda "Systerbilen" Maverick däremot hade viscokoppling, som Freelander m fl.
Med Tributens 4X4 kunde man i förväg välja att inte fastna.
Till skillnad från Haldex där framhjulen måste ha tappat greppet för att bakhjulen ska gå in och försöka hjälpa till.
Har sett skillnader mellan Tribute och XC90 i framkomlighet med bilsläp bakom på vått gräs.
Ursäkta lite o t.
Inte olikt "automatkopplingen" på SAAB 2-takt, DKW, VW m fl som hade en strömställare i växelspaken.
Med Mazda´s system gick det att välja FWD, automatisk inkoppling av 4X4 samt mellan axlarna låst 4X4(Part Time på Jeepspråk).
Europabyggda "Systerbilen" Maverick däremot hade viscokoppling, som Freelander m fl.
Med Tributens 4X4 kunde man i förväg välja att inte fastna.
Till skillnad från Haldex där framhjulen måste ha tappat greppet för att bakhjulen ska gå in och försöka hjälpa till.
Har sett skillnader mellan Tribute och XC90 i framkomlighet med bilsläp bakom på vått gräs.
Ursäkta lite o t.
Senast redigerad av Wältmeister den mån jan 26, 2015 13:42, redigerad totalt 1 gånger.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
Andra liknande bilar i den klassen:
Taureg TDI
Audi Q7 TDI
Har sett billiga exemplar på dessa.
Annars ska väl landcruisers vara rätt så stabila? och gå att få för rimlig peng.
Vill du nu ha en xc90 så försök hitta en på en "riktig" bilhandlare.
Då har man iaf lite konsumentlagar att luta sig mot om den visar sig vara sämre än väntat.
En på jobbet gillar sin xc90 något fruktansvärt. Men tror den är lite nyare och har rullat rätt kort sträcka. Dock törstig och med rätt "seg" automatlåda.
Taureg TDI
Audi Q7 TDI
Har sett billiga exemplar på dessa.
Annars ska väl landcruisers vara rätt så stabila? och gå att få för rimlig peng.
Vill du nu ha en xc90 så försök hitta en på en "riktig" bilhandlare.
Då har man iaf lite konsumentlagar att luta sig mot om den visar sig vara sämre än väntat.
En på jobbet gillar sin xc90 något fruktansvärt. Men tror den är lite nyare och har rullat rätt kort sträcka. Dock törstig och med rätt "seg" automatlåda.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
Ja & Nej.Bennybira skrev: Annars ska väl landcruisers vara rätt så stabila? och gå att få för rimlig peng.
LC är verkligen "stabila" men går tyvärr nog inte att får för en "rimlig peng" jämfört med XC90.
Men LC spelar ju i en heeeelt annan division = elitserien.
XC90 i gärdsgårdsserien.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
Jodå, haldexkopplingen vill jag påstå är ett system. "En haldexkoppling är en slirkoppling för att göra fordon fyrhjulsdrivna". Fyrhjulsdriftssystemet heter ju dessutom tex haldex 5.Portland skrev:Haldex är ett företag, inte ett system.
Gällande AWD-system så har de flera olika typer, vissa bättre, vissa sämre... beroende på vilka krav/användningsområden man har.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
Mmm... jo man kan ju tolka den meningen på olika sätt.
Jag menade att det inte bara finns ett endaste system som de gjort.
De har väl mig veterligen iaf fem-sex olika... och det skiljer ju dem emellan.
Jag menade att det inte bara finns ett endaste system som de gjort.
De har väl mig veterligen iaf fem-sex olika... och det skiljer ju dem emellan.
Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
Jaja, du menar att det finns olika generationer av det?
Gen 5 är ju den som är aktuell på nuvarande bilar och är snik jämfört med gen4.
Men på 04 är det väl gen 1 eller 2 som gäller?
Gen 5 är ju den som är aktuell på nuvarande bilar och är snik jämfört med gen4.
Men på 04 är det väl gen 1 eller 2 som gäller?
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rutinerad
- Inlägg: 255
- Blev medlem: ons feb 09, 2011 22:33
- Ort: Bodås
Re: Tips angående Volvo Xc90 köp
Hylsan binder ihop kraften mellan diffklumpen till vinkelväxlen, vinkelväxlen för kraften bakåt via kardanen och sen till bakdiffen. Sen är det haldexkopplingen som kopplar in kraften när det behövs och krävs.
Volvo är tråkiga med 4wd, tar "lång" tid innan den fattar att det behövs kraft bak.
Men den funkar väl bra som vardagsbil.
Volvo är tråkiga med 4wd, tar "lång" tid innan den fattar att det behövs kraft bak.
Men den funkar väl bra som vardagsbil.
Va f*n kör, väntar du på att hela jävla stolpen ska bli grön?
Jeep Cherokee XJ -94 4.0 HO 4" höjd 33"x12.5däck
VW Passat -98 tdi
Volvo V70 -10 2,4D
Chevrolet Nova -75 350
Jeep Cherokee XJ -94 4.0 HO 4" höjd 33"x12.5däck
VW Passat -98 tdi
Volvo V70 -10 2,4D
Chevrolet Nova -75 350