Bälte till en Jimny

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

lasse_c
Användare
Inlägg: 18
Blev medlem: sön dec 09, 2012 16:09

Bälte till en Jimny

Inlägg av lasse_c » mån jan 12, 2015 17:34

Hej alla!

Har en Jimny 2005 där jag fått en skada på förarbältet. Scannat nätet efter beggade orginal men hittar inget. Ett nytt bälte kostar 4700 pengar...

Så min fråga till forumet: Finns det alternativ? Går det att montera något annat än orginalgrejer och i så fall vad? För det är väl ingen som sitter på ett bälte och kan tänka sig att sälja?

Tackar på förhand!

Lasse

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Bälte till en Jimny

Inlägg av sos » mån jan 12, 2015 21:13

Gör som jag, tog bort bältet från mekanismen och ersatte det med ett från en annan bil, kolla färg och bredd... sparade över 3000kr på det viset. Du kan hitta ett fräscht bälte på närmaste bil skrot.

På min Pajero satt bältet med en genomgående stålpinne på rullen, dra ut bältet helt, säkra rullen med buntband eller något så den inte kan snurra tillbaka, lirka ut bältet en bit från rullen och plocka bort pinnen, dra ut bältet sätt dit det nya och låt det rullas upp lite sakteliga och lagom mycket... fick tag på ett bälte från en L200 till betydligt lägre pengar än till pajero wagon.

En till sak, lägg ut bältet på golvet innan du lossar och skriv upp/fota hur fästen m.m sitter på bältet så du får dit dem rättvänt på det nya.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

lasse_c
Användare
Inlägg: 18
Blev medlem: sön dec 09, 2012 16:09

Re: Bälte till en Jimny

Inlägg av lasse_c » tis jan 13, 2015 11:16

OK! Så under förutsättning att bältet sitter med en pinne i båda ändarna kan jag ta ett passande bälte och bara "trä om". Låter ju enkelt. Bara att montera ner och kolla hur det sitter. Tack!

Skriv svar